Sorry, Tesla: dit Yoke-stuur van Toyota is véél nuttiger

Toyota NEO Steer 2023

Geloof het of niet, maar zelfs de vorm van het stuur ligt tegenwoordig niet meer vast. Tesla vindt bijvoorbeeld dat zijn modellen evengoed te besturen zijn met iets dat lijkt op een vliegtuigknuppel — of in ’t Engels: yoke. Niet iedereen is het daarmee eens, maar tegen deze lookalike van Toyota kan je weinig hebben.

Tesla verraste een tweetal jaar geleden vriend en vijand wanneer het zijn opgefriste Model S en Model X voorstelde. Die pronkten namelijk met het ‘Yoke’-stuur, dat een afgeplatte onderkant vertoonde en een bovenrand zelfs helemaal achterwege liet. Daardoor wordt het in de praktijk best moeilijk om het stuur over te pakken bij een scherpere bocht, want het aantal benodigde omwentelingen blijft gewoon hetzelfde als bij een Tesla met normaal stuur. Bovendien zit de bediening van de richtingaanwijzers op het stuur en dat draait natuurlijk rond, waardoor je bij het verlaten van een rotonde steevast de foute kant uit pinkt… Kortom: het lijkt alsof Tesla het één en ander over het hoofd gezien heeft tijdens de ontwikkeling van hun ‘Yoke’, maar daar kan je Toyota alvast niet van beschuldigen.

Liefde voor auto’s toegankelijk maken

Zij hebben namelijk hun NEO Steer voorgesteld, en op het eerste gezicht lijkt dat niets meer dan een voorbeeld van leentjebuur bij Tesla. Sterker nog: Toyota heeft niet zozeer de bediening van de verlichting en richtingaanwijzers op het stuur gemonteerd, maar zowaar die van het gas en de remmen. Dat geeft natuurlijk al weg wat ze hier écht mee willen bereiken, want Toyota zet deze Yoke-achtige in de markt als een alternatief voor mensen die een beperking hebben aan hun benen. Daardoor zien we hun NEO Steer maar al te graag verschijnen, want de Japanners willen er naar eigen zeggen “liefde voor auto’s mee toegankelijk maken”… En inderdaad: in dit geval is het niks minder dan de knappe nieuwe Land Cruiser die erdoor aangestuurd wordt.

Toyota NEO Steer 2023

Toyota neemt zijn idee mee naar de Japan Mobility Show die vanaf morgen onze nieuwspagina zal vullen, en deze NEO Steer zal daar ook niet de enige mobiliteitsoplossing voor mensen met een beperking zijn. Zo zal Mazda er zijn ’SeDV’ of ‘Self-empowerement Driving Vehicle’ laten zien, waarbij je het gas bedient langs een ring achter het stuur en de rem langs een hendel ernaast. Ook die auto heeft trouwens als doel om rijplezier binnen bereik te brengen, want het systeem zit er gemonteerd op de heerlijke Mazda MX-5.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws