Het voorbije weekend kon Audi haar eerste overwinning van het WEC-seizoen binnen halen. Althans, voor een korte duur, want na een technische inspectie bleek de R18 van Tréluyer-Lotterer-Fässle niet conform de regelgeving te zijn. Geen gevalletje sjoemelsoftware, wel sjoemelmechaniek volgens de FIA. Audi gaat alvast in beroep.
Vorige zondag werd de 6 uur van Silverstone verreden in het WEC-kampioenschap. Een strijd waarin de Audi R18 van Tréluyer-Lotterer-Fässle als eerst over de meet ging. Hoewel het daardoor logisch is dat de beker naar het team met de vier ringen gaat is het niet zo simpel. Tijdens de controle na de race bleek dat de R18 niet helemaal conform de regelgeving was.
Het bewijsstuk is de voorste bodemplaat van de R18 die na de race dunner bleek te zijn dan 20 milimeter. Niet conform artikel 3.5.6a3 in het boek der technische regels. Waardoor de FIA de beker afnam en het team diskwalificeerde en Jani-Dumas-Lieb met hun Porsche 919 Hybrid de beker mee naar huis mochten nemen.
Audi Sport Team Joest gaat alvast in beroep en zegt dat de dunnere bodemplaat het gevolg is van slijtage door de race. Het is nu alvast aan het sporttribunaal om zich te buigen over de situatie en een oordeel te vellen. Waardoor de beker misschien alsnog terug naar Audi kan gaan.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden