Lancering Renault Scénic

Tegelijk met het nieuws over de GrandTour, geeft Renault ook het persbericht over de lancering van de Scénic mee. Een paar maanden na zijn grotere broer, komt de 'kleine' Scénic het gamma versterken. De Scénic heeft meer eigen persoonlijkheid gekregen, met een sportieve voorpartij die zelfs trekken vertoont van de Mégane Coupé.

De achterlichten in boemerangvorm zijn kenmerkend voor deze nieuwe generatie van de Scénic, waarvan sinds 1996 reeds 3,3 miljoen exemplaren werden verkocht. Renault heeft het zelf over de 'Duitse stijl';

robuust, uitgesproken voorvleugels, stevige schouders, brede sporen, hoogstaande materialen en kwaliteitsvolle assemblage.

Het interieur van de wagen wordt nog helderder, dankzij de achteruit geplaatste voorruitstijlen (+8% voor het zicht opzij en +15% voor het zicht omhoog). Hierdoor creëren ze nog meer een gevoel van ruimte in de wagen. Naar goede gewoonte herbergt de wagen een hele hoop extra opbergvakken (een volume van 86l in totaal) samen met een kofferruimte die 10% groter werd. Als je de achterbank neerklapt, wegklapt of verwijdert, kan je tot meer dan 1.800l bagage kwijt.

Op vlak van technologie zorgt Renault voor een parkeerhulpsysteem met auditieve en visuele signalen, aangevuld met een achteruitrijcamera. Ook kan gekozen worden voor twee verschillende ingebouwde navigatiesystemen. Voor het 'rijgedrag als een berline' zorgt hetzelfde onderstel als dat van de nieuwe Mégane, voorzien van een nieuw hulpframe met steunpunten en een achteras met gesloten profiel dat de rolbewegingen minimaliseert en een nauwkeurige wielgeleiding. Een nieuw ontwikkelde elektronische stuurbekrachtiging reageert nauwkeuriger en moet zorgen voor meer rijplezier.

Op motorisch vlak zien we dezelfde motoren als bij de Grandtour; 3 benzine's: 1.6 16v (110pk), 2.0 16v (140pk) en de nieuwe TCe met 130pk. Daarnaast ook 6 dCi-diesels (85,105,110 in 1.5dCi,130 en 150 en 160pk voor een 2.0 dCi). 3 motoren uit het gamma voldoen aan het Renault eco²-criterium, dat wil zeggen dat de CO2-uitstoot onder de 140g/km blijft, de wagen wordt gebouwd in een fabriek met ISO 14001-certificaat (waarmee ze een lagere milieu-impact nastreven) en voor 95% van hun gewicht recycleerbaar zijn.
Qua prijzen blijft de Scénic, ondanks een rijkere uitrusting op het niveau van zijn voorganger. De lancering is gepland voor einde juni.

Scenic Boomerang
scenic
Scenic interior

[

Scenic

]1

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws