De i20 coupe hebben ze niet in België gekregen. Al kunnen we daar niet echt rouwig om zijn, want Hyundai verzacht de pijn met de i30 Turbo. Die plaats de 186 pk sterke krachtbron van de Veloster Turbo in een minder extreme verpakking.
Het is misschien wat denigrerend om te zeggen dat de i30 Turbo niet zo extreem is, want de uiterlijke kenmerken liegen er niet om. Vooraan alvast stevig uitgesneden koelsleuven en Led-dagrijlichten. De rode onderlip toont dan weer dat 'ie op bloed uit is. Achteraan stelen de twee dikke eindempers in de sportieve diffuser de show. Wederom met een rood lijntje er in verwerkt. 18-duims velgen laten de Zuid-Koreaan zelfzeker op zijn pootjes staan.
Geen monster, wel sportieve GT
Bij Hyundai spelen ze open kaart; zoek je naar de sportiefste Hot Hatch op de markt, dan moet je ergens anders gaan shoppen. Net zoals de Veloster Turbo krijgt de i30 Turbo en 1.6 GDI-benzine onder de kap met 186 pk en 265 Nm. Daarmee wordt de snelle i30 eerder een sportief rijdende GT dan een echt trackbeest. Eerlijk is daarbij eerlijk, een sprintje naar de honderd van 8 seconden en een topsnelheid van 219 km/u kan je moeilijk traag noemen.
Omdat ze niet hebben geopteerd voor 204 pk zoals in de Kia Pro_Cee'd GT kunnen ze alvast een zuiniger verbruik en CO2-uitstoot opteken. Specifiek hebben we het over 6,9 l/100 km en 157 gram. Nadat je de sleutels hebt ontvangen houdt niemand je natuurlijk tegen om naar de chipboer te gaan...
Met hulp van de Nürburgring
Onderhuids zorgen de Zuid-Koreanen er dan weer voor dat het geheel een stuk strakker stuurt. Het is te zeggen, de wagen werd ontwikkeld nabij de Nürburgring. Het resultaat is een sportievere ophanging - een beetje vaag, we weten het -, een sneller reagerende stuurinrichting (2,78 omwentelingen) en schijfremmen die een maatje gegroeid zijn tot 300 millimeter vooraan en 280 millimeter achteraan.
De Turbo-variant is beschikbaar op de drie- en vijfdeurs van de i30, de stationwagen wordt spijtig genoeg genegeerd. Vanaf 27.999 euro staat er een i30 Turbo op je oprit. Voor de vijfdeurs ben je minstens 28.499 euro kwijt.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 13 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 18 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden