Polestar, dat nu het een op zichzelf staand merk is, zal nog steeds Volvo's onder handen nemen. Dat zullen ze doen onder de naam Polestar Engineered en enkel bij geëlektrificeerde modellen van het Zweedse merk. Een eigenzinnig alternatief voor pakweg de Audi S4 en Mercedes-AMG C 43?
Wat M Performance voor BMW, S voor Audi en AMG voor Mercedes is zal Polestar Engineerd voor Volvo zijn. Voordien al kon je bij de Volvo-dealer modellen bestellen met een Polestar-pakket maar nu het bedrijf een op zichzelf staande autobouwer is geworden moest er een kleine naamswijziging worden doorgevoerd. Al blijft het niet enkel bij de naam, want voortaan is ook de inhoud van het 'pakket' duchtig onder handen genomen.
S- & AMG-rivaal
Zo zal Polestar Engineered zich enkel bezig houden met elektrische modellen van Volvo (plug-in en volledig elektrisch) en verder gaan dan enkel wat extra vermogen. Laten we de S60 T8 Polestar Engineered als voorbeeld nemen, de wagen waarop deze uitvoering officieel zal gelanceerd worden. Die krijgt lichtgewicht velgen met plakkerige Michelin Pilot Sport 3-banden, remklauwen van Brembo en een specifieke ophanging met Öhlins Dual Flow Valve-schokdempers en een veerpootbalk die los uit de Polestar 1 komen.
Daarnaast is er natuurlijk nog een vermogenswinst uit de 2-liter turbobenzine met elektrische hulp. Al spreken ze bij Polestar Engineered liever van 'optimalisatie'. Het resultaat is alvast 415 pk en 670 Nm die via een opnieuw gekalibreerde automaat naar de vier wielen mogen. Prestatiecijfers zijn er niet maar we moeten er eigenlijk niet flauw over doen; stiekem is dit het Zweeds alternatief voor de Audi's S4 en Mercedes-AMG's C 43 op deze wereld.
Gouden 60-familie
Volvo lanceert Polestar Engineered op de nieuwe S60 (die volgende week wordt voorgesteld trouwens), volgend jaar komt de uitvoering ook naar de V60 Break en XC60. Waardoor de 60-familie als eerst de sportieve uitvoering krijgt. Zo'n Polestar Engineerd kan je trouwens herkennen aan de gouden accenten die her en der zijn verspreid (remklauwen en gordels), de uitlaten in zwart chroom en - uiteraard - de badge in de grille.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden