Zeven Saabs die onze harten sneller doen/deden kloppen

Saab top 7 aller tijden

De laatste twaalf jaar hebben we ons eigenlijk kunnen voorbereiden op een eventueel faillissement. Nadat General Motors de touwtjes in handen nam in 2000 ging het enkel bergaf met de Zweedse autoconstructeur Saab. In December vorig jaar (2011) hielden ze het voorgoed voor bekeken en is het merk nu echt failliet, na een daaraan voorafgaande mooie poging van Victor Müller. Alles samen heeft Saab 61 jaar auto's geproduceerd, met de Saab 92 als eerste in 1960. In de jaren nadien volgden er nog enkele legendarische modellen, althans in onze ogen. Kijk mee naar onze top zeven Saabs aller tijden, en vul aan waar jij het nodig acht.

Saab 92

Saab 92

Beginnen doen we uiteraard met de Saab 92, het begin van alles. Saab was al twintig jaar actief in de vliegtuigindustrie en ging die technologie nu ook gebruiken voor het maken van auto's, zoals zovele bedrijven dat destijds deden. De link met de vliegerij is hoe dan ook nog ver weg geweest bij Saab, dat is duidelijk bij het zien van deze 92. Onder de kap schuilde een tweecilinder die 25 pk naar de voorwielen stuwde via een manuele versnellingsbak met drie verzetten. De 92 beschikte over een erg stevige carrosserie, waardoor Saab al snel als erg veilig werd gepercipieerd. De bolle vorm was niet alleen een knipoog naar de vliegerij, het was ook een van de meest aerodynamische wagens van zijn tijd. Met een Cx waarde van amper 0,3 deed de Saab 92 beter dan Porsches en bijvoorbeeld de Ferrari F40. De Saab 92 kreeg al snel een tweede leven in de racerij. Amper twee weken na zijn voorstelling ging de hoofdontwerper ermee mee doen aan een rally, hij werd er knap tweede. Alles samen werden er 20.128 Saab 92's geproduceerd in drie kleuren. British racing Green, Beige en grijs-groen. Het bekende British Racing Groen waarmee Saab zo gekend werd zou een overschotje zijn geweest van hun activiteiten binnen de vliegtuigindustrie.

Saab 93

Saab 93 1955

Ter opvolging van de 92 volgde logischerwijze een 93, dat gebeurde in 1955. Onder de kap schuilde een 748cc grote blok met drie cilinders. Het vermogen werd lichtje opgekitteld tot 33 pk. De Saab 93 kreeg als eerste schroefveren mee voor alle vier de wielen. De kleine Saab was voor het merk ook het eerste exportproduct, destijds ging het meerendeel van de wagens naar de Verenigde Staten. Hij viel op door zijn dubbele voorraam, hoewel in 1957 de 93B werd geïntroduceerd die een uit 1 stuk gehouwen voorruit meekreeg. Ook de 93 heeft een verleden in de racerij. In 1959 kwam Erik Carlsson als eerste over de streep in de Finland Rally. Tot in 1960 werd de 93 geproduceerd, alles samen waren dat er 52.731. De 93 werd later opgevolgd door de 96.

Saab 96

Saab 96

Die Saab 96 kwam er in 1960 en ging mee tot 1973 (sommige bronnen spreken over 1980). De verbeterde 93 was beschikbaar als tweedeurs station wagon (95) en als tweedeurs sedan (96). Het voordeel van de sedan was vooral de grotere koffer. De wagen had zelfs een neerklapbare achterbank waardoor je met zeven mensen plaats kon nemen in de Zweed. Onder de kap schuilde een 65 pk sterke driecilinder met 841cc longinhoud. Ook dit blok werd gekoppeld aan een drietraps versnellingsbak. In 1964 kwam er een 1.4 V4 op de markt, die kwam uit het kamp van Ford. De 96 kreeg in 1965 een kleine facelift met vooral een nieuwe en langere snoet, dat waren nodige aanpassingen om later nieuwe motoren in vooronder te doen passen. Ook de radiator werd (voor het eerst) voor de motor geplaatst. Naast de snoet werden ook de kofferklep en de achterraam aanzienlijk groter waardoor die alweer veiliger werd. Deze 96 zette Saab op de wereldkaart, en dat blijkt uit zijn verkoopcijfers. Na opnieuw succes in de rally en een erg veilig imago werden er alles samen niet minder dan 547.221 stuks van gebouwd, een enorm aantal. De Saab 96 werd uiteindelijk vervangen door de nog meer legendarische Saab 900.

GT750, GT850, Monte Carlo 850

Saab GT750

Om het succes van Saab in de rally extra cachet te geven kwamen de Zweden met deze sportievere varianten op de proppen. De GT's en Monte Carlo modellen werden gebouwd op basis van de 93 en 96 sedans. De GT750 kreeg 12 pk extra, kuipstoeltjes, een sportwiel, halve rolkooi en extra koplampen vooraan de motorkap. Opvallend was dat de GT750 standaard veiligheidsgordels aanbood. Het blok werd vanaf 1960 gekoppeld aan een nieuwe viertraps versnellingsbak. Wanneer de GT750 in 1962 de 841cc grote motor onder de kap krijgt, hernoemen ze de wagen tot  GT850. Naar een groter blok kan die ook uitpakken met vernieuwde remschijven. De GT850 wordt in de UK 'Saab Sport' genoemd en krijgt de naam 'Monte Carlo' mee in de Verenigde Staten na diens succes in de gelijknamige race. Standaard kregen de GT's 50 pk onder de kap. Maar dankzij een tuningpakket kon je ook een GT750R bestellen, daardoor had je de beschikking over 55 pk, amper 5 stuks meer. De 0-100 deed je er destijds in 15.2 seconden. Een standaard 93B deed er wel 27.2 seconden over.

Saab Sonett II

Saab sonett II

De Saab Sonett II, allicht een van de bekendste modellen binnen het gamma, en dat was niet onterecht. Saab ging met dit model eindelijk sportwagen ontwikkelen. Ze gingen dit model vooraf met de Sonett I, maar die was enkel als cabrio beschikbaar en dus een pak minder toegangkelijk. Sonnet is een verwijzing naar de Zweedse uitdrukking '

so neat', en zo oogt die ook. Het platform was op basis van de Saab 96 maar werd stevig onder handen genomen. Zo kreeg die een nieuw chassis, 10,5 inch grote remschijven en een rolkooi. Het body werd geproduceerd uit glasvezel en polyester, het chassis was puur staal. De eerste 230 geproduceerde eenheden kregen hetzelfde blok onder de kap als de Monte Carlo 850, een driecilinder tweetakt met 60 pk. Daarmee sprintte hij in 12,5 seconden naar 100 km/u, de topsnelheid lag op 150 km/u. Later werd de 65 pk sterke V4 gebruikt in de Sonett II. De exemplaren met de V4 onder de kap zijn makkelijk te herkennen aan hun bult op de motorkap. Die bult werd door Saab wat naar rechts verplaatst zodat die het zicht van de bestuurder niet zou verstoren. Alles samen werden er slechts 1.610 Saab V4's gebouwd.

Saab Sonett III

Saab Sonnet III

Maar de Sonett II bleek geen succes. Want hoewel iedereen erg enthousiast was over zijn looks, waren vele klanten niet tevreden over de rijcapaciteiten. Saab wou daar met de Sonett III verandering in brengen. De Italiaanse ontwerpen Sergio Coggiola hertekende de wagen waardoor die nog strakker werd. Onder de kap kreeg de V4 meer vermogen waardoor de Sonett III ook wat sneller ging. Het was de Sonett III die voor het succes van diens naam moest zorgen. Volgens onze bronnen was de Sonnet III goed voor 82 procent van alle verkochte Sonnet wagens, 10,236 in totaal.

Saab 900

Saab 900

De opvolger van de Saab 96 en allicht een van de meest gekende Saabs ter wereld. Voor ons dan ook de laatste echt Saab, gebouwd tussen 1978 en 1998. De schitterende 900 was een grotere en verfijnderde variant van de 99. De 900 Turbo nam de Turbomotoren van de 99 over en werd als twee- en vierdeursmodel verkocht. De 900 zelf was ook beschikbaar als drie- en vijfdeurs. In 1981 ging de notchback de vierdeurs vervangen. In 1980 kwam Saab voor het eerst op de proppen met een vijftraps-versnellingsbak. De Turbo was in 1985 goed voor 160 pk. Een jaar later kwam Saab met de 900 cabrio. Initieel werd niet gedacht dat de Turbo cabrio zulk succesverhaal zou worden. Maar na enkele maanden productie bleek de vraag zodanig hoog te zijn dat er een icoon geboren werd. Maar het was ook deze 900 cabrio die het begin aangaf voor de teloorgang van het Zweedse merk. In 1994 lanceert Saab onder goedkeurend ook van General Motors de 900 NG, de nieuwe generatie zeg maar. Saab ging die wagen bouwen op basis van de Opel Vectra. Het design bleef enigszins behouden, maar het was een volledig andere wagen inzake rijgedrag. Voor veel Saab-fans was dit het keerpunt. De technologie van Saab werd aan de kant geschoven en General Motors begon Saab stiefmoederlijk te behandelen. Met alle gevolgen vandien.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Niels 14:24
afbeelding van Niels

De 92, 93 en in wat mindere mate de 96, vind ik erg fraai en heel typisch Saab. De Sonet's zijn dat veel minder. De 900 heeft die "Saabheid" weer.

Wat mij betreft mag de laatste Saab er ook wel in; de 9-5 dus.

http://img2.netcarshow.com/Saab-9-5_Sedan_2010_1280x960_wallpaper_38.jpg

Die heeft goede maar een tikkie vreemde proporties, superzachte surfacing, wrap around (canopy) voorruit, lange aflopende achterzijde, fraaie details en een intelligente blik in de ogen. De essentie van Saab heritage (92 en 93 en 900) is daarin heel goed vertaald naar een moderne sculptuur.

Pieter A. 18:01
afbeelding van Pieter A.

Niels, ik twijfelde er nog aan om de nieuwe 9-5 er bij te zetten, ja dan neen. Maar hoe mooi ik hem ook vind, en goed hij ook rijdt, dit is een ver-saab-te Opel Insignia. Het beetje bloed van Saab dat er nog doorstroomt kon niet op tegen de Saabs waar ik het in dit artikel over heb.

Mesoerrie 18:02
afbeelding van Mesoerrie

Die 90 modelletjes ogen erg sympathiek maar toch 'zelfverzekerd' vind ik.
Maar de 900 Turbo is mijn favoriet

Yvesw 18:16
afbeelding van Yvesw

Buiten dat de 900 Turbo over een turbo beschikt (you don't say) is het echt wel een icoon in de autogeschiedenis.
De 92 is ook wel een prachtig ding... Uiterst onhandig, traag, onveilig (sneeuw hoopte zich op in de wielkasten) maar zeer apart en eigenwijs...

Niels 18:23
afbeelding van Niels

@ Pieter A.: Daar heb je ergens natuurlijk wel een punt, maar hetzelfde kan dan worden beweerd over wel heel veel auto's. Er zijn maar erg weinig merken die geen onderdelen delen: een Conti GT staat op een VW onderstel, een Ghost op een 7-serie platform, een Lambo zit vol met Audi onderdelen en zo kunnen we nog even door gaan. Mits goed genoeg verfijnd (lees aangepast/getuned) voor het betreffende merk moet het delen van onderdelen mijnsinziens geen probleem zijn.

Als we jouw visie aanhouden zijn er feitelijk maar een paar echte, op zichzelf staande, mainstream automerken. Onder meer de VAG groep, BMW, GM, PSA en Ford.

Pieter A. 18:32
afbeelding van Pieter A.

Inderdaad, klopt volledig. De 9-5 mag er dus met 1 been in. Een pracht van een wagen en ik kijk ook steeds even om. Maar de wagens in deze lijst zijn de raspaarden die Saab op de kaart zette.

Yvesw 18:36
afbeelding van Yvesw

@Niels: Het verschil is dan weer wel dat (bij de merken die je opnoemt) dingen geleend werden... De SAAB 9-3/ 9-5 zijn niet ver af van een gewone rebadging.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb het er moeilijker mee dat een SAAB eigenlijk een Opel is dan dat een Lambo, Audi onderdelen gebruikt...

Niels 18:55
afbeelding van Niels

@Yvesw; het delen van onderdelen komt op allerlei wijzen voor, zoals je ongetwijfeld weet. De Lambo stond daar als illustratie van een van de vele mogelijkheden.

De 9-5 is echter wel wat anders dan een eenvoudige rebadging; Mazda 121/Ford Fiesta, Toyota iQ/Aston-Martin Sygnet, Subaru 9-2X/Subaru Impreza. Er is aan de 9-5 natuurlijk wel degelijk heel veel meer aangepast dan een neusje of achterzijde. Alle tooling van de zichtbare exterieurpanelen is anders, inclusief verlichting (heel duur in ontwikkeling) en het volledige interieur, tevens een zeer hoge kostenpost.

Op dezelfde manier zou volgens jouw statement een Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur een rebadge zijn van de Volkswagen Phantom...

Er is bij sommige auto's (X-type, S-type, GM Saabs) door sommige mensen een ontzettend punt van gemaakt, terwijl dat bij soortgelijke gevallen (alle kleine Volvo's op Ford basis, verouderd XJS onderstel onder de DB7, Fiat 500/Ford Ka, etc) dan weer niet wordt gedaan. Een beetje de tendens van de dag, dunkt me.

Yvesw 19:22
afbeelding van Yvesw

@Niels: Het interieur is niet meteen helemaal anders. GPS van GM, klokje van GM, er zulle nog wel wat prularia van GM inzitten... Maar waarom ga ik eigenlijk nog de discussie aan met jou? :p
Puur emotioneel gezien had ik het er moeilijker mee dat Saab een GM product gebruikt dan dat VAG al hun meuk onder elkaar uitwisselt.
Puur voor dit artikel past de 9-5 er echt niet bij. Hij was niet meer in stijl met een "echte" Saab (buiten dat het exterieur best wel wat originele saabtrekjes had). Daarenboven zal hij altijd herdacht worden als de laatste poging om Saab te redden en het feit dat het ze daarmee niet gelukt is bewijst genoeg... Een wagen dat een merk red, dat is historisch... De 9-5... Tja...

Sven 19:25
afbeelding van Sven

Grappig dat die Sonett II het zelfs tot Skoda 1100 GT prototype geschopt heeft. Ik vind die 95 (de break van de 96) anders ook best 'kek'

Hans Nijpels 21:50
afbeelding van Hans Nijpels

Wat mankeert er aan de vroege 99..?

4g63 06:29
afbeelding van 4g63

Wegens LEZ heeft collega z'n 2.2 tid weggedaan en nu een 2.8 V6 benzine omdat hij daar wel overal meebinnen mag, man man da's een kanon.

andre123 09:12
afbeelding van andre123

ik blijf het zonde vinden dat ze het niet overleefd hebben.
maar ja,wanneer gm zich begint te bemoeien loopt het wel vaker fout.
gelukkig is opel net op tijd ontsnapt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws