Vlaams minister voor Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) wilt deze legislatuur nog de verkeersfiscaliteit richting vergroening laten gaan, dat vertelde ze deze ochtend tijdens een persconferentie over waterstofwagens in België. Iets verstaanbaarder: elektrische-, waterstof- en CNG-wagens moeten fiscaal aantrekkelijker dan ooit worden.
Het Vlaamse wagenpark moet een stuk milieuvriendelijker worden. Om daar in te slagen moeten groene wagens aantrekkelijker worden bij de consument. Belangrijk daarin volgens Minister Turtelboom is dat je niet alles op één paard mag inzetten: 'Zowel Elektrische wagens, als wagens op aardgas (CNG) als wagens op waterstof moeten gelijk gestimuleerd worden'.
Daarvoor is de Vlaamse minister voor Energie een plan aan het uitwerken om de verkeersfiscaliteit grondig aan te pakken. Dat gebeurt al, want een wegenvignet voor vrachtwagens is één van die ingrepen. Daarnaast moet de verkeersbelastingen grondig hervormd worden. Volgens Minister Turtelboom is het daarbij essentieel om 'groene wagens' een voortrekkersrol te laten spelen.
'Kijken we naar de procenten, dan stijgt de verkoop van elektrische- en CNG-wagens enorm', aldus Minister Turtelboom. 'Echter zijn de totaalcijfers nogal schraal tegenover het totaal aantal benzine- en dieselwagens op onze wegens.' Klopt ook, want in Vlaanderen rijden 2,5 miljoen dieselwagens en 1,5 miljoen benzinewagens rond. Elektrische wagens? Amper 19.247 stuks. CNG doet het niet veel beter, want dat aantal stuikt op zo'n 500 exemplaren. 'Het is dan ook het moment om onze achterstand in te halen'.
En waterstof?
Tot voordien waren elektrische- en aardgaswagens dé twee grootste groene oplossing. Auto's op waterstof proberen dat rijtje te vervoegen. Kijk maar naar de Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV. Die laatste is daarbij nog iets relevanter, want Hyundai België commercialiseerde de wagen in ons land. Waardoor waterstofwagens geen conceptueel iets meer zijn.
Echter laat de infrastructuur nog niet meteen toe om de wagens in te zetten. 'Een kwestie van tijd', volgens Adwin Martens van WaterstofNet. Via de Clean Power for Transport strategie wilt hij tegen 2020 tien à twintig tankstations voor waterstof in België hebben in analogie met de omringende landen. 'Om daar in te slagen is de steun van de overheid nodig', zegt Martens. 'Mensen moeten die extra stimulans krijgen om over te stappen naar een waterstofwagen.'
Tot dan zal de technologie enkel van nut zijn voor bedrijven die over een waterstoftankstation beschikken. Eén daarvan is Colruyt die momenteel twee ix35's op waterstof heeft rondrijden. Daarnaast heb je de Lijn die vijf bussen op waterstof van Van Hool inzet in Antwerpen.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Patserbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 11 uur geleden
Opzij Duster!: SWM G03F is zevenzitter op benzine voor 21.990 euro (2024)
Mooi maar spijtig dat het een Chinees is ik koop liever iets van eigen bodem Erupees
Door Franky 15 uur geleden
Autosalon van Brussel is terug van weggeweest! (januari 2025)
Wat een goed nieuws,terug het vertrouwde autosalon in Brussel.Ik kijk er al met veel genoegen naar...
Door Autofreak 16 uur geleden
Hyundai Inster (2024)
eindelijk ev met klasse
Door janssens kary 16 uur geleden