Citroën blaast dit jaar 100 kaarsjes uit en dat zal je geweten hebben. Met een hoop conceptwagens als vuurwerkpijlen. Na de Ami One krijgen we nu de 19_19, een vette knipoog naar het comfortverleden van het Franse merk.
Was de Ami One Citroëns visie op elektrisch rijden binnen de stad, dan moet deze 19_19 weergeven hoe Citroën ons in de toekomst buiten de stad ziet rijden. Geen compact doosje op wielen, deze 19_19, wel een comfortsloep om kilometers te malen.
Vliegtuig op de grond
Als uitgaanspunt namen de designers de luchtvaartsector. Het moet dan ook gezegd, deze 19_19 heeft best wat weg van een vliegtuigromp op wielen, 30-duims grote wielen, om specifiek te zijn. Zoals wel vaker bij conceptwagens bieden "suicide-doors" een blik op het interieur.
In dat interieur zijn de designers van Citroën pas echt loos gegaan. Eén van de belangrijke uitgaanspunten was het feit dat interieurs van moderne auto's vaak te symmetrisch zijn. Daardoor is de stoel van de chauffeur in deze 19_19 lekker sportief terwijl de passagier over een loungezetel beschikt. Achteraan mag je dan weer gaan leunen tegen een hoop netten met je hoofd. Waarom? Omdat het kan. Vaker wel dan niet de leuze van conceptwagens.
Puur elektrisch
Ook steeds vaker aan boord bij een conceptwagen; een elektrische aandrijving. Deze 19_19 springt niet uit dat rijtje. Onder de romp van deze eigenaardige concept plaats Citroën 100 kWh aan batterij. Die batterij mag haar vermogen naar twee elektromotoren sturen (1 voor, 1 achter) die beschikken over een systeemvermogen van 463 pk en 800 Nm. Binnen de 5 seconden moet je daardoor de honderd aan kunnen tikken. Ben je voorzichtig met de voet, dan moet je 800 km ver geraken met deze 19_19.
Of... je stuurt de auto zelf op pad. Want uiteraard is deze 19_19 desgewenst ook volledig autonoom. Word je als chauffeur even mee passagiers, dan kan je extra hard genieten van de Progressive Hydraulic kussentjes in de ophanging die het comfort de hoogte in moet tillen. Wanneer je deze 19_19 bij de dealer kan vinden? Nooit natuurlijk. Al zullen enkele designtrekjes hun weg naar productiemodellen vinden. Denk dan aan de velgen en het lichtsignatuur.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 19 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden