Afgelopen week liep een Evergreen-containerschip vast op het Suez-kanaal. Het drukstbevaren kanaal ter wereld kent daarmee plots een nooit geziene filevorming.
En al die containers, en al die schepen die achterop komen, die hebben natuurlijk ook materiaal mee om de autowereld draaiende te houden. De blokkade lijkt nog niet direct te zijn opgelost en ze toont heel goed aan hoe afhankelijk de wereld is van een kanaal. Elk jaar varen zowat 17.000 schepen langs deze weg van Azië naar Europa.
Vanwege de opstopping zijn er nu een hele hoop onderdelen die niet tot bij productiefaciliteiten geraken. Ook de levering van jouw nieuwe auto uit Azië zal vertraging oplopen. Niet alleen Aziatische merken zijn daar de dupe van, ook bijvoorbeeld de Tesla Model 3 voor onze markt wordt ginder geproduceerd. Toyota en Mazda zeggen dan weer dat ze geen nadelen ondervinden van het geblokkeerde schip. Suzuki laat alvast weten dat ze nog verder kunnen met hun bestaande onderdelenstock. De vraag is hoe lang ze dat nog zullen moeten doen.
Foto: Wikimedia
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden