Rijtest: Fiat 500X facelift 1.0 Turbo T3 (2018)

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

In 2014 besefte Fiat dat de cinquecento voor sommige onder ons net dat tikkeltje te klein was en kwam daarop naar buiten met de 500X. Een met een "blauw pilletje” gevoede 500 die zich manifesteert als een crossover, als we de reclame van toen mochten geloven. Na vier jaar mag hij onder het mes voor een bescheiden facelift.

Qua exterieure verschillen moeten we het standaard, zoals bij vele facelifts, vooral gaan zoeken ter hoogte van de verlichtingselementen. Mistlichtjes kregen een bescheidener uitzicht, klein en rond, weggemoffeld in de plastic bumper diep onderaan. De voorlichten blijven zo goed als hetzelfde qua vorm maar zijn nu voorzien van LED. Daardoor krijg je een mooie extra aftekening in de lichten en een win aan moderne look. Achteraan hetzelfde verhaal maar daar versiert de lichtbak middenin nog een extra inlegstukje, een toupetje, van koetswerk. Eveneens een geslaagd detail.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

De meegekregen testversie is er eentje uit de cross-lijn. Wat zo veel wil zeggen als een extra aan plastic rond spatborden, stoer bumperwerk en steenslagplaten aan beide uiteinden. Lichte veranderingen hier qua intekenen en uitkerven van het design. De urban-versie doet het met iets minder koetswerk onderaan en vervangt eveneens met bredere plastic omranding en rasterwerk voor- en achter ten opzichte van zijn voorganger.

Barbie, waar is Ken?

Plooi je plastieken benen en stap in de wereld van het poppenhuis. Zo doet het interieur van de 500x aan. Dit is geen kar die je koopt voor de luxe, maar zoals elk model uit de 500-reeks is de X uitgerust met een flinke brok frivoliteit en een knipoog naar het verleden. En het moet gezegd: dat doet net zoals bij de vorige nog altijd deugd. Het speelse karakter is zeker niet storend en past bij het geheel.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Kleur bekennen komt nog altijd terug in het dashboard dat matcht met de toon van het koetswerk. Het stuur voelt aangenaam aan met een volle, dikke greep. Misschien een beetje anti-Barbie. Maar toch hoe wij het graag hebben. De middenconsole is uitgerust met een vernieuwd opstaand 7-duims infotainmentscherm. Daar vraagt de TomTom-navigatie wel soms net iets te veel tijd om vlot te werken en geeft het niet echt een duidelijke rijweergave zoals we dat beter terug vinden in andere systemen. Verder is alles toegankelijk zonder echt subliem te zijn doordat je soms te diep moet zoeken in het menu.

Slotmachine

Nieuwe features zoals Apple CarPlay zijn vanaf nu ook geïntegreerd. Het dashboardcluster is eveneens mooi opgefrist met een digitale kilometerteller en extra info middenin. Zetels zijn iets te hard maar comfortabel met een overschot aan zijlingse steun, in deze geteste versie mooi afgewerkt met een “Gatsby”-patroon. Zowel voor- als achteraan is er ook net genoeg plaats om comfortabel te zitten zonder echt overdreven overschotten aan ruimte te hebben.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Geen zaal om in te voetballen maar allemaal mooi genoeg met een nog altijd goed overzicht rondom tijdens het rijden. En als we mogen vitten over pietluttigheden: de enige net over-the-top interieurkeuze blijft het retro knoppentrio net onder het scherm. Daar lijkt het of er een rondje slots gespeeld kan worden tijdens het rijden, maar het blijft iconisch (kitscherig) gaapwerk dat ze naar alle waarschijnlijkheid ook graag behouden.

Retro-looks en intelligent

De vernieuwde versie is meer geavanceerd in technische ondersteuning dan zijn voorganger. Alles in te stellen vanop de stuurknoppen. Cruisecontrole wordt nu optioneel vergezeld van een noodrem, rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Allemaal welkom in het drukke verkeer van vandaag.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Eveneens de gekende sensoren voor en achter tekenen present alsook een achteruitrijcamera die zoals vaker en ook hier uit de Nokia 3310 lijkt te komen. Maar altijd beter dan niets, toch?

Roffel, driewerf geroffel…

Qua motoren op het menu zijn er wat varianten: benzine ( 1l/120pk turbo; 1,3l/150pk; 1,6l/110pk) en diesel (1,6l/120pk; 2l/150pk) beiden te verkrijgen in automaat met dubbel koppel alsook vierwielaangedreven in de zwaarste dieselversie.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

De 500x cross in deze test is de 1 liter T3 met 120 pk, eveneens de "lichtste telg". Eentje die roffelt op drie cilinders en de turbo graag aan het fluiten zet. En dat is letterlijk te nemen. Want het motorgeluid levert binnenin de cockpit een miniem sportief klankspel bij het doortrekken in de toeren. Allemaal plezant want het geheel rijdt erg aangenaam. Een wat stroef schakelende pook went snel maar verloopt qua handelen wel mooi. Er is op geen enkel moment een echt gemis of nood aan extra cc’s of pk’s. Spijtig genoeg wel geen zuinige drinker met een getest verbruik van 7,8 liter.

In de prijzen

De wegligging is daarnaast top. De Hulk der vijfhonderden - of de X-man- kleeft aan de baan als geen ander bij sportief stuurgedrag en hij levert geen onverwachte uitspatting. Manoeuvreren voelt licht en precies aan. De ophanging doet bij grote oneffenheden in zijn mid-stroke perfect zijn werk en absorbeert feilloos zonder uit te bodemen. Het is echter bij de kleine tikjes dat het soms allemaal wat springerig of harder aanvoelt. Maar alles bij valt het kwieke rijgedrag zeker aan te prijzen.

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

En ook nog de echte prijzen natuurlijk

Moeten we ook aan prijzen... euhm... de prijzen natuurlijk! Het is te zeggen; de 500X Cross begint aan 20.490 euro, al krijg je dan de verouderde 1.6-liter viercilinder (eco-drama). Driecilinder zoals ons kan vanaf 21.990 euro

Rijtest Fiat 500X facelift 2018

Voeg daar nog wat opties aan toe en je kruipt naar de 27.000 euro, voor een compacte B-Crossover. Toegeven, bij de Volkswagen T-Cross ben je niet goedkoper af. Daarenboven draagt deze 500X bakken charme. Ook en belangrijk verkooppunt voor zijn regulier broertje, de 500.

Besluit

De Fiat 500x leeft wat in zijn eigen niche in het drukke crossover-land, waar hij qua looks misschien wat rivaliseert met de duurdere Mini Countryman. Een ietwat bescheiden lijn met leuke details die terug moet grijpen naar het design van vroeger met alle toeters en bellen van de nieuwe moderne techniek. Waardoor je niet enkel design koopt maar ook inhoud.

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 295 kg

Topsnelheid

188 km/u

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

CO2-uitstoot

133 g/km

Tijdstip: 13:45
Auteur: Glenn Huyben
Fotograaf:
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Vijfhonderd 14:34
afbeelding van Vijfhonderd

Wij hebben een 500X van het eerste productiejaar, dus 4 jaar oud intussen.
Prima wagen, nog geen enkel probleem mee gehad en heel charmante wagen.
Enig nadeel is dat het verbruik wat meer is dan gemiddeld.

Wim 14:40
afbeelding van Wim

Wat is meer dan gemiddeld? :) OT: altijd stiekem mooie wagen gevonden

Vijfhonderd 19:32
afbeelding van Vijfhonderd

@ Wim, volgens de boordcomputer 7.6 l/100km, maar als je het zelf uitrekent aan de pomp eerder rond de 8l.
Het is een 1.4 benzine met intussen 55,000km op de teller.

Ik vermoed dat vele van de rechtstreekse concurrenten toch eerder rond de 7l zullen schommelen qua werkelijk verbruik?

Wim 08:48
afbeelding van Wim

goh, heel veel hangt af van je rijstijl, meestal is de enigste optie met dergelijke benzine's om als een bompa te gaan optrekken. Aan 7,5 L ga je snel zitten. Wat je kan doen is een tijdje sneller opschakelen en half gas geven, zien of dat een verschil maakt. Als je dat zou willen tenminste :)

rudi raeymaekers 06:17
afbeelding van rudi raeymaekers

Wat is er mis met den bompa? Hopelijk wordt jij er ook een, als je niet te snel rijdt, de 500 X is top, heb hem bij mijn eerste oogopslag gekocht.

4g63 18:20
afbeelding van 4g63

Den bompa hier heeft 2.2 cdi onder de kap, bij stoplichtsprintje krijg k hem niet in m'n achteruitkijkspiegel ze. En diene moe alleen maar z'n rechtervoet vloeren. :)

rudi raeymaekers 18:05
afbeelding van rudi raeymaekers

Wat is er mis met den bompa? Hopelijk wordt jij er ook een, als je niet te snel rijdt, de 500 X is top, heb hem bij mijn eerste oogopslag gekocht.

Eliane 11:41
afbeelding van Eliane

Idem dito super wagen maar verbruik 1,4l benzine automatique....8l

John 10:07
afbeelding van John

Stoort die zwarte blok plastic ter hoogte van de binnenspiegel niet?

4g63 11:01
afbeelding van 4g63

Liever eentje die liter meer verbruikt met de juiste schraapveren dan één met minder weerstand om verbruik te drukken en die olie doorlaten. Kost op termijn een pak meer dan dan die liter benzine.
Bij veel merken truc met de duif om minder te verbruiken, sorry geen fan ;)
Voor een 120pk is dit een klassiek verbruik, doch dit is een 3 cilinder en dan verwacht je mss minder. Volgende facelift mss dieet kuur van 200kg :)

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws