Bij Audi, Mercedes en BMW kennen we het al jaren, nu opent ook Renault een extra cataloog voor kopers van sportieve modellen. Daarin staan dan zowel uiterlijke als technische upgrades om m̶e̶e̶r̶ ̶c̶e̶n̶t̶e̶n̶ ̶u̶i̶t̶ ̶d̶e̶ ̶z̶a̶k̶k̶e̶n̶ ̶v̶a̶n̶ ̶k̶o̶p̶e̶r̶s̶ ̶t̶e̶ ̶k̶l̶o̶p̶p̶e̶n̶ Clio R.S. en co verder te kunnen verfijnen.
De lijst van BMW M Performance Parts is bijna langer dan de lijst met bemerkingen over onze huidige regering. Dat wil toch al iets zeggen. Het is dan ook een bewezen concept; klanten van sportievere modellen willen gerust nog wat liever in de zak tasten voor extra sportieve accenten. Zelfs Hyundai komt met een N Option-lijn af voor haar i30 N. Renault, die hielden de boot lang af maar komen nu ook op de proppen met extra gerief voor haar sportievelingen. Onderdelen die het merk herbergt onder de RS Performance-noemer.
Proefballon Clio R.S.
Het startschot geeft Renault niet met opsmuk voor de nagelnieuwe Mégane R.S., wel voor de ondertussen pensioengerechtigde Clio R.S.. Een veilige beslissing natuurlijk, want doordat 'ie bijna 7 jaar in productie is rijden er natuurlijk een stuk meer gepeperde Clio's rond dan nieuwe Mégane R.S.'en.
Renault spreekt alvast van twee grote uitrustingtypes; "uiterlijk vertoon" en "performance". Aan de visueel zijde komen we een bodykit tegen die de Clio R.S. net dat tikkeltje dikker moet doen ogen. Een knipoog naar de R.S. 16 conceptwagen van twee jaar geleden trouwens. Afwerken kan je dat geheel met Speedline Turini-velgen. Een velgentype dat gretig aftrek kent bij Clio-rijders. Waarom je ze speciaal via Renault zou kopen niet via één van de duizenden andere webshops, dat is dan weer een klein mysterie.
koolstofclio
Dan maar naar de spullen die de Clio R.S. een stukje vlotter moeten maken. Renault biedt een overvloed aan koolstofvezel onderdelen aan. Dan hebben we het niet enkel over de motorkap en accenten her en der maar ook over lekkere koolstofvezel kuipstoeltjes. Een sportuitlaat is voortaan ook beschikbaar, net zoals een krachtigere intercooler. Opgewaardeerde remmen en dikkere stabilisatorstangen tekenen ook present, net zoals een ophangingskit.
Ga je full-option, dan leg je net geen 8.000 euro neer voor alle goodies. En o ja, nog een belangrijke kanttekening; Renault waarschuwt dat verschillende onderdelen niet gehomologeerd zijn voor de openbare weg. Waardoor je dus hoogstwaarschijnlijk tegen problemen aan zal lopen bij de lokale keuring. Voor wie dit dan wel is? Voor de trackday-enthousiasteling.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 7 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 8 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 8 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 15 uur geleden