De manuele versnellingsbak is aan zijn zwanenzang bezig. Dat zien we als we naar de auto's op onze testparking kijken en het wordt ook bevestigd door een Canadese website.
Het aandeel elektrische en hybride wagens op onze testparking wordt stelselmatig groter. Toch is het niet de elektrificatie die een einde zal maken aan de manuele versnellingsbak, wel zijn het de veiligheidssystemen. De manuele versnellingsbak wordt dan ook een hebbeding voor auto-adepten, de gemiddelde autorijder zal steeds vaker en sneller een automaat kiezen.
zuiniger
Zo'n automaat is alvast handiger in het vele filerijden dat we vandaag de dag ervaren op onze wegen. De manuele versnellingsbak verliest de laatste jaren aan populariteit en dat is niet aan de constructeurs zelf te wijten maar aan de koper. De versnellingsbakkenbouwers hebben in de afgelopen decennia een grote inhaalslag gemaakt wat de automatische versnellingsbak betreft waardoor deze stilaan efficiënter en zuiniger is dan de handbak. Kijk even naar de oldtimers en je ziet dat de versies met automaat gewoon drie versnellingen hadden. Drie. Vandaag zijn er merken die een automaat met dubbele koppeling en tien verzetten aanbieden, er is er zelfs eentje op komst [met elf stuks], voor een naadloze schakeling.
voor de veiligheid
Naast de verhoogde efficiëntie is er nog een tweede oorzaak van het naderende einde van de manuele versnellingsbak. Zo kan een manuele bak niet om met allerhande veiligheidssystemen. Of toch wel, maar het inbouwen van die systemen werkt gweoon gemakkelijker bij een automaat. Denk maar aan de noodremfunctie. Als het systeem de wagen overneemt en afremt bij een manuele versnellingsbak, kom je op een punt waar de motor te laag in toeren gaat en uitvalt en waarbij tegelijk allerlei hulpsystemen ook niet meer goed functioneren, denk maar aan stuurbekrachtiging. Bij een automaat kan het systeem gewoon mee de automaat aansturen.
Tegenwoordig heeft elk merk wel zijn automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. De merken die dat niet aanbieden kiezen voor een continue variabele transmissie (CVT) die tegenwoordig al handig de versnellingen simuleert. Die laatste is ook de interessante optie voor elektrische wagens, waar een manuele versnellingsbak helemaal geen verhaal meer heeft te vertellen. Ook niet op een wagen zonder veiligheidssystemen.
Dan waren we toch niet helemaal alleen maar grapjassen op die 1e april in 2015.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 17 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 1 dag geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 1 dag geleden
Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D
Mijn asx 1.6 benzine 104.000 km is nu 12 jaar oud. Enkel naar de garage voor onderhoud. Het enige...
Door Prosper Cammerman 1 dag geleden