Dat een Aston Martin geen goedkopere auto is weten we al langer dan vandaag, maar deze DB12 gaat nog een stapje verder. Eén klant was namelijk bereid om er 1,5 miljoen euro voor op tafel te leggen. Het gaat dan ook om de allereerste DB12, en de opbrengst gaat naar een goed doel.
Aston Martin trok vorige week het doek van zijn nieuwe grand tourer: de DB12. We zeggen dan wel nieuw, maar in essentie gaat het om een grondig verbeterde variant van de uitgaande DB11. Reken bijvoorbeeld op een knapper interieur, gemoderniseerde looks en meer vermogen uit de gekende 4.0-liter V8. Met al die verbeteringen op zak durft Aston Martin zijn DB12 dan ook ’s werelds eerste super tourer noemen, en vooral voor ’s werelds eerste exemplaar van ’s werelds eerste super tourer hebben sommigen blijkbaar flink wat geld over.
Dure handtekeningen
Op de veiling van het AmfAR-gala, dat afgelopen week plaatsvond in de marge van het filmfestival in Cannes, is namelijk een Aston Martin DB12 onder de hamer gegaan voor een kleine 1,5 miljoen euro. Dat is best vroeg gezien de auto pas eerder diezelfde week onthuld werd, en dat heeft ook alles met die hoge prijs te maken. Zo verkocht Aston Martin op de veiling eigenlijk niet alleen een DB12, maar ook het voorrecht om het allereerste exemplaar dat binnenkort van de band rolt in ontvangst te mogen nemen. Als extraatje vereeuwigen F1-piloten Lance Stroll en Fernando Alonso trouwens hun handtekeningen op de motorafdekking — kwestie van toch wat waar voor je geld te krijgen.
Dat geld gaat trouwens integraal naar een goed doel, en dat doel kon je al afleiden uit de naam van het gala. AmfAR staat namelijk voor ‘American Foundation for AIDS Research’, dus het onderzoek naar het genezen en voorkomen van aids heeft er met andere woorden anderhalf miljoen euro budget bij. Hoeveel meer dat precies is dan wat pakweg de tweede Aston Martin DB12 moet kosten, weten we op dit moment nog niet. De super tourer heeft nog geen officieel prijskaartje, maar reken op ongeveer een vijfde van wat er voor dit eerste exemplaar betaald werd.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden