De Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) is niet te spreken over de hoge prijzen die leasingmaatschappijen aanrekenen voor het leasen van een elektrische auto. Die worden volgens T&E onterecht gebaseerd op een lage restwaardeprijs. Binnenkort lagere leasingprijzen voor EV's?
Je zal ze het niet rechtstreeks horen zeggen maar leasingmaatschappijen doen gouden zaakjes met de overstap naar elektromobiliteit. Want het leasetarief van een EV ligt al snel 57% hoger dan van een benzinewagen met klassieke verbrandingsmotor. Volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) wordt dat hogere tarief kunstmatig hoog gehouden door een voorspelde lage restwaarde. Dit terwijl een elektrische auto geen significant waardeverlies lijdt op de tweedehandsmarkt tegenover een benzinewagen, aldus T&E.
Aankoop/ restwaarde
Heb je zelf een salariswagen, dan zal je het wel weten: leasingtarieven baseren zich niet enkel op de aankoopprijs maar ook op de restwaarde na het contract. Gooi daarbij nog wat andere zaken in de mix en je krijgt de befaamde TCO (Total Cost of Ownership). Hoewel leasingmaatschappijen een eerder hoge maandprijs op elektrisch auto's kleven, uit vrees voor een lage restwaarde, blijkt dat volgens T&E helemaal niet terecht.
De lobbygroep analyseerde maar liefst 2.7 miljoen tweedehandsprijzen op de grootse Europese markten en kwam tot de vaststelling dat een elektrische auto niet meer waarde verliest dan een benzine- of dieselwagen. Daarvoor keek T&E naar data van Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Belgische cijfers zijn er evenwel niet. Het concludeerde dat een elektrische auto van 1 jaar oud zelfs beter zijn waarde weet te behouden dan een benzinewagen. Na 3 jaar gaat het over enkele procentpunten verschil.
(Onrechtstreekse) EV boycot
T&E besluit hieruit dat leasingmaatschappijen momenteel té hoge maandprijzen aanrekenen bij EV's omdat ze te conservatief zijn bij het berekenen van de restwaarde. De leasingklant is daar de dupe van natuurlijk. Want in essentie betaalt hij maandelijks té veel voor een waardeverlies dat er in de realiteit niet is. De Europese Federatie voor Transport en Milieu hekelt dan ook de houding van leasingmaatschappijen. Niet enkel omdat ze op die manier hogere winsten kunnen behalen maar ook omdat ze de transitie naar emissieloze voertuigen daardoor vertragen.
Dat de leasingauto een belangrijke rol speelt in de elektrische transitie is natuurlijk een publiek geheim. Zo zijn er in geheel Europa maar liefst 12 miljoen leasingauto's, goed voor meer dan 1 op de 5 ingeschreven auto's in 2022. Hoewel leasingbedrijven daardoor zo mogelijk een nog grotere impact kunnen hebben op de transitie dan automerken zelf, liggen de ambities tamelijk laag. Kijken we naar de grootste spelers in onze contreien - ALD, Athlon, Arval, Alphabet en Leaseplan -, dan is het enkel ALD die zichzelf een target opgelegd heeft tegen 2030, met 50% elektrische leasingauto's in haar vloot.
Lagere prijzen op komst?
Of dit alles op termijn zal zorgen voor lagere leasingrpijzen in elektroland? Dat is nog maar de vraag. Want de kans is reëel dat een hoger ingeschatte restwaarde teniet wordt gedaan door een hogere aanschafprijs wegens inflatie. Al lijkt de druk op leasingmaatschappijen steeds groter te worden om klanten tegemoet te komen.
Recente reacties
Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert
Dat is geen gsm batterij die daar in zit hé. Zelfs met heel agressief rijgedrag krijg je daar nog...
Door this 2 uur geleden
Beruchte 1.2 PureTech-motor krijgt eindelijk langere garantie van Stellantis
Wij zijn nu aan de 3de wagen met Puretech motor en niet 1 probleem , als je een jaarlijks onderhoud...
Door Bendia 2 uur geleden
Waarom 2025 het einde van de dieselmotor betekent
Ik ga mij een paard en kar kopen en het liedje van Willem Vermanderen zingen terwijl ik mij...
Door Robert 3 uur geleden
Beruchte 1.2 PureTech-motor krijgt eindelijk langere garantie van Stellantis
Ik het van ford niks gehoord wel als er verkeerde olie gebruikt wordt
Door Rienus 13 uur geleden