Gaat de Audi A1 alweer weg?

Audi lanceerde goed elf jaar geleden een stadsauto met de A1-benaming. Geen revolutionair concept zoals de A2, wel een kleine wagen die een jong publiek wilde aanspreken. Maar het lijkt erop dat dat publiek binnenkort elders zijn heil moet gaan zoeken.

De tweede generatie A1 kwam in 2018 iets stoerder voor de dag dan zijn voorganger, met zelfs een City Carver-versie die voor wat extra uitstraling moest zorgen. Dat is intussen bijna drie jaar geleden en je zou denken dat Audi aan een midlife facelift werkt.

strengere normen

Die werken worden tegengesproken door CEO Markus Duesmann, in een interview met Autocar. De interesse voor de wagen, gecombineerd met de strengere eisen op vlak van uitstoot en veiligheid zouden namelijk wel eens het einde van Audi's kleintje kunnen betekenen. "We do discuss what we do with the small segments”, aldus Duesmann, “In the A1 segment, we have some other brands [within the VW Group] who are active there and very successful, with very high production, so we do question the A1 at the moment.”

Audi is dus zinnens om het segment te verlaten en vraagt zich wel af of de A1 het geschikte strijdwapen is in die klasse. De Q2 zou een goede instapper voor het Audi-gamma zijn, alles daaronder zouden de andere merken binnen de groep kunnen opvangen. Geruchten gaan dan ook al langer dat de A2 zou worden teruggehaald, om als een elektrische auto te gaan figureren. Hoe die dan zou gaan heten is volgens Duesmann nog niet duidelijk. "Certainly we discuss the A2 segment as well. So, it might be an A2 or an E2, or an A3 or an E3. We’re at the moment discussing that.”

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws