Sinds begin dit jaar staat Stellantis voor het hand-in-hand lopen van de autoconcerns PSA en FCA. Peugeot, Citroën en Opel gekoppeld aan Fiat en Chrysler, om het eenvoudig te zeggen. Die laatste zou wel eens het vijfde wiel aan de wagen kunnen worden.
Nu de merkengroep een heel voetbalteam plus reserven aan automerken groepeert, laat de financiële afdeling haar blik eens dwalen over de verschillende merken van de groep. Daarbij vallen twee merken heel erg op. Lancia is een rustig kabbelend beekje dat alleen in Italië nog de Ypsilon en de Voyager verkoopt. Chrysler is enkel nog actief in de USA en de verkoopcijfers van het merk zijn niet al te best.
cijferschrappen
Het lijkt er dan ook op dat de discussie over welke economische beslissingen moeten genomen worden nu de grote groepen samen gaan vooral over Chrysler zal gaan draaien. Fiat, Citroën en Opel vormen een basis voor de groep. Het zijn merken die wel moeite hebben o zich te profileren en rendabel te zijn, terwijl Peugeot het net goed doet in Europa. Ook Dodge en RAM hebben hun eigen segment waarin ze het vrij goed doen. Zelfs Maserati en Alfa Romeo worden gezien als luxeproducten, al zouden die wel snel naar hybride en elektrische modellen moeten overschakelen willen ze economisch rendabel blijven.
Wat er dan met Chrysler moet gaan gebeuren, is nog onduidelijk. Stellantis zou het merk op z'n Amerikaans kunnen laten uitdoven, zoals eerder al met andere merken gebeurde. Of het merk kan weer doorverkocht worden. Dat zou dan al de zoveelste verkoop zijn van Chrysler, een merk dat toch als een icoon in de autogeschiedenis staat.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 15 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 19 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 19 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 20 uur geleden