Particuliere inschrijvingen elektrische wagens verzesvoudigd

nissanleafduurtestart2_01

Sinds begin dit jaar zijn zes keer zoveel elektrische voertuigen ingeschreven als in heel het voorbije jaar. Dat mag veel lijken, een cijfer van 497 exemplaren tempert de feestvreugde alvast wat.

Begin dit jaar heeft de Vlaamse regering gesleuteld aan de verkeersfiscaliteit. Elektrische wagens werden bevoordeeld, zware benzine- en dieselwagens krijgen de wind van voren. In de eerste maanden gold een extra premie voor wie een elektrische wagen koopt en wiens auto op de aankoopbon 0 gram CO2 uitstoot betaalt tot 2020 geen verkeersbelasting. Dat kon tot nog toe 497 particuliere kopers overtuigen om een elektrisch voertuig in te schrijven en een premie aan te vragen. Geen torenhoog cijfer, maar wel een heel pak meer dan de 75 stuks die in 2015 particulier werden aangekocht.

Kijken we naar de inschrijvingscijfers van Febiac, dan zien we dat 1.197 elektrische voertuigen werden ingeschreven in het eerste halfjaar van 2016, een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Leafjes van Tesla's

De wagens tussen 31.000 en 41.000 euro waren daarbij het populairst, modellen als de Nissan LEAF dus. De kleinere elektrische voertuigen tot 31.000 euro volgen op de voet. Elektrische voertuigen boven de 61.000 werden een pak minder verkocht (20 stuks) maar aangezien tesla daar nog altijd zowat het monopolie heeft, is het niet verwonderlijk dat je zoveel Model S'en ziet rijden. Tegelijk komen de Tesla's minder voor in de statistiek, omdat dit soort wagens door bedrijven wordt aangekocht of geleased en die niet voorkomen in de premieaanvragen voor particulieren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Mike D 16:22
afbeelding van Mike D

De vraag is wel, hoeveel van die 500 zijn particuliere aankopen en dewelke zijn bedrijfswagens.

BertR. 21:57
afbeelding van BertR.

Als ik het artikel goed begrijp zijn het 497 particuliere aankopen op een totaal van 1197.

Audi23 22:40
afbeelding van Audi23

Ik hoop dat de mensen slim genoeg zijn om het batterij pack te huren, want stuk gaat het zeker betrouwbaarheid is niet bijster hoog, of capaciteit daalt enorm als je dat moet kopen val je steil achterover van de prijs. Plus lithium een grondstof nog schaarser dan olie echt weer een minster die bedenkt ons belastingsgeld daar te investeren onder het woord subsities. Dit toont echt zijn niveau aan.

tomtom 15:10
afbeelding van tomtom

Nochtans geven fabrikanten van elektrische wagens mee dat indien een batterij nooit buiten de marges van 20 tot 80% lading komt, de batterij gemakkelijk 300.000 kilometer meekan vooraleer die noemenswaardig capaciteitsverlies lijdt.

Niet vergeten dat een batterij bij optimaal gebruik best lang meegaat.

Zaken die de batterijduur sterk verkorten zijn:
* laden tot boven de 80%, zeker hélemaal vol is slecht
* de batterij te warm laten worden; vanaf 40 is het slecht en vanaf 60 gaan ze zelfs beschadigd kunnen raken
(snelladen zorgt overigens niet voor een noemenswaardige slijtage aan de batterij, aangenomen dat de twee bovenstaande regels in acht worden genomen en gehouden)

Batterijleasing bestaat voornamelijk om mensen over de streep te trekken die een irrationele angst hebben om voor grote kosten te staan op een zeker moment, maar over de gehele lijn is het duurder dan gewoon zelf te kopen en nadien te herstellen of te vervangen. Gelukkig bestaat er voor de mensen die er genoeg mee bezig zijn en kennis hebben vergaard ook nog de optie om te kopen, alhoewel dat zelfs niet altijd waar is: de Renault Zoë, enkel batterijlease mogelijk.

ron4u 19:13
afbeelding van ron4u

Tomtom, daarop aanvullend. Er rijden ondertussen Toyota priussen Gen 2 en lexussen RX rond (tot 2009! dus al minstens 7j oud) van meer dan 600000km met nog orginele hybride batterij. Dit is wel een Ni-Mh en geen Li-ion
De batterijen-angst is meer emotioneel subjectief dan rationeel objectief

andre 11:41
afbeelding van andre

natuurlijk zijn de batterijen maar een voorlopige oplossing,maar wie er nu nog aan twijfelt dat de toekomst electrisch is staat wel ver achter.trouwens van olie wordt er toch ook al 20 jaar gezegd dat die opraakt?
de automobielindustrie gaat heus niet zoveel investeren als electrisch rijden geen toekomst heeft.
wat mij betreft mogen ze de premies betalen met taxen op de vervuilende stinkende roetuitspuwende kankerverwekkende diesels .
ik rij inderdaad niet met een diesel al40 jaar niet

Jopejt 12:37
afbeelding van Jopejt

@André
Benzinemotoren spuwen ook roet uit sinds carburatoren zijn ingewisseld voor directe injectie. Diesel is nu de boeman. Taxen erop betekent ook dat de hele transport- en landbouwsector meer belastingen zal betalen. Ah juist 75 procent van de roetproductie wordt ontzien want die proberen afpersen zou de andere belastinsstromen teveel schaden.

andre 08:08
afbeelding van andre

Inderdaad stoot ook een benzine roet uit ,maar vele malen minder,elk beetje helpt,tis vrij makkelijk om de transport en landbouwsector te compenseren,diesel heb je als gewone weggebruiker niet nodig tgaat gewoon over die centjes aan de pomp.
trouwens de transportsector is fantasierijk genoeg om de extra kosten te verekenen,getuige de ingevoerde km tax voor vrachtwagens die nu al meerdere keren wordt verekend door oa nl transportteurs,zelf ondervonden!!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws