Rijtest: Mitsubishi Lancer Sportback 2.0 DI-D

Mitsubishi is altijd al een beetje eigenwijs geweest. Een tijd lang is van de Lancer zelfs enkel een breakversie op de markt geweest. Ook nu hebben ze met de nieuwe Lancer Sportback een hatchback in het C-segment die net dat ietsje anders is. Anders omdat ze bij Mitsubishi op basis van de Lancer-berline een Sportback hebben uitgewerkt, net het omgekeerde van wat de meeste merken doen met hun wagens. Gevolg is dan ook dat de Sportback ietsje langer is dan de berline, hoewel dat in het interieur niet echt te merken is. De designers zelf zeggen inspiratie te hebben opgedaan bij de Saab 900 Coupé uit de jaren 80, eigenwijs dus.

De Lancer Sportback ziet er minstens even agressief uit als zijn berline-broertje. Zijn naam legt de verwachtingen hoog, en de wagen lost deze deels in. Standaard is de Sportback voorzien van een lel van een dakspoiler, iets wat een man op leeftijd niet dadelijk zal aanspreken. Daarnaast krijgt de Sportback ook de zo typerende grille voor de Mitsubishi’s, met daarnaast de dichtgeknepen koplampen, die aan de agressieve aanblik van een gevechtsvliegtuig doen denken.Voeg daarbij nog de sideskirts en de 18” wielen (16”op de basisversie )van ons testmodel, en je krijgt als gevolg dat mensen de wagen als “Johnny-bak” gaan zien. Toegegeven, het is wel een goeie basis om mee te beginnen, zeker met de fijne 2.0 DI-D motor die in ons testmodel aanwezig was. Deze dieselaar met pompverstuivers komt oorspronkelijk van Volkswagen, in afwachting van de 1.8 DI-D uit eigen huis, en krijgt ook in de Mitsubishi 140pk in het vooronder. Best wel genoeg voor de 1465kg zware auto, mede omdat je ook de ‘duw’ krijgt bij het indrukken van het gaspedaal. De 0-100 doe je in net minder dan 10 sec. , terwijl hij het verbruik kan beperken tot 6,5l/100km. De motor is in de VW’s en audi’s al aan de luide kant, maar dat wordt nog erger in de minder goed geïsoleerde Mitsubishi. Vooral bij rijden met een koude motor zijn gesprekken moeilijk te voeren.

Binnenin is de tellerpartij mooi opgebouwd. Twee centrale kokers zorgen voor toerental- en snelheidsaanduiding, het stuur ligt aangenaam in de hand, het is enkel niet in de diepte verstelbaar. Hoe verder je je echter van de bestuurderspost verwijdert, hoe achtelozer wordt omgesprongen met materiaalkeuze en afwerking. Zo is het hele dashboard opgebouwd uit harde kunststof en lijkt het handschoenkastje zo gemaakt dat het zal begeven na 10x openen en sluiten.  De hoezen van de voorzetels zijn simpelweg dichtgeritst, waardoor je het hele frame te zien krijgt als je je wat nonchalant op de achterste plaatsen neerplant. De achterste zetels zelf bieden nog minder steun dan de voorzetels, het lijkt alsof het schuim wegsmelt onder de druk en de armsteun achteraan lijkt zelf op zoek naar een steunpunt. De eigenzinnige airco-bediening; draaiknoppen met een druktoets in het midden,vraagt even gewenning, maar doet zijn werk naar behoren. Het duurt echter een tijdje voor de temperatuur van de aangeblazen lucht wordt aangepast na een draai aan de knop.

Vanwege de iets grotere overhang en de schuiner lopende kofferruimte zou je een gigantische koffer verwachten, maar dat valt met 276l een beetje tegen. De koffer is met zijn zeker ruim genoeg, maar het blijft gissen wat er met de extra ruimte is gebeurd, die de wagen aan de buitenzijde lijkt te hebben. De koffer heeft wel een dubbele bodem, waardoor een vlakke laadvloer wordt gecreëerd bij het neerleggen van de achterbank. Die kan je via een hendel in de koffer eenvoudig neerklappen, zoals bij het Karakuri-systeem van Mazda. Zo verkrijg je een laadruimte van 1394l.

Mitsubishi is gekend om zijn rijkwaliteiten, ze hebben niet voor niets een uitgebreid palmares in verschillende rally’s zoals de Dakar-rally of het FIA Rally-kampioenschap. Dat de Lancer Sportback de genen draagt van de nog te lanceren Ralliart, voel je dan ook wanneer je hem even loslaat op een verlaten stukje asfalt. De veerpootbrug vooraan verraadt dat de wagen is voorbereid op chauffeurs die de 35 jaar rally-ervaring van het merk willen ervaren. Mede daardoor is de wagen lichtvoetig en aangenaam te beteugelen, terwijl hij erg direct stuurt. Overstuur is erg moeilijk uit te lokken, waardoor je het volgende bochtje net dat ietsje gewaagder gaat nemen, of de rotonde nog een keertje extra wil rondrijden. Jammer dus dat de stoelen niet erg steunen, want het chassis geeft wel genoeg vertrouwen. Al is het toch even wennen aan de werking van het ASTC-systeem dat de auto eigenaardig genoeg nerveuzer maakt in droge omstandigheden. Het beantwoordt onderstuur met een plotselinge ingreep waardoor de achterkant wat onrustig is, dus voor een droog wegdek en dynamisch rijden is het minder geschikt. Voor natte of gladde omstandigheden zal het systeem veruit sneller reageren in eender welke alledaagse situatie.

De Mitsubishi Lancer krijgt een basisprijskaartje van 18.990 € (1.8 Inform), de diesel begint op 20.490 € (2.0 DI-D Inform). Veel opties zijn er niet te verkrijgen, aangezien Mitsubishi werkt met verschillende uitrustingsniveau’s; Inform, Invite, Intense en Instyle. Cruise Control krijg je vanaf het Invite-niveau, voor 18” velgen moet je naar het Intense-versie gaan kijken. De Instyle was ook de versie die wij meekregen als testwagen. Hier krijg je ook mistlampen, een Rockford Fosgate systeem met woofer in de koffer, parkeersensoren en automatische regen- en lichtsensor. Een navigatiesysteem krijg je pas op de duurste versie, de Instyle. Voor de testwagen betaal je 24.100 €, een prijs die wij wat hoog vinden, vooral vanwege het goedkoop ogende interieur. Voor deze prijs heb je een goed uitgeruste Volkswagen Golf met eenzelfde vermogen, of nog beter, een even ruime Skoda Octavia, om in dezelfde klasse te blijven.

HIER kan je de technische specificaties van de Lancer Sportback bekijken.

Tekst: Sven Geiregat / Foto's: Pieter Ameye & Joeri Mertens
Met dank aan MMB voor de testwagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 17:32
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Leuke rijtest alweer. Aangenaam om te lezen

Hannes 22:03
afbeelding van Hannes

Goeie review, maar ook leuke locatie voor de foto's, die graffiti steek mooi af tegen de wagen.

Wim 09:38
afbeelding van Wim

hier hoort een naft in, geen oude pompverstuiver een tractor achtig geluid maakt

Wim 09:41
afbeelding van Wim

hij hing er wel mee vooruit: 9,6

technopatat 18:32
afbeelding van technopatat

zeer mooie foto's! en een ook nog eens een goed artikel erbij, autoblog kan er nog van leren :p! nu enkel nog filmpjes en we zijn heel erg tevreden :p!

T.A. 11:13
afbeelding van T.A.

Moesten we hier een frank mee verdienen dat zou ik niet liever doen dan voor elke test een filmpje maken. Helaas verdienen we net genoeg om geen verlies te maken :) (shoot me down if I'm wrong)

DAA 16:03
afbeelding van DAA

Is dit voorwiel of 4 wiel aandrijving? Zijn toch dingen die ik verwacht van een Lancer review.

Sven 16:54
afbeelding van Sven

Deze is voorwielaangedreven. Enkel de EVO beschikt over vierwielaandrijving (S-AWC)

Lancer driver 22:44
afbeelding van Lancer driver

wat een bullsh*t staat hier in. De zetels zitten echt wel perfect, ondersteunen super, het geluid in de wagen is niet meer als in een doorsnee golf, de wagen is wel degelijk GOED afgewerkt binnenin, en als je een even grote VW wil met dezelfde opties zal je nog net iets dieper in de buidel mogen tasten. Al bij al lijkt me dit echt geen objectieve en goede recensie over deze wagen...

pieter 19:05
afbeelding van pieter

Beste,

We reden de wagen met alle vijf de redactieleden. Daar wordt dan een objectief verslag over uitgeschreven. Het is wat wij er van vinden, onze indrukken enzovoort. Als jij er zo tevreden over bent als je zegt, des te beter! Wij hadden alvast iets meer verwacht van de testwagen.

Frederick 18:10
afbeelding van Frederick

Ik werk in een mitshubishi garage en rij momenteel met dezelfde lancer als de testwagen. Ik moet zowel 'lancer driver' als 'autofans' gelijkgeven. De afwerking kan inderdaad wat beter.

koen 11:20
afbeelding van koen

ik rij sins maart met de sportback zalig om der mee te rijden
der zal geen enkele wagen voldoen aan de autojournalisten ik vind hem schoon hem al veel saaie interieurs gezien dan bij de sportback

190d 15:40
afbeelding van 190d

euhm, in het interieur zaten echt wel mindere materialen, dat mag gezegd worden! Skoda doet dat bijvoorbeeld vele malen beter én stiller, maar dan moet je eerst natuurlijk met verschillende Skoda's hebben gereden om dat te weten.

Anonieme gebruiker 23:12
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn sportback. Zoals gezegd wordt is da voor dezelfde prijs een golf wordt aangeboden. maar een golf is niet van hetzelfde segment als een sportback! Op de motor valt niks op aan te merken. Hij is veel stiller dan zijn voorganger en is bijzonder aangenaam om mee te rijden. De afwerking is subliem. voor de prijs van een mooie sportback kunt ge ni veel andere auto's kopen van hetzelfde segment! Hij oogt sportief, is sportief en zeer comfortabel.

Anonieme gebruiker 13:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb vorige week mijn Lancer Sporback besteld in 2.0 DiD-Intense-uitvoering. Vorige week een uitgebreide testrit mee gemaakt, en ik vind die opmerking over het motorlawaai toch wat overdreven : "bij koude motor zou je bijna geen gesprek kunnen voeren". Tenminste IN de wagen is dit niet correct :-) De Skoda Octavia, waarmee ik ook reed (een 1.6 TD met CR), is zeker stiller, zoals alle CR's, maar heeft niet de punch van de 2.0 DiD, die schitterend trekt. Ik ben nogal allergisch aan teveel motorlawaai, en vreesde wat voor de 2-liter VW TD die de Lancer heeft, maar ik moet echt zeggen dat het best goed meevalt.
Verder rijdt de Lancer fantastisch (wat uiteindelijk de belangrijkste kwaliteit van een wagen zou moeten zijn) , en heeft ook nog eens een audioset aan boord die de concurrentie doet verbleken, en dan speek ik niet enkel over "boomboom", maar écht goede klankkwaliteit, ook bij lagere volumes. Zelfs als ervaren (home)audiofiel ben ik onder de indruk.
Het Lancer-interieur vind ik mooi (mooier dan de Octavia), en de zetels zitten toch echt wel heel goed, hoor. Het handschoenkastje voelt inderdaad licht aan, maar de algemene indruk van de Lancer binnennin vind ik volstrekt niet goedkoop.
De Skoda Octavia rijdt goed, is stiller, verbruikt een beetje minder, is goedkoper met de BIV, maar oogt ook wat burgerlijk en saai. De Lancer stelt daar tegenover dat hij nog beter rijdt en mooier is. De prijzen zijn volledig vergelijkbaar, als je rekening houdt met prijzen, kortingen, overnameprijzen. Een VW voor dezelfde NETTO-prijs is echt wel minder goed uitgerust, hoor.
Met het hoofd zou ik dus de Octavia kiezen, met het hart de Lancer. Ik heb mijn hart gevolgd...
Dit wordt mijn nu derde Mitsubishi, met de vorige twee nooit technische problemen gehad, en ook dat is een belangrijk element voor mij.
Ik zal over enkele weken, na wat kilometers met de nieuwe Lancer, mijn verdere ervaringen meedelen.

Anonieme gebruiker 22:26
afbeelding van Anonieme gebruiker

Op het voorbije autosalon heb ik me een rode Lancer 2.0 Di-D Instyle gekocht. Ik heb niet gekozen voor deze sportback maar voor de sedan versie omdat ik em net iets pittiger vind naar uiterlijk. Zal tot mei-juni moeten wachten tot ik hem heb. Ik vind hem een mooi alternatief voor de licht-grijze fords, donker-grijze opels en zwarte BMW 's en dergelijke, waarvan onze wegen oververzadigd geraken naar mijn mening. Vooral het feit dat 'het een keertje iets anders is' heeft voor mij de doorslag gegeven tot aankoop. Ik vind het een beetje jammer dat in bovenstaande review geen aandacht is besteed aan de veiligheid, want die is er degelijk wel met o.a. 7 airbags inclusief knie-airbag voor bestuurder en gordijn airbags. Heb onlangs youtube bezocht met enkele crash-tests met de lancer en ik stond versteld van het resultaat (in positieve zin). Hier zie je tenminste hoe het er in de praktijk aan toe gaat, wat veel meer zegt dan gewoon te expliceren dat er 7 airbags aanwezig zijn. Wat me een beetje verontrustte was dat bijna alle testen inderdaad een lawaaierige motor tot conclusie hadden. Daarom ben ik vrij tevreden dat er hierboven reacties bij zijn die dit (gedeeltelijk) tegenspreken, wat er volgens mij op wijst dat dit een persoonlijke mening is. Daarbij moet dan ook gezegd dat lawaai een relatief begrip is. De "heisa" omtrend het handschoenenkastje begrijp ik niet. Dit is toch sowieso niet iets wat je dagelijks gebruikt. Wie het meer dan 15 keer heeft geopend bij eenzelfde auto steekt nu zijn vinger op.
@ anonieme gebruiker gepost op 4 feb.: ik deel je mening dat je deze lancers met je hart koopt. Ik kijk trouwens uit naar je eerste ervaringen met de lancer.

Wim 08:17
afbeelding van Wim
Anonieme gebruiker 21:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

@ wim: inderdaad, de 2 liter pompverstuiver van VW.

Anonieme gebruiker 10:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik verwacht de levering van mijn rode Lancer (zie 04 feb) begin volgende week (gewenste model en kleur waren in stock bij de invoerder, zoniet was het bijna 6 maand wachttijd).

De al lang aangekondigde 1.8 CR-diesel lijkt er maar niet te komen. Ik denk dat Mitsubishi hem zal lanceren in het nieuwe model "ASX " komende zomer, en dan pas in 2011-2012 in een vernieuwe Lancer.

Overigens gebruik ikzelf het handschoenenkastje toch zeker wel 15 keer, maar dan per 6 maand :-)

Met de veiligheid in de Lancer lijkt het inderdaad wel mee te vallen ; hoewel je dit toch maar zeker van bent na een zwaar ongeval, dat we hopelijk nooit moeten meemaken...

Anonieme gebruiker 09:34
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zoals beloofd, wat verdere indrukken na 2 dagen rijden met mijn nieuwe Lancer 2.O DiD Intense.
Het Orient Red staat de Lancer als gegoten. Het is niet bepaald onopvallend, maar wel prachtig. En rijden, ja...eigenlijk nog beter dan de indruk die ik kreeg tijdens de testrit. Wegligging en motorprestaties zijn wat mij betreft (ik kom van een Colt en daarna een Space Star) ronduit indrukwekkend. De wagen leent zich zowel tot vlot en relax rijden, als tot een sportievere rijstijl. De kick in de rug die de turbo je geeft bij het accelereren is geweldig. Vertrekken, even in eerste optrekken, en dan, eens in tweede, krijg je een enorme duw in de rug, en je bent weg :-) Ik heb de wagen uiteraard niet gekocht als sportwagen, maar het is mooi meegenomen dat je wat reserve hebt, zeg maar.
Mijn eerste 200 km werden gedaan met een gemiddelde verbruik van 6,0 liter (snelweg en binnenwegen gecombineerd), dus dat zit wel goed denk ik. Voortdurend snelweg in 6de is 5 liter zeker mogelijk.
Het rijcomfort is echt heel goed, en ook het motorgeluid in de wagen is heel behoorlijk onder controle. Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je de schitterende Rockford Fosgate-installatie harder moet zetten omwille van het motorgebrom.
Aan ruim 120/u is het heerlijk rustig in het interieur van de wagen, en met de Cruise Control gewoon genieten geblazen. Die CC kan je gewoon niet meer missen na één keer te hebben gebruikt.

Ik wil niet té enthousiast klinken, en geef toe nog maar 200 km te hebben gereden, maar laat ik het voorlopig houden bij : ik ben heel blij met deze Lancer!

Pieter Aertgeerts 21:31
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Klinkt allemaal prima dus :) Laat binnen duizend kilometer zeker nog eens een indruk achter!

Anonieme gebruiker 09:45
afbeelding van Anonieme gebruiker

Intussen 3 weken en 1000km verder... Ik ervaar geen negatieve punten, alles werkt naar behoren, geen gepiep of gekraak links of rechts.
Qua motorgeluid laat de motor zich vooral horen als hij koud staat. Eens hij op temperatuur staat, is hij behoorlijk stil. En zeker als je aan constante snelheid rijdt, bvb 120 op de snelweg is het erg rustig in de wagen.
De power van de 2 liter DiD is toch wel indrukwekkend. Optrekken en inhalen gaan behoorlijk
vlot. De wagen bestuurt ook aangenaam, en de wagen voelt stabiel bij bochten, ook wat snellere.
Het gemiddeld verbruik (stad, binnenwegen en beetje snelweg)situeert zich rond de 6,2 liter. Bij constante snelheid op autoweg/autosnelweg zit je iets boven de 5 liter.

En het handschoenenkastje is nog steeds niet defect :-)

Wim 15:41
afbeelding van Wim

bedankt voor de gebruikers ervaring, die 2.0 tdi(vag motor) pompverstuiver blijft een koppelmonster, inhalen is dan ook nooit een probleeem, onlangs heb ik hem nog eens in de Skoda Superb Combi gehad, die duw op 2000 tpm blijft beetje wennen als je van commonrails komt, maar het is wel leuker

Anonieme gebruiker 23:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

Bedankt voor je eerste ervaring.
Ik begin meer en meer uit te kijken naar m'n - in juni toekomende - lancer (zie posting op 08/02).
Het lijkt erop dat de belangrijkste eigenschappen van een auto, met name kracht, wegligging, verbruik en voor mij ook muziek-installatie, ruimschoots ingewilligd worden. De eventuele kleine nadelen (moesten er die zijn) neem ik er met plezier bij.
Vorige week nog bij de Mitsubishi-dealer in de buurt geweest voor een evaluatie van de huidige auto.
Hij vertelde me dat er inderdaad nog een 1.8 diesel common-rail in de lancer gegooid gaat worden.
Dit is volgens hem de reden waarom we de lancer op het auto-salon met bijna 20% korting hebben kunnen kopen. De 2.0 Di-D moet de deur uit. Dit in tegenstelling tot wat men mij heeft verteld op het autosalon:
De 2.0 Di-D in de lancer wordt niet vervangen. Ik vermoed dat dit een verkoopstechniek was aangezien ze mss. schrik hadden dat ik nog ging wachten tot de aankoop totdat de 1.8 erin zat.

lazzylanzer 20:04
afbeelding van lazzylanzer

hallo heb net en testrit achter de rug . heb men carisma ingeruild voor en niieuwe lancer.
top hoor rijd prima; had de indruk dat de zetels lager liggen tenopzichte van de ramen kleinere pers zien de voorneus niet . zetel wat bijstellen doet wonderen .vind wel hele verbetering wat dashbord betreft bij carima soms te donker wegens zonlicht . moter trekt prima inter was goed goede wegliging . had met men carisma al meer dan 200 000 km gereden zonder ook maar 1 defekt dus ik wil niks anders dan mitchibitski..... groetjes .

Anonieme gebruiker 02:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb nu 20000 km op mijn Lancer 2.0 DID. Tot nu toe loopt alles prima.
Geen last van slechte zetels of zo.
Geen last van slechte kwaliteit kunstof (ook niet mijn handschoenkastje dat netjes is afgewerkt met een zuigerke om het langzaam laten open te gaan, ...)
Die dubbele laadvloer van het koffer kan men laten zakken zodat het koffer groter is (wel geen vlakke laadvloer dan als de zetels plat liggen)
Geel last van een luide motor (word zachtjes warm gereden, niet boven de 2000 toeren tot die warm is) (vorige auto was een cr van renault).
Een negatief punt is het geluid van de banden en de manier waarop je de auto moet bijtanken (Een dop losdraaien is passé vind ik, en als je de auto volledig upvult durft die een beetje naar buiten tuffen, een ml geen liters).

Anonieme gebruiker 22:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

In navolging van mijn laatste posting van 10/03/10 - 0945u : ik heb nu ruim 16000km met mijn Lancer 2.0 DiD, en nog geen problemen ondervonden.
Er zijn inderdaad zeker wagens met een stillere motor, maar dat zijn dan vermoedelijk Common Rail-diesels. Ik meen dat de 1.8L CR-motor er nu is voor de Lancer, dus ik neem aan dat de 2L zal verdwijnen uit het gamma (of al verdwenen is?). 25 PK minder, maar wel wat stiller en wat minder taks en BIV. Maar moet natuurlijk nog bewijzen of hij de kwaliteiten van de VW-motor haalt.
Qua bandengeluid mag ik niet klagen, ik heb Michelin Energy Savers. Die voldoen prima in alle omstandigheden, behalve met de sneeuw van de laatste weken, maar het zijn dan ook zomerbanden. Tegen volgende winter toch maar voor een setje winterbanden zorgen.
Ik had er overigens geen idee van dat er een ander systeem was om de tank te sluiten dan een draaidop? Het stoort me dan ook niet.
Verder ook lof voor de service van Mitsubishi-dealer Caliber in Perk, een prima adres!

Anonieme gebruiker 23:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

In de autotesten wordt er nog al eens geklaagd over de afwerking en het motorgeluid, ik heb mijn lancer 2e hands gekocht , het betreft een 2.0di met slecht 's 37000km, maar hij rijd geweldig en ziet er geweldig uit, er is altijd wel wat te zeuren over een auto, maar ik vind hem mooi, en gezien zijn sportieve motor vind ik het helemaal niet erg dat je hem hoort werken, immers op de snelweg is hij gewoon stil, er zijn momenteel wat uiterlijk betreft geen concurenten voor wat deze uitstraling betreft
Afwerking is gewoon prima, wat wil je nog meer? kortom ik vind het muggenziften om deze auto af te kraken, ik zou hem iedereen aanbevelen i.p.v. zo'n golf waarvan er 10 in een dozijn rond rijden, met deze auto heb je iedergeval nog wat onderscheid van de massa, ik ga altijd op mijn eigen gevoel af, wat een ander er van vindt is voor mij totaal niet interessant, dus ik zou zeggen gewoon kopen deze mooie bak!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws