Nieuwe Cupra Terramar is perfecte oplossing voor je midlife crisis

Cupra Terramar

Ben je iemand die moeite heeft om te ontgroeien aan je jeugdige vrijheid en wilde haren? Ga je lichtjes in overdrive als je partner je vastberaden richting de conformistische VW Tiguan duwt? Dan heeft Cupra dé oplossing voor je met deze nieuwe Terramar.

Je kent het plaatje; huisje, tuintje en drie koters op achterbank die je doen beseffen dat de wilde jaren voorbij zijn. En hoewel (godzijdank) de tijd van saaie monovolumewagens achter ons ligt, ben je toch veroordeeld tot een grijze SUV waar niemand z’n hoofd voor draait. Met de Terramar hoeft die SUV niet langer grijs of saai te zijn.

Cupra Terramar

3 motoren in België om te starten

Eerst een woordje over de naam, want Terramar verwijst naar het gekende (nu ja…) circuit in Spanje. Het boeit jou misschien weinig, maar Cupra heeft waarschijnlijk wel willen aantonen dat de opwinding van een circuit perfect past bij het karakter van deze Terramar. Vandaar ook de standaard sportophanging en Dynamic Chassis Control (DCC), gecombineerd met krachtige Akebono remklauwen. Om het stuurplezier te verzekeren is er ook Progressive Steering voorzien.

Cupra Terramar

Wil je ook dat de prestaties in de buurt komen van wat je sportief zou kunnen noemen, dan zouden we wel weg blijven van de 1.5 eTSI milde-hybridemotor van 150 pk. Andere opties (voor de Belgische markt) zijn de 2.0 TSI 4WD van 265 pk of de 1.5 e-Hybrid (plug-in) van 272 pk. Hoewel we nog geen details kennen, zal het met die twee laatste motorisaties wel meevallen qua tussensprintjes. Later volgen trouwens nog bijkomende varianten. Nog dit: elke Terramar krijgt standaard een DSG-automaat met 6 verhoudingen.

Spaanse peper

Die krachtigste 1.5 TSI plug-in krijgt een (netto) 19,7 kWh batterij en Cupra belooft daarmee een autonomie die groter zou zijn dan 100 km. Dat lijkt ons vrij scherp, maar zelfs met 80 km in de praktijk zou de Terramar zich niet hoeven te schamen. Te bevestigen als we het sportieve stuurwiel in handen krijgen.

Cupra Terramar

En dat brengt ons naadloos bij het design, toch wel het visitekaartje van Cupra. Zeker binnenin ademt de SUV een niveau van sportiviteit uit dat niet zou misstaan in - we zeggen maar wat - een AMG- of M-product uit Duitsland. Aan de buitenkant is het zelfs nog wat meer rebels, waarbij vooral de achterpartij opvalt met de potente diffuser en de kenmerkende Cupra lichtband die over de achterklep loopt. Je moet natuurlijk wel een beetje houden van zulks spierballengerol, maar wij kunnen de dosis Spaanse pepers in dit design wel smaken.

Cupra Terramar

Bereikbare prijzen

Geen elektrische aandrijving dus (want de VW-groep heeft de technologie natuurlijk wel in huis)? Nope, daar is tot dusver geen sprake van en dat heeft wellicht te maken met het feit dat Cupra het merkimago nog wil bouwen met betaalbare oplossingen. Met prijzen vanaf 46.300 euro voor de 1.5 TSI tot 56.850 euro voor de meest krachtige 1.5 TSI e-Hybrid plug-in van 272 pk, kan zelfs de modale huisvader aan het dromen gaan. Vanaf vandaag kan je de Terramar bestellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws