Maserati-verkopen kelderen met ruim 50 procent: moeten we ons zorgen maken?

Maserati Grecale 2024

Het gaat niet goed met Maserati, of toch als we naar hun cijfers kijken. Zo verkochten de Italianen dit jaar nog niet half zoveel auto’s als in de eerste helft van vorig jaar… En het is net nu geen goed moment om zwakte te tonen, want het Stellantis-concern overweegt om slecht presterende merken te dumpen.

Maserati zit in een transitie, en nog geen klein beetje. Zo gaan de Ghibli, de Quattroporte én de Levante eruit terwijl het nieuwe volumemodel de Grecale moet worden, naast een nieuwe GranTurismo en GranCabrio en een MC20 aan de top. Het blijft trouwens niet bij wat nieuwe modelletjes want het gros van die auto’s krijgt ook een zuiver elektrische variant; kijk maar naar de Grecale en de GranTurismo of GranCabrio Folgore. Daarmee heeft het merk er dus flink wat vernieuwing op zitten maar mag het baten? Wel, blijkbaar niet.

”betere thuis voor Maserati”?

Wel integendeel: Maserati’s verkopen zijn er flink op achteruitgegaan. Stellantis-CFO Natalie Knight heeft namelijk aan Automotive News verklapt dat het merk amper 6.500 auto’s verkocht in de eerste helft van 2024, ten opzichte van 15.300 in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee gingen er dus nog niet half zoveel auto’s over de toonbank en dat steekt de financiële directeur vooral op het uitfaseren van de Ghibli, Quattroporte en Levante. Tegelijk slaagt hun enige andere volumemodel, de Grecale, er echter niet voldoende in om kopers van dat oude drietal binnen het merk te houden en het resultaat laat zich raden: Maserati zou dit jaar al zo’n 82 miljoen euro verlies gedraaid hebben.

Maserati Grecale 2024

Op zich valt dat te verantwoorden in het licht van de transitie die Maserati doormaakt, al is de timing best ongelukkig. Ook de totale rekening van het Stellantis-concern draaide dit jaar namelijk niet zo positief uit als gehoopt, waardoor CEO Carlos Tavares pas nog zei dat de groep overweegt om slecht presterende merken te laten vallen. Daardoor is het niet zeker of Maserati nu wel de beloofde tijd krijgt om zijn transitie af te maken want wanneer Stellantis in 2021 ontstond, gaf Tavares zijn nichemerken 10 jaar om zich te bewijzen. Nu blijkt de druk echter al wat vroeger op de ketel te komen want CFO Natalie Knight geeft mee dat er “een moment komt waarop ze moeten kijken of er geen betere thuis is voor Maserati”… Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws