Sinds een paar jaar horen we dat de doorbraak van de elektrische auto er zal komen dankzij “solid state”-batterijen, die komaf maken met bijna alle gebreken van lithiumbatterijen. In China worden dit soort accu’s met vaste elektrolyt nu voor het eerst in productie genomen.
Het Chinese staatsmedium China.org.cn meldt dat in de stad Kunshan in het oosten van het land de eerste productielijn ter wereld voor “solid state”-batterijen (met een vaste in plaats van een vloeibare of gelvormige elektrolyt) is opgestart. De Chinese startup Qing Tao Energy Development Co. Ltd. heeft 1 miljard yuan (ongeveer 126,3 miljoen euro) in het project gepompt. Tesla-baas Elon Musk moet nog niet in paniek naar Mars vluchten, want in eerste instantie gaan de Chinezen alleen maar batterijen maken voor “speciale uitrusting en dure digitale producten”. Bovendien kan de fabriek vandaag 100 MWh aan opslagcapaciteit per jaar produceren, of 350 keer minder dan Tesla’s Gigafactory 1. Tegen 2020 moet de productie echter omhoog naar 700 MWh per jaar en dan wil Qing Tao ook met de auto-industrie gaan samenwerken. President Nan Cewen van de startup zegt al gesprekken te voeren met Volkswagen, Toyota en Dyson.
Solid state
Maar wat maakt deze batterijen dan zo veel beter dan lithiumaccu’s? In de eerste plaats hun energiedichtheid: Qing Tao beweert in één kilo batterijgewicht 400 Wh aan stroom te kunnen opslaan. De jongste generatie Li-Ionbatterijen zit aan 250 à 300 Wh/kg. Bovendien zijn solid state-accu’s niet brandbaar, degraderen ze niet na een paar jaar gebruik en kunnen ze probleemloos hoge laadvermogens slikken zonder te gaan oververhitten. Daar staat tegenover dat hun vermogensoutput sterk afhankelijk is van de omgevingstemperatuur en dat ze nog heel duur zijn. Toyota, Fisker, Hyundai en BMW hebben in het verleden al aangegeven sterk in de technologie te geloven, maar gaan uit van massaproductie tegen 2030. Laat ons dus nog even afwachten of Qing Tao zijn beloftes kan waarmaken…
Recente reacties
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Komt ook omdat ze gestopt zijn met dieselmotoren voor de nieuwe S5. Die valse uitlaten voor de S6...
Door Yeelen Moller 19 uur geleden
Officieel: nieuwe Audi A5 vervangt de A4 als berline én break (2024)
Dan is er geen verschil in kofferruimte tussen de zuivere brandstofversies en de plug-in-hybride...
Door Mathieu 20 uur geleden
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Eindelijk eens goed nieuws! :-)
Door Mathieu 20 uur geleden
Goodwood Festival of Speed 2024
Thanks!
Door JL 21 uur geleden