Supercarkopers willen geen driecilinder, ontdekt Koenigsegg

Koenigsegg Gemera driecilinder 2024

Zegt iemand “supercar”, dan denk je meteen aan enorme motoren toch? Niet als het van Koenigsegg afhangt, want zij geven hun Gemera-kopers de keuze tussen een V8 en een petieterig driecilindertje… Alleen heeft nog bijna niemand voor die laatste gekozen, dus trekt Koenigsegg zijn productieplannen in.

Een paar jaar geleden stond de autowereld even op z’n kop, want toen onthulde Koenigsegg de Gemera. Dat was een heuse hypercar met 1.700 pk maar die haalde hij niet uit de gewoonlijke V8, -10 of -12. In de plaats daarvan kreeg de Gemera drie elektromotoren mee, naast — en nu komt het — ’s werelds krachtigste driecilindermotor. Dat 2.0-literblokje met twee turbo’s was op zich namelijk al goed voor 600 pk maar wat blijkt? Daarmee nemen Gemera-gegadigden geen genoegen.

400K meer of minder

In een gesprek met Top Gear heeft Koenigsegg-baas Christian von Koenigsegg zich namelijk uitgelaten over de ‘Kleine Vriendelijke Reus’ — want zo noemen ze hun driecilindertje — en het nieuws is niet best. Zo verklapte de CEO dat vrijwel geen van de Gemera-kopers voorlopig gegaan is voor die motor. In de plaats daarvan kozen ze zo goed als allemaal voor de geëlektrificeerde V8 die Koenigsegg daarnaast ook aanbiedt. Daarom heeft Koenigsegg de weinigen die wél voor de driepitter kozen toch maar overtuigd om voor de V8 te gaan, zodat dat de enige aandrijflijn is die ze voor de Gemera moeten produceren.

Koenigsegg Gemera driecilinder 2024

’s Werelds krachtigste driecilinder lijkt dus ten dode opgeschreven, maar we snappen misschien ook wel waarom. Zo is de 5.0-liter V8 die Koenigsegg daarnaast aanbiedt voor de Gemera niet alleen een hoogtoerig feest voor de oren, maar met 2.300 pk ook nog krachtiger dan de hybride met driepitter. Je moet er echter wel wat meer voor over hebben want een Gemera met V8 kost naar verluidt 1,9 miljoen euro, ten opzichte van 1,5 miljoen voor eentje met driecilindermotor… Maar goed: als je toch al zoveel aan het uitgeven bent, wat is dan 400K meer of minder?

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
YannickD 12:30
afbeelding van YannickD

Dat was bij de iets minder gekke BMW i8 ook het geval...
"zo'n super kar met de moteur van een mini cooperke"
klonk het meestal. Dat het de meest futuristische kar was voor een acceptabel bedrag
mocht niet baten. Ik ben er zelf nog steeds tuk op.
Een slimme aankoop nu als 2dehands zal het wellicht niet zijn ...

John 21:04
afbeelding van John

Ik denk dat ze bij Mercedes die les ook geleerd hebben met hun 4 cilinder AMG modellen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws