Minister turtelboom: 'Het is tijd om onze achterstand in te halen'

turtelboom-waterstof_02

Vlaams minister voor Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) wilt deze legislatuur nog de verkeersfiscaliteit richting vergroening laten gaan, dat vertelde ze deze ochtend tijdens een persconferentie over waterstofwagens in België. Iets verstaanbaarder: elektrische-, waterstof- en CNG-wagens moeten fiscaal aantrekkelijker dan ooit worden.

Het Vlaamse wagenpark moet een stuk milieuvriendelijker worden. Om daar in te slagen moeten groene wagens aantrekkelijker worden bij de consument. Belangrijk daarin volgens Minister Turtelboom is dat je niet alles op één paard mag inzetten: 'Zowel Elektrische wagens, als wagens op aardgas (CNG) als wagens op waterstof moeten gelijk gestimuleerd worden'.

Daarvoor is de Vlaamse minister voor Energie een plan aan het uitwerken om de verkeersfiscaliteit grondig aan te pakken. Dat gebeurt al, want een wegenvignet voor vrachtwagens is één van die ingrepen. Daarnaast moet de verkeersbelastingen grondig hervormd worden. Volgens Minister Turtelboom is het daarbij essentieel om 'groene wagens' een voortrekkersrol te laten spelen.

'Kijken we naar de procenten, dan stijgt de verkoop van elektrische- en CNG-wagens enorm', aldus Minister Turtelboom. 'Echter zijn de totaalcijfers nogal schraal tegenover het totaal aantal benzine- en dieselwagens op onze wegens.' Klopt ook, want in Vlaanderen rijden 2,5 miljoen dieselwagens en 1,5 miljoen benzinewagens rond. Elektrische wagens? Amper 19.247 stuks. CNG doet het niet veel beter, want dat aantal stuikt op zo'n 500 exemplaren. 'Het is dan ook het moment om onze achterstand in te halen'.

En waterstof?

Tot voordien waren elektrische- en aardgaswagens dé twee grootste groene oplossing. Auto's op waterstof proberen dat rijtje te vervoegen. Kijk maar naar de Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV. Die laatste is daarbij nog iets relevanter, want Hyundai België commercialiseerde de wagen in ons land. Waardoor waterstofwagens geen conceptueel iets meer zijn.

Echter laat de infrastructuur nog niet meteen toe om de wagens in te zetten. 'Een kwestie van tijd', volgens Adwin Martens van WaterstofNet. Via de Clean Power for Transport strategie wilt hij tegen 2020 tien à twintig tankstations voor waterstof in België hebben in analogie met de omringende landen. 'Om daar in te slagen is de steun van de overheid nodig', zegt Martens. 'Mensen moeten die extra stimulans krijgen om over te stappen naar een waterstofwagen.'

Tot dan zal de technologie enkel van nut zijn voor bedrijven die over een waterstoftankstation beschikken. Eén daarvan is Colruyt die momenteel twee ix35's op waterstof heeft rondrijden. Daarnaast heb je de Lijn die vijf bussen op waterstof van Van Hool inzet in Antwerpen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Markske 12:46
afbeelding van Markske

Laatst naar een voorstelling geweest van CNG voertuigen. Leuke bedoening waarbij de spreker pronkt met zijn verbruik van 4,8kg/100km (aan 100km/u op de snelweg). Waar er in alle talen over werd gezwegen us de BIV en de jaarlijkse belasting op die benzinepitters die toch merkelijk duurder is dan bij niet CNG's of diesels. Vermoedelijk was het publiek meer leaser dan eigenaar. Wat mij verbaast is waarom er nog geen CNG hybride is het beste van 2 werelden.

bartelskie 14:07
afbeelding van bartelskie

Hoe kun je nu waterstof promoten als er nauwelijks (retedure) modellen hierin te koop zijn en er nog minder tankstations zijn???
Euro6 diesel is properder dan menig benzinewagens. Laatste generatie benzine met directe injectie spuwt meer fijn stof in de lucht dan de Euro6 diesels.
Uiteindelijk gaat het niet om het milieu , maar om nieuwe belastingen.

tomtom 21:48
afbeelding van tomtom

@bartelski: benzine méér fijn stof dan diesel? Dat is een zeer straffe stelling die ik graag gestaafd wil zien. Tevens blijft diesel ondanks de euro6-norm nog steeds veel meer stikstofoxiden uitbraken dan benzine, iets dat niet te onderschatten valt. Blijkt trouwens ook dat, ondanks de strenge limieten hierop door euro 6, de uitstoot hiervan door moderne diesel rustig verder gaat, zoals hier te lezen: http://www.contracthireandleasing.com/car-leasing-news/new-euro-6-clean-...

Verder worden de partikels dankzij de roetfilters kleiner en kleiner, en het zit zo dat zeer fijne partikels eigenlijk schadelijker zijn voor organismen omdat ze veel beter kunnen binnendringen in de voedselketen en weefsels, net omdat ze zo klein zijn.

Och, ik snap dat er economische drang is naar diesels, maar verder is het één grote smeerlapperij. Ik hoop dat benzine binnenkort economisch gunstiger wordt gemaakt door de overheid, zodat het gediesel eindelijk eens kan stoppen.

bartelskie 08:44
afbeelding van bartelskie

Bekijk eens de uitlaat van een Golf TDI, die is kraaknet als die een DPF heeft
Doe dat eens met de uitlaat van een Golf TSI ... Deze is vervuild door de roet door de directe injectie en gebrek aan een DPF.

tomtom 08:52
afbeelding van tomtom

Zeer interessante lectuur.

Daartegenover staat dat een roetpartikelfilter niet heilig is (voor benzine noch diesel) en een filter de uitstoot van roet niet stopt, maar eerder uitstelt. Want dat roet wordt gefilterd, en dan? Dan blijft dat plakken op de filter, totdat de auto kiest om de filter te regenereren (= de roet eraf "branden"), wat zorgt voor veel fijnere roetdeeltjes die toch uitgestoten worden.

Of het moest zijn dat de werking van filters al is veranderd; mijn kennis hieromtrent is gebaseerd op actuele informatie van enkele jaren geleden.

Zoals ik in mijn vorig bericht al zei, zijn die heel fijne deeltjes zelfs slechter voor de gezondheid dan de standaarddeeltjes die eruit komen zonder filter, dus is een partikelfilter zo'n goed idee? Het lijkt eerder een kortzichtige beslissing van de overheid om zoiets af te dwingen en niet te kijken naar de gevolgen ervan. De constructeurs gaan er blindelings in mee, want de enige moeite die zij stoppen in het (zogezegd) tegemoetkomen aan gezondheid en milieu is letterlijk wat de wet voorschrijft, niks meer of minder en zeker niks anders of diepgaander. Cynisch? Jawel, meneer!

bartelskie 09:25
afbeelding van bartelskie

Dag Tomtom

Ik ben geen tegenstander van benzine, begrijp me zeker niet verkeerd. Je hebt gelijk dat een DPF niet heilig is. Daarentegen kunnen we ook niet rondrijden met wagens die enorme roetwolken uitstoten. Het is kiezen tussen de pest en cholera.
Zowel diesel als benzine hebben hun voor- en nadelen. Het gaat er me om dat ze benzine niet mogen verheerlijken als dé propere brandstof want dat is ze niet.

Laat ze de prijs van diesel en benzine maar gelijkschakelen. De vraag is gaan ze de diesel prijs optrekken of de benzine prijs laten dalen. Ik denk dat we met z'n allen het antwoord wel weten.

Adriaan 10:22
afbeelding van Adriaan

Er zit gewoon al iets grondigs fout met het feit dat een lease auto anders belast wordt dan een auto aangekocht door een particulier. De ene valt onder federale wetgeving en de andere onder gewestelijke.
hoe kan je verwachten dat het auto parkt van vlaanderen "groen" gaat worden als pakweg ruim 45% van de auto's lease auto's zijn, waar diesel nog steeds de meest voordelige keuze is.

Sracerr 10:29
afbeelding van Sracerr

Diesel stinkt en is smerig, heeft het altijd gedaan en zal zo blijven, weg ermee in personenauto's. Benzine ruikt simpelweg heerlijk!. Goede oplossing waterstof in combo met stroom. zal nog lang duren dankzij oompie Shell etc. Bovenstaand verhaal wordt dus ook weer niks, behalve dat er weer een hoop belasting centen(subsidie) worden verspild.

Jimmy 18:50
afbeelding van Jimmy

Grappig het horen van deze stellingen...
Wat jullie niet weten is welke andere stoffen benzine de lucht in jaagt, ik die in de chemie al jaren vertoef weet dat er in benzine HF waterstoffluoride zit '-) oeps dat hebben we over het hoofd gezien!...
Dit maakt dat we met meer benzine wagens gaan rijden de ppm's drastisch verhogen. Uitkomst bot ontkalking plots de nieuwe ziekte van de eeuw wordt.
Uitkomst: regering zoekt naar extra geld en dit zal uit onze portefeuille komen dit wisten we al ,de rest van de "groene wagens" staat helemaal nog in zijn kinderschoenen. Investeren is hier pure waanzin en voor de rijken,want binnen 2jaar zit je met een dinosaurus wagen die je aan de straatstenen niet verkocht krijgt.
Maar daar ligt ons Turteltje niet wakker van

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws