EU duidelijk: VW, Mercedes en BMW hebben uitstootreductie tegen gehouden

Europa emissie

De Europese Commissie is niet mals voor Duitse automerken Mercedes, Volkswagen en BMW. Het stelt namelijk dat de constructeurs moedwillig ontwikkelingen op vlak van uitstootreductie tegen hebben gehouden, goed wetende dat de techniek bestond.

Met een vergrootglas is de Europese Commissie over de Europese autosector getrokken na het uitbreken van dieselgate. Een onderzoek dat na enkele jaren enkele frappante feiten naar boven brengt. Zo zegt de commissie dat VW, Mercedes en BMW tussen 2006 en 2014 onderling hebben afgesproken om ontwikkelingen op vlak van uitstootreductie tegen te houden.

Het doel? De concurrentiestrijd tegen houden om zo de winst te maximaliseren. Volgens de commissie werden kopers daardoor in de maling genomen omdat ze geen toegang kregen tot nieuwe technologieën die zorgden voor auto's met minder emissies.

De commissie geeft de beschuldigde automerken nu de kans om te reageren op de aantijgingen. Afhankelijk van het antwoord kan de Europese Commissie een gepaste straf opleggen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Waxweazel 14:03
afbeelding van Waxweazel

Gevalletje van open-deur-intrappen ...
Hoe verrassend dat de Duitse auto-industrie technologie heeft tegenhouden (en nu nog waarschijnlijk).

andre123 14:56
afbeelding van andre123

wedden dat ze nu weer afkomen,jamaaaar de anderen deden het ook.........

JL 18:52
afbeelding van JL

En nu komen zagen dat het allemaal zo moeilijk en duur is om de normen te halen (zie eerder artikel)

Jonas 09:23
afbeelding van Jonas

Lol, alsof de olie-industrie dat ook al niet sinds jaren doet op alle mogelijke manieren..

andre123 09:11
afbeelding van andre123

voila ,typische reactie,die ene doet dit,dus ik mag dat ook.
dat die olielobby geen doetjes zijn weten we allang,maar dat heeft niets met dit bericht te maken.

Bgjfxf 21:23
afbeelding van Bgjfxf

Het is de eu geweest die ontvankelijk was voor lobbyisten vanuit de industrie, waardoor dieselgate kon ontstaan.

JL 09:11
afbeelding van JL

Op een andere site las ik dat BMW al een spaarpotje van 1 miljard opzij zet voor een eventuele boete. Dat doen ze niet als er niets gebeurd zou zijn.

Als je dan bekijkt wat een boete (alleen al voor BMW tot 1 miljard volgens inschatting van het bedrijf zelf) plus imagoschade kost, dan hadden ze al dat geld beter geïnvesteerd in schonere auto's.

Zodat ze nu niet achterlopen op de concurrentie. Zeker nu ook het argument 'premium' begint te verzwakken door de hoge kwaliteit van Mazda, Kia, etc. Vooral het argument 'premium prijskaartje' (met dito "status") spreekt nog in hun voordeel.

Ronald 08:27
afbeelding van Ronald

Diezelfde merken gaan dit 100% zeker nog eens overdoen met de elektrische wagens !!
Ze zullen ons altijd bij de neus hebben !

Grunt 10:18
afbeelding van Grunt

BGJFXF, wat je schrijft houdt geen steek.

Dieselgate is niet ontstaan omdat de EU normen ontoereikend waren, want die zijn ok. Lobbyisten zijn betrokken in het opstellen van de normen, net als milieuorganisaties, studiebureaus en burgers, om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke normen ambitieus maar haalbaar zijn.
Dieselgate is ontstaan omdat de lidstaten, Duitsland en Frankrijk voorop, eisten dat de lidstaten zelfstandig verantwoordelijk zouden blijven voor de uitvoering van het beleid en dus ook de controle. Die controle hebben ze dan ook veel te laks opgezet, met de bekende gevolgen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws