Porsche heeft zijn logo een make-over gegeven, en aan die make-over hebben de designers maar liefst drie jaar gezwoegd. Toch is het eindresultaat van zo’n subtiele aard, dat enkel de oplettende Porschist het oude van het nieuwe zal kunnen onderscheiden. Aan jou dus om de verschillen te zoeken…
Porsche viert dit jaar zijn 75ste verjaardag, want in 1948 stuurde het zijn eerste straatlegale auto de baan op. Het duurde echter tot 1952 voor de Duitsers het gekende wapenschild op de front kleefden. We zeggen dan wel ‘gekend’ maar stiekem evolueerde dat logo door de decennia heen al vijf keer tot de vorm die we vandaag kennen: in 1954, 1963, 1973, 1994 en 2008. Daar komt nu een zesde keer bij, want vanaf het einde van dit jaar worden alle Porsches versierd met een nieuw logo.
Te herkenbaar om te veranderen
Toegegeven: zonder de nodige bombardie in de vorm van een persbericht hadden wij dan waarschijnlijk ook niet gezien dat dat een nieuw logo was. Het gaat namelijk om een hertekende versie van het merkbeeld dat al sinds den beginne Porsches siert, en dat is ook maar zo logisch. Het logo is namelijk te herkenbaar om overboord te gooien, dus in de plaats daarvan werkte een team van designers over een periode van 3 jaar aan het moderniseren van het bestaande logo. Dat deden ze trouwens ook niet aan één stuk, want naar eigen zeggen was het nodig om na elke aanpassing van het design even afstand te nemen om te zien of het allemaal niet te ingrijpend was. En dat is hen dus gelukt, want ingrijpend zouden wij de wijzigingen niet noemen.
Het resultaat geeft dan ook aanleiding voor een spelletje zoek-de-verschillen, en Porsche is zo vriendelijk om daar het nodige fotomateriaal van het nieuwe en het oude logo zij-aan-zij te voorzien. Wij merken alvast op dat het galopperende paardje wat strakker gelijnd is, het gros van de bultjestextuur plaats gemaakt heeft voor een vlakke achtergrond en de donkerrode strepen voortaan een honinggraatstructuur vertonen. Verder is de vermelding van Porsches bakermat, Stuttgart, terug van weggeweest in het midden. Missen we verder nog iets? Laat het ons weten in de comments!
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden