Veiligheidssystemen betekenen einde manuele bak

De manuele versnellingsbak is aan zijn zwanenzang bezig. Dat zien we als we naar de auto's op onze testparking kijken en het wordt ook bevestigd door een Canadese website.

Het aandeel elektrische en hybride wagens op onze testparking wordt stelselmatig groter. Toch is het niet de elektrificatie die een einde zal maken aan de manuele versnellingsbak, wel zijn het de veiligheidssystemen. De manuele versnellingsbak wordt dan ook een hebbeding voor auto-adepten, de gemiddelde autorijder zal steeds vaker en sneller een automaat kiezen.

zuiniger

Zo'n automaat is alvast handiger in het vele filerijden dat we vandaag de dag ervaren op onze wegen. De manuele versnellingsbak verliest de laatste jaren aan populariteit en dat is niet aan de constructeurs zelf te wijten maar aan de koper. De versnellingsbakkenbouwers hebben in de afgelopen decennia een grote inhaalslag gemaakt wat de automatische versnellingsbak betreft waardoor deze stilaan efficiënter en zuiniger is dan de handbak. Kijk even naar de oldtimers en je ziet dat de versies met automaat gewoon drie versnellingen hadden. Drie. Vandaag zijn er merken die een automaat met dubbele koppeling en tien verzetten aanbieden, er is er zelfs eentje op komst [met elf stuks], voor een naadloze schakeling.

voor de veiligheid

Naast de verhoogde efficiëntie is er nog een tweede oorzaak van het naderende einde van de manuele versnellingsbak. Zo kan een manuele bak niet om met allerhande veiligheidssystemen. Of toch wel, maar het inbouwen van die systemen werkt gweoon gemakkelijker bij een automaat. Denk maar aan de noodremfunctie. Als het systeem de wagen overneemt en afremt bij een manuele versnellingsbak, kom je op een punt waar de motor te laag in toeren gaat en uitvalt en waarbij tegelijk allerlei hulpsystemen ook niet meer goed functioneren, denk maar aan stuurbekrachtiging. Bij een automaat kan het systeem gewoon mee de automaat aansturen.

Tegenwoordig heeft elk merk wel zijn automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De merken die dat niet aanbieden kiezen voor een continue variabele transmissie (CVT) die tegenwoordig al handig de versnellingen simuleert. Die laatste is ook de interessante optie voor elektrische wagens, waar een manuele versnellingsbak helemaal geen verhaal meer heeft te vertellen. Ook niet op een wagen zonder veiligheidssystemen.

Dan waren we toch niet helemaal alleen maar grapjassen op die 1e april in 2015.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jos D. 17:15
afbeelding van Jos D.

Er zijn ook nog heel wat merken die geen automatische versnellingsbak met dubbele koppeling aanbieden. Ook geen CVT maar wel een klassieke automaat met koppelomvormer. En dat zijn niet de minsten. Beetje bij de les blijven hé :-)

Mathieu 16:10
afbeelding van Mathieu

Mag verwijderd worden, was beetje naast de kwestie :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws