Officieel: Volvo XC90 facelift gaat aan de B (2019)

volvo xc90 facelift 2019

Met de tweede generatie XC90 opende Volvo een nieuw boek in haar carrière. Zonder Ford-genen, een nieuwe eigenaar bovenaan en met een compleet nieuwe styling. Tot nog toe een compleet succesverhaal gebleken, die keuze, en de opener van het boek krijgt nu een opfrisbeurt. Niet zozeer visueel te bemerken maar wel technisch, want de XC90 gaat voortaan aan de B. De wat?

B, dat is de nieuwe letter waar Volvo sterk mee uitpakt bij de lancering van deze XC90. Want na de T(8) voor de plug-inhybride is er nu ook B voor benzine en dieselmotoren die zijn uitgerust met een energierecuperatiesysteem. Het KERS van de F1 in je Volvo, zeg maar. Of nog iets anders; een milde-hybridesysteem dat iets verder gaat dan de meeste andere systemen. Volvo zegt er alvast vlot 15% brandstof mee te besparen. Niet mis natuurlijk.

Ook de plug niet ongemoeid

Toch ook nog even terug naar de T8. Want hoewel die fiscaal gezien niet in het gedrang kwam heeft Volvo gekozen om de plug-inmotor onder handen te nemen. In puur cijferdetail gaan ze niet maar de batterij groeit naar 11,8 kWh en dankzij die gegroeide batterij en het toepassen van dat KERS op de T8 stijgt de range van de plug-in met zo'n 15% (gok op zo'n 50 km in ideale omstandigheden).

volvo xc90 facelift 2019

Met die focus op nieuwe technologieën lijkt Volvo evenwel vergeten dat een facelift vaak ook uiterlijk anders voor de dag komt. De opgefriste XC90 is daardoor eigenlijk visueel niet echt anders. Volvo spreekt van een nieuwe grille en andere velgendesigns en een wollen interieur. De achterliggende reden is hoogstwaarschijnlijk dat Volvo eerder liet uitschijnen in 2020 al een volledige nieuwe XC90 te gaan lanceren. Amper 5 jaar na de lancering van de huidige generatie. De Zweden willen duidelijk het tempo er stevig inhouden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Gabriel Lozano-Moran 14:43
afbeelding van Gabriel Lozano-Moran

Iemand die weet of de blok in de T8 genoeg kWh levert heeft zodat deze wagen niet zal bestempeld worden als zijnde een 'valse' hybride? Als ik lees dat de vernieuwde XC90 een 11.8 kWh elektromotor krijgt, dan wilt dat zeggen dat het gewicht van de wagen niet boven de 2360 KG mag uitkomen (0.5 kWh / 100 kg) en co2 moet sowieso onder de 50 g/KM. Het is het gewicht van de wagen met een 90% gevulde brandstoftank en een chauffeur van 75 KG.

Bert Troubleyn 17:39
afbeelding van Bert Troubleyn

Die fiscale regels gelden enkel voor plug-in hybrides. De B-motoren zijn zogenaamde milde hybrides en dan telt enkel CO2-uitstoot.

Yvesvdb 11:38
afbeelding van Yvesvdb

de 11.8kWh is de batterij capaciteit de motor is iets rond de 100PK ...

Jan Met Een Pet 16:41
afbeelding van Jan Met Een Pet

Is nog niet duidelijk - ik hoop het wel. Enige 2 fatsoenlijke SUVs die nu voldoen zijn de XC60 T8 en de BMW X5 45e. Voordeel van de XC60 is dat je hem met de juiste config voor WLTP onder de 50g houdt, dus geen probleem met doorverkoop. De BMW is alleen voor NEDC 2.0 onder de 50g, en BMW heeft mij bevestigd dat bij doorverkoop na 2020 ie onder WLTP boven de 50g uitkomt - dus voor restwaarde slecht verhaal. Ik hoop dat MB en VW snel PHEV versies van de GLE en Touareg uitbrengen op de europese markt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws