Nissan Hyper Force: Zeg hallo tegen de (elektrische) opvolger van de GT-R!

Nissan Hyper Force concept GT-R R36

Nissan doorbreekt op de Japan Mobility Show eindelijk de stilte die er heerst rond de opvolger van de huidige GT-R. Met de Hyper Force concept krijgen we een blik op de toekomst van Godzilla. Puur elektrisch... maar wel met 1.341 pk. Ferrari en co mogen zich al zorgen beginnen maken.

Het is alwaar 16 (!) jaar geleden dat Nissan het doek trok van de GT-R R35. Een sportwagen die al bijna twee decennia het schaamrood op de wangen van supercars weet te zetten. Het vet is echter wat van de soep (niet in het minst omdat elke influencer/ youtuber er eentje heeft), waardoor het tijd is voor een opvolger. Daarvan krijgen misschien al een eerste glimp te zien tijdens de Japan Mobility Show. Want Nissan pakt er uit met deze absurde Hyper Force concept.

Bosozoku

Zoals het een concept betaamt is de Hyper Force compleet van de pot gestileerd. Pel echter de Bosozoku-bumpers van deze concept en je ontwaard zowaar een silhouet dat sterk doet denken aan dat van de GT-R. Moest dat je nog niet overtuigen, kijk dan maar eens naar de ronde achterlichten achteraan, de gouden stickers op de flank en de pixel-smurrie op de voorbumper tussen de lichten die sterk lijkt op het GT-R-logo.

Nissan Hyper Force concept GT-R R36

Want hoewel Nissan niet concreet zegt dat dit de spirituele opvolger is voor de huidige GT-R, zijn de knipogen overvloedig aanwezig. Zo krijgt de Hyper Force twee rijmodi; GT (Grand Touring) en R (Race). Zwier er een streepje tussen en we zijn er, toch? Enfin, misschien lopen we wat te hard van stapel. Al kan je ons moeilijk ongelijk geven. Want zwaai de vleugeldeuren open en je wordt verwelkomd door een futur-tastisch interieur verweven in een koolstofvezel kuip. De overvloed aan digitale schermen maken de - typische Japanse - sfeer af.

Solid state-monster

De hamvraag is natuurlijk welke aandrijflijn Nissan voorziet onder deze GT-R. Wel, die geeft misschien nog wel de beste blik op wanneer we een opvolger van de R35 mogen verwachten. Zo spreekt Nissan over een 1.341 pk sterke aandrijflijn, puur elektrisch uiteraard. Die elektromotoren mogen hun energie halen uit een solid state-batterij. Vooral dat laatste lijkt er op te wijzen dat Nissan pas een nieuwe GT-R in de markt wil zetten als de vastestofbatterijen hun weg hebben gevonden naar de autosector. Dat kan, op een veilige manier, nog wel een jaartje of vijf duren.

Nissan Hyper Force concept GT-R R36

In 1969 verscheen alvast de eerste Skyline GT-R, waardoor misschien wel eens het 60-jarige bestaan van de badge gebruikt kan worden als lanceringsjaar voor de R36.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws