In 2014 besefte Fiat dat de cinquecento voor sommige onder ons net dat tikkeltje te klein was en kwam daarop naar buiten met de 500X. Een met een "blauw pilletje” gevoede 500 die zich manifesteert als een crossover, als we de reclame van toen mochten geloven. Na vier jaar mag hij onder het mes voor een bescheiden facelift.
Qua exterieure verschillen moeten we het standaard, zoals bij vele facelifts, vooral gaan zoeken ter hoogte van de verlichtingselementen. Mistlichtjes kregen een bescheidener uitzicht, klein en rond, weggemoffeld in de plastic bumper diep onderaan. De voorlichten blijven zo goed als hetzelfde qua vorm maar zijn nu voorzien van LED. Daardoor krijg je een mooie extra aftekening in de lichten en een win aan moderne look. Achteraan hetzelfde verhaal maar daar versiert de lichtbak middenin nog een extra inlegstukje, een toupetje, van koetswerk. Eveneens een geslaagd detail.
De meegekregen testversie is er eentje uit de cross-lijn. Wat zo veel wil zeggen als een extra aan plastic rond spatborden, stoer bumperwerk en steenslagplaten aan beide uiteinden. Lichte veranderingen hier qua intekenen en uitkerven van het design. De urban-versie doet het met iets minder koetswerk onderaan en vervangt eveneens met bredere plastic omranding en rasterwerk voor- en achter ten opzichte van zijn voorganger.
Barbie, waar is Ken?
Plooi je plastieken benen en stap in de wereld van het poppenhuis. Zo doet het interieur van de 500x aan. Dit is geen kar die je koopt voor de luxe, maar zoals elk model uit de 500-reeks is de X uitgerust met een flinke brok frivoliteit en een knipoog naar het verleden. En het moet gezegd: dat doet net zoals bij de vorige nog altijd deugd. Het speelse karakter is zeker niet storend en past bij het geheel.
Kleur bekennen komt nog altijd terug in het dashboard dat matcht met de toon van het koetswerk. Het stuur voelt aangenaam aan met een volle, dikke greep. Misschien een beetje anti-Barbie. Maar toch hoe wij het graag hebben. De middenconsole is uitgerust met een vernieuwd opstaand 7-duims infotainmentscherm. Daar vraagt de TomTom-navigatie wel soms net iets te veel tijd om vlot te werken en geeft het niet echt een duidelijke rijweergave zoals we dat beter terug vinden in andere systemen. Verder is alles toegankelijk zonder echt subliem te zijn doordat je soms te diep moet zoeken in het menu.
Slotmachine
Nieuwe features zoals Apple CarPlay zijn vanaf nu ook geïntegreerd. Het dashboardcluster is eveneens mooi opgefrist met een digitale kilometerteller en extra info middenin. Zetels zijn iets te hard maar comfortabel met een overschot aan zijlingse steun, in deze geteste versie mooi afgewerkt met een “Gatsby”-patroon. Zowel voor- als achteraan is er ook net genoeg plaats om comfortabel te zitten zonder echt overdreven overschotten aan ruimte te hebben.
Geen zaal om in te voetballen maar allemaal mooi genoeg met een nog altijd goed overzicht rondom tijdens het rijden. En als we mogen vitten over pietluttigheden: de enige net over-the-top interieurkeuze blijft het retro knoppentrio net onder het scherm. Daar lijkt het of er een rondje slots gespeeld kan worden tijdens het rijden, maar het blijft iconisch (kitscherig) gaapwerk dat ze naar alle waarschijnlijkheid ook graag behouden.
Retro-looks en intelligent
De vernieuwde versie is meer geavanceerd in technische ondersteuning dan zijn voorganger. Alles in te stellen vanop de stuurknoppen. Cruisecontrole wordt nu optioneel vergezeld van een noodrem, rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Allemaal welkom in het drukke verkeer van vandaag.
Eveneens de gekende sensoren voor en achter tekenen present alsook een achteruitrijcamera die zoals vaker en ook hier uit de Nokia 3310 lijkt te komen. Maar altijd beter dan niets, toch?
Roffel, driewerf geroffel…
Qua motoren op het menu zijn er wat varianten: benzine ( 1l/120pk turbo; 1,3l/150pk; 1,6l/110pk) en diesel (1,6l/120pk; 2l/150pk) beiden te verkrijgen in automaat met dubbel koppel alsook vierwielaangedreven in de zwaarste dieselversie.
De 500x cross in deze test is de 1 liter T3 met 120 pk, eveneens de "lichtste telg". Eentje die roffelt op drie cilinders en de turbo graag aan het fluiten zet. En dat is letterlijk te nemen. Want het motorgeluid levert binnenin de cockpit een miniem sportief klankspel bij het doortrekken in de toeren. Allemaal plezant want het geheel rijdt erg aangenaam. Een wat stroef schakelende pook went snel maar verloopt qua handelen wel mooi. Er is op geen enkel moment een echt gemis of nood aan extra cc’s of pk’s. Spijtig genoeg wel geen zuinige drinker met een getest verbruik van 7,8 liter.
In de prijzen
De wegligging is daarnaast top. De Hulk der vijfhonderden - of de X-man- kleeft aan de baan als geen ander bij sportief stuurgedrag en hij levert geen onverwachte uitspatting. Manoeuvreren voelt licht en precies aan. De ophanging doet bij grote oneffenheden in zijn mid-stroke perfect zijn werk en absorbeert feilloos zonder uit te bodemen. Het is echter bij de kleine tikjes dat het soms allemaal wat springerig of harder aanvoelt. Maar alles bij valt het kwieke rijgedrag zeker aan te prijzen.
En ook nog de echte prijzen natuurlijk
Moeten we ook aan prijzen... euhm... de prijzen natuurlijk! Het is te zeggen; de 500X Cross begint aan 20.490 euro, al krijg je dan de verouderde 1.6-liter viercilinder (eco-drama). Driecilinder zoals ons kan vanaf 21.990 euro
Voeg daar nog wat opties aan toe en je kruipt naar de 27.000 euro, voor een compacte B-Crossover. Toegeven, bij de Volkswagen T-Cross ben je niet goedkoper af. Daarenboven draagt deze 500X bakken charme. Ook en belangrijk verkooppunt voor zijn regulier broertje, de 500.
Besluit
De Fiat 500x leeft wat in zijn eigen niche in het drukke crossover-land, waar hij qua looks misschien wat rivaliseert met de duurdere Mini Countryman. Een ietwat bescheiden lijn met leuke details die terug moet grijpen naar het design van vroeger met alle toeters en bellen van de nieuwe moderne techniek. Waardoor je niet enkel design koopt maar ook inhoud.
Specificaties
1.0 turbobenzine, drie-in-lijn
120pk
190 Nm
6-bak manueel
voorwiel
1 295 kg
188 km/u
10.90 sec
7.80 L/100km
133 g/km
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 15 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 19 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 22 uur geleden