Daalt leasingprijs voor elektrische auto binnenkort fors?

Leasingauto belgie prijs EV

De Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) is niet te spreken over de hoge prijzen die leasingmaatschappijen aanrekenen voor het leasen van een elektrische auto. Die worden volgens T&E onterecht gebaseerd op een lage restwaardeprijs. Binnenkort lagere leasingprijzen voor EV's?

Je zal ze het niet rechtstreeks horen zeggen maar leasingmaatschappijen doen gouden zaakjes met de overstap naar elektromobiliteit. Want het leasetarief van een EV ligt al snel 57% hoger dan van een benzinewagen met klassieke verbrandingsmotor. Volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) wordt dat hogere tarief kunstmatig hoog gehouden door een voorspelde lage restwaarde. Dit terwijl een elektrische auto geen significant waardeverlies lijdt op de tweedehandsmarkt tegenover een benzinewagen, aldus T&E.

Aankoop/ restwaarde

Heb je zelf een salariswagen, dan zal je het wel weten: leasingtarieven baseren zich niet enkel op de aankoopprijs maar ook op de restwaarde na het contract. Gooi daarbij nog wat andere zaken in de mix en je krijgt de befaamde TCO (Total Cost of Ownership). Hoewel leasingmaatschappijen een eerder hoge maandprijs op elektrisch auto's kleven, uit vrees voor een lage restwaarde, blijkt dat volgens T&E helemaal niet terecht.

Leasingauto belgie prijs EV

De lobbygroep analyseerde maar liefst 2.7 miljoen tweedehandsprijzen op de grootse Europese markten en kwam tot de vaststelling dat een elektrische auto niet meer waarde verliest dan een benzine- of dieselwagen. Daarvoor keek T&E naar data van Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Belgische cijfers zijn er evenwel niet. Het concludeerde dat een elektrische auto van 1 jaar oud zelfs beter zijn waarde weet te behouden dan een benzinewagen. Na 3 jaar gaat het over enkele procentpunten verschil.

(Onrechtstreekse) EV boycot

T&E besluit hieruit dat leasingmaatschappijen momenteel té hoge maandprijzen aanrekenen bij EV's omdat ze te conservatief zijn bij het berekenen van de restwaarde. De leasingklant is daar de dupe van natuurlijk. Want in essentie betaalt hij maandelijks té veel voor een waardeverlies dat er in de realiteit niet is. De Europese Federatie voor Transport en Milieu hekelt dan ook de houding van leasingmaatschappijen. Niet enkel omdat ze op die manier hogere winsten kunnen behalen maar ook omdat ze de transitie naar emissieloze voertuigen daardoor vertragen.

Leasingauto belgie prijs EV

Dat de leasingauto een belangrijke rol speelt in de elektrische transitie is natuurlijk een publiek geheim. Zo zijn er in geheel Europa maar liefst 12 miljoen leasingauto's, goed voor meer dan 1 op de 5 ingeschreven auto's in 2022. Hoewel leasingbedrijven daardoor zo mogelijk een nog grotere impact kunnen hebben op de transitie dan automerken zelf, liggen de ambities tamelijk laag. Kijken we naar de grootste spelers in onze contreien - ALD, Athlon, Arval, Alphabet en Leaseplan -, dan is het enkel ALD die zichzelf een target opgelegd heeft tegen 2030, met 50% elektrische leasingauto's in haar vloot.

Lagere prijzen op komst?

Of dit alles op termijn zal zorgen voor lagere leasingrpijzen in elektroland? Dat is nog maar de vraag. Want de kans is reëel dat een hoger ingeschatte restwaarde teniet wordt gedaan door een hogere aanschafprijs wegens inflatie. Al lijkt de druk op leasingmaatschappijen steeds groter te worden om klanten tegemoet te komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 17:47
afbeelding van Adriaan

Net uit nieuwschiergheid op de site van leaseplan een peugeot 208 style 1.2 vergeleken met een peugeot e-208 style. En daar was de maandprijs voor dezelfde voorwaarden amper 116eur hoger voor de elektrische variant. Zeker als je de aankoop prijs vergelijkt voor de benzine (23105euro) vs elektrisch (38346eur) wil het zeggen dat ze nu al rekening houden met hogere rest waarde van de elektrische variant. Dus hier gaat niet veel veranderen, en zal de tittel bij wishfull thinking blijven vrees ik... Of is mijn steekproef de uitzondering, kan ook :p

Louis 21:31
afbeelding van Louis

De hogere aankoopprijs van een elektrische wagen in vergelijking met een benzinewagen wordt deels gecompenseerd door de hogere fiscale aftrekbaarheid van een elektrische wagen. Dus jouw redenering betekent niet perse dat ze rekening houden met een hogere restwaarde van een elektrische wagen maar wel met de hogere fiscale aftrekbaarheid.

Adriaan 10:57
afbeelding van Adriaan

Is het voordeel van een hogere fiscale aftrekbaarheid niet voor de klant? Als klant doe je daar zeker profijt op, dat is ook waarom je vaak bij bedrijven ziet dat een duurdere ev mogelijk is in vergelijking met een ICE. Maar ik dacht toch dat de leasing daar zelf geen voordeel aan had.

louis 10:52
afbeelding van louis

Ja ik bedoel inderdaad dat dat voordelig is voor de klant (of werknemer/werkgever in geval van bedrijfswagens). Aangezien jij de vergelijking maakte op vlak van de maandprijs kijk je het toch ook vanuit het perspectief van de klant?

Adriaan 16:42
afbeelding van Adriaan

Maar dat fiscaal voordeel is niet weerspiegeld in de maand prijs. Dat moet je zelf boekhoudkundig regelen. Dus ze houden wel degelijk rekening met de hogere restwaarde, want het gedeelte fiscale aftrek hebben zij geen gevolg van. Of ik moet het helemaal verkeerd verkregen hebben.

Wim 10:59
afbeelding van Wim

ik had ook al de indruk dat daar reeds rekening mee word gehouden

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws