Knijterduur of een terechte prijs voor een stukje Volkswagen-geschiedenis?
Als project al 15 jaar oud, als uiteindelijk productiemodel amper drie jaar op de klok. De XL1 was Volkswagens proeftuin in het creëren van een auto die amper 1 liter per honderd kilometer zou verbruiken. Het resultaat is een tweezitter met een 0.8-liter tweecilinder diesel aan boord die hulp krijgt van een 20 kilowatt sterke elektromotor. Samen het leeggewicht van zo'n 795 kilogram liet de XL1 een CO2-uitstoot van 24 gram CO2 optekenen en een normverbruik van 0,9 L/100 km.
250 stuks
Vooral een proof of concept voor Volkswagen, de XL1, al besloot het merk eens gek te doen en 250 stuks te bouwen. Met een vanafprijs van 111.000 euro. Ondertussen vind je een handjevol exemplaren te koop via de 2dehandskanalen. En dat is goed nieuws, want initieel waren er zoveel potentiële klanten dat Volkswagen ze koos via loting. Die kunnen er nu één op de kop tikken voor zo'n 90.000 euro. Voor hen een koopje maar ook voor jullie?
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden