T3: XC40 aan de driecilinder!

volvo-xc40-drieclinder-t3

Druppelsgewijs is Volvo haar XC40-aanbod aan het vervolledigen. Na straffe instapversies tekent er voortaan een T3-present. Volvo-jargon voor een 1.5 driecilinder turbobenzine. Jawel, Volvo gaat aan de driecilinder. En de prijs van de XC40, die zakt daardoor nog wat.

Een primeur voor het Zweedse merk, want voor het eerst in de geschiedenis stelt het klanten een driecilinder voor. Het nieuwe blok baseert zich stevig op de architectuur van de huidige Drive-E-viercilindermotoren van 2-liter en is dus niet toevallig 1,5 liter groot. Simpel gesteld; Volvo heeft een cilindertje van haar viercilinder geklopt. Al is het in de realiteit niet zo simpel natuurlijk.

Het benzineblok met drie cilinders zal door het leven gaan als T3 bij de XC40 en is meteen ook 156 pk en 265 Nm sterk. Het blok is evenwel nog niet door de nieuwe WLTP-cyclus geworpen waardoor Volvo er geen verbruikscijfer op kan plakken momenteel. De CO2-uitstoot is wel bekend; 160 g/km. Nog wat specs? De driepitter laat de XC40 in 7,8 seconden de honderd aantikken (als je vlot met de manuele zesbak bent) en duwt daarna voort tot 210 km/u. Best pittige cijfers voor een driecilinder. Nog straffer?

volvo-xc40-drieclinder-t3

Wel, de drieclinder zal dienen als de basis voor de Twin-Engine-uitvoering van de XC40. Volvo's voor de plug-inhybride. De XC60 en XC90 doen het nog met een viercilinder + elektromotor (T8) die samen goed zijn voor 407 pk, in de XC40 zal het er dus iets braver aan toe gaan. Of het blok ook de T8-naam opgespeld krijgt is niet geweten.

Tenslotte nog even; het lanceringsmodel van de XC40 kostte je nog 48.700 euro, het basismodel met driecilinder vertrek nu voor 30.400 euro. Toch een klein verschilletje...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws