BMW gaat 5 Reeks inductieladen

bmw-wireless-charging_1

Nee, niet gewoon op je kookvuur.

De plug-in uit de plug-in hybride benaming kan wel eens gaan verdwijnen, zeker als het van BMW afhangt. BMW wil binnenkort namelijk een systeem aanbieden waarmee je je wagen via inductie kan opladen. De productie van dat systeem begint in juli.

Het systeem heet logischerwijs "BMW Wireless Charging" en zal eerst in Duitsland leverbaar worden op de 530i ePerformance. Nadien wordt het systeem ook ingevoerd in de UK, de VS, Japan, China en Nederland.

bmw-wireless-charging

Voor het systeem betaal je 3.330 euro, waarvan 950 euro voor de CarPad, die onder de wagen gehangen wordt en de elektriciteit capteert. De GroundPad kost dan 2.380 euro, die plaats je op je oprit, of in je garage.

bmw-wireless-charging

Een afstand van zowat acht centimeter scheidt beide componenten. Het systeem laadt de accu van de 5 Reeks in zowat 3,5 uur volledig op.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Yannick 14:36
afbeelding van Yannick

ik snap niet dat Tesla dat niet heeft...

andre123 15:20
afbeelding van andre123

3330euro ,gewoon om geen stekker in te steken?
nee bedankt

Adriaan 16:55
afbeelding van Adriaan

Veel geld inderdaad, maar als ik zo op het werk hoor bij al die "zelfstandige" die met zo een plug in ding rond rijden, hoor ik constant dat ze diene nooit in de stekker steken, te veel moeite voor 40km. Als je dan voor 3330eur niets manueel meer moet doen, zou het mij nog niet verbazen dat je een deel van dat bedrag vrij snel terug kan verdienen, met dat de auto toch significant veel minder verbruikt met een actieve batterij.

andre123 17:43
afbeelding van andre123

tja als je het niet moet betalen van je loonbriefje

Grunt 18:07
afbeelding van Grunt

Goh, wat een zuurpruimen hier zeg. Dat gedoe over zelfstandigen... Even ter info: ik ben er geen, maar lang geleden wel geweest. 't Is niet alsof dat gratis wordt hoor! Je bespaart er misschien een percentage belastingen mee, dat is alles.

Dat gezegd: terugverdienen zal niet gauw gebeuren.
Ten eerste heeft het een lagere efficientie, 6% meer energie gaat verloren.

Dan: als je er 25km effectief electrisch mee rijdt per dag, 250 dagen per jaar, dan bespaar je 890 euro per jaar op benzine. (25x9.5/100x1.5x250 = kilometer per dag x gemiddeld liter verbruik per kilometer x prijs per liter x aantal dagen)
Maar je electrititeitsrekening gaat wel met 537 euro mee omhoog (25x0.3x0.27x250x1.06 = kilometer per dag x kwh per km x prijs per kwh x aantal dagen x extra verlies bij opladen).

Dus een terugverdientijd van bijna 10 jaar, in het allerbeste geval.
(Of anders gezegd: het insteken van de stekker brengt 1.50 euro op per dag)

Natuurlijk: als deze kost in de plaats komt van een "normale" installatie met een stekker, en die installatie kost misschien ook al 1500, dan is het een ander verhaal...

Jonathan 22:30
afbeelding van Jonathan

Goede en duidelijke reactie.
Ook uw berekening van de eventuele winst lijkt mij correct.

Al denk ik niet dat je met 3330€ zal toekomen want het ding moet nog geinstalleerd worden ook. Er zal een kabel moeten voorzien worden in de vloer ipv de muur + nog eventuele aanpassing van de zekeringskast...
Dus ik denk dat de terug verdien tijd nog iets langer zal zijn dan 10jaar.

Langs de andere kant voorzie je voor een andere elektrische wagen ook best een wall-charger maar deze kost inderdaad iets minder.

Adriaan 23:12
afbeelding van Adriaan

Goh, ik rij zelf met een firma wagen (dus geen salaris wagen), dus this niet dat ik er iets tegen heb. Maar wat mij wel al is opgevallen dat een xc90 t8, x5 plug in of zelf deze 530 plug in, zelden gekozen worden door de normale werknemer, en meestal gaat dat dan over management dat via zelfstandige basis voor een firma gaan werken. Ik ken er spijtig genoeg meer als genoeg hoor (mijn huidige baas is zo iemand, de hr director ook, de sales director ook, ceo van mijn vorige firm, you get the picture)... aangezien dat die zelfstandigen amper zelf kosten kunnen maken, is zo een auto de "logische" stap, anders geef je het toch maar terug aan de fiscus, en nu houden ze er nog de luxe aan over. Maar de keuze maken ze absoluut niet uit ecologische of natuur minnende overweging. En in die hele redenering past het wel wat bmw hier aanbied, weeral een extra investering, en kunnen ze tenminste gebruik maken van het hele hybriede gegeven.
Nu los daarvan, een laadpaal van bmw thuis laten installeren kost u ook iets van een 1300€ exclusief installatie kosten. Dus gratis is zo een oplossing ook niet.

andre123 09:45
afbeelding van andre123

een laadpaal heb je voor minder dan 1000e,inc installatie,ik kan het weten
ok dan staat er geen bmw op.
bij renault wordt er 1500e in de prijs voorzien voor een wall box,kom je ruimschoots mee rond

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws