Test: BMW X6 M60i xDrive (2024)

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

BMW stuurt zijn X6 op verjongingskamp. Daardoor worden zijn looks aangescherpt en groeit het infotainment. Een plug-in is er nog steeds niet, V8-versies des te meer. Wij reden de M60i xDrive, een uitvoering die de volbloed X6 M eigenlijk overbodig maakt.

Wat is dit?

De facelift-opvolger van de X6 M50i die je sinds 2019 op je oprit kan parkeren. Laat je echter niet in de luren leggen want hoewel er een "tientje" bijkomt in de naamgeving, teert de X6 M60i nog steeds op dezelfde 4.4-liter V8 van 530 pk. Deze luxe-M is dus aangepakt op detailniveau, al doet dat geen afbreuk aan zijn competenties.

SsangYong achterna

De BMW X6, een auto die in 2008 eigenhandig een segment populair maakte bij het grote publiek. Want hoewel de X6 niet de eerste "SUV Coupe" op de markt was - die eer gaat naar de SsangYong Actyon - was het wel de auto die er voor zorgde dat zowat alle concurrenten spoedig met een alternatief op de markt kwamen. Ondertussen is hij toe aan de facelift van zijn derde generatie en is hij nog zo relevant als Conner Rousseau.

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Want hoewel de X6 de trend zette van de SUV Coupé, hebben verschillende modellen al lang de populariteitsfakkel overgenomen. Vaak in een lager segment. Denk maar aan de Mercedes GLC Coupé of de Renault Arkana. De X6 is dus een nicheproduct binnen BMW met een focus op een specifiek cliënteel. Al zeker als je 'm uitrust met een knoert van een V8!

Juist ja, die knoert!

Jep. Want waar concurrenten V12's, V10's en V8'en bij het huisvuil gooien, blijft BMW geloven in forse meercilinders. De huidige 4.4-liter V8 is daarvan het nec plus ultra. Zowel mét elektro-ondersteuning (zoals in de XM), als op eigen krachten. In de meest noeste vorm is hij goed voor 748 pk (!!!), in deze X6 M60i wordt dat vermogen teruggebracht tot 530 pk en 750 Nm koppel. En als je eerlijk bent: dat is nog steeds hallucinant veel.

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Zo veel, dat je gerust mag twijfelen aan het nut van de volbloed X6 M. Oké, met 625 pk is die nét wat potenter maar wat de X6 M60i moet laten schieten aan rechtdoorprestaties, maakt hij ruimschoots goed op vlak van souplesse. Waar de volbloed ///M nog bonkt over het asfalt en je nieren in je nek jaagt, rolt deze M60i een stuk zachter over het wegdek. Met steeds die beestige V8 sluimerend op de achtergrond.

Klinkt goed!

Het resultaat is een auto waarmee je niet aan elk stoplicht de beunhaas gaat uithangen, maar waarvan je wel weet dat je zo 90% van het straatbeeld zoek kan rijden. Niet enkel in een rechte lijn - getuige zijn sprint van 4,3 seconden - maar ook in de bochten. Ja, de M60i weegt nét geen 2.4 ton, maar voelen doe je dat niet. Op bepaalde manieren doet hij denken aan een afgetrainde Amerikaan. Een bonkige SUV met megalomane V8, die amper toeren hoeft te maken om mee te kunnen in het verkeer.

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Zijn dorst heeft hij eveneens van een Amerikaan, want met een gemiddeld getest verbruik van 12,6 l/100 km kan je deze X6 M60i bezwaarlijk een ecologische keuze noemen. Het is dan ook wat eigenaardig dat BMW nog steeds verzaakt om de X6 aan de stekker te hangen. Broeder X5 heeft sinds zijn facelift de xDrive50e-uitvoering die amper een halve seconde trager de honderd aan tikt, maar nog steeds 490 pk uit zijn plug-inaandrijflijn sleurt en toekomt met 2l/100 km en 28 kWh/ 100 km stroom. Om nog maar te zwijgen over het taxatievoordeel bij Vadertje Staat.

Dan maar een X5 dus?

Wel, maak niet de fout door te denken dat dit simpelweg een X5 is met platgedrukte koffer. Zowat elk koetspaneel is uniek aan deze X6, tot en met de voorruit die een stukje platter ligt. Na de facelift is elke X6 de facto uitgerust met het M Sport-pakket, terwijl de koplampen een stuk ranker ogen. Een nosejob krijgt de 5 meter lange SUV Coupé niet, al plaatsten de plastische chirurgen wel enkele LED-lichten in de neusgaten. Kitscherig? Ach, niet voor de gemiddelde koper van een X6 denken we. Het spreekt dan ook boekdelen dat je de X6 af-fabriek in het matgrijs kan bestellen (BMW Individual Frozen Pure Grey).

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Iets zegt ons dan ook dat er geen klant ter wereld is die twijfelt tussen X5 of X6. Je koopt deze X6 omdat je - en we oordelen niet - gevallen bent voor zijn looks en het daarbij horende imago. Voor elke opgetrokken neus die we onderweg kregen, waren er eveneens goedkeurende knikjes. Dat die knikjes vaak uit verpauperde Golf GTi's kwamen, dat laten we even in het midden. De éne zijn droom...

Maar wat is er nu eigenlijk écht nieuw?

Tot dusver brengt de facelift geen buitensporige veranderingen mee richting de onderhandelingstafel. Klim echter in het interieur en je begrijpt waarom de facelift een noodzakelijk kwaad was. Niet omdat het voordien huilen was met de pet op, maar na de facelift krijgt de X6 BMW's Curved Display. Dat stuk gebogen glas op het dashboard - waarachter twee schermen zitten - is hét meest indrukwekkende displaysysteem van het moment. Jep, zelfs beter dan het theatrale "Hyperscreen" van Mercedes.

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Oké, de menu's van BMW's huidige besturingssysteem zijn misschien wat het noorden kwijt, maar er is nog steeds een iDrive-knop! Echter, nog voor je bips de voorstoel heeft aangeraakt, hebben je smartphone en infotainmentscherm al nader kennis gemaakt en vragen ze je om data uit te wisselen via Android Auto of Apple Carplay. Ging het even vlot op Tinder, er zou geen single meer op de wereld zijn.

Vertel meer!

Wel, zoals ik al zei. Er hangt een zweem van verfijning rond deze auto. Van ophanging over krachtbron tot automaat en koppelingsgemak van infotainment. Zit je krapper op de achterbank dan in een X5? Niet noemenswaardig. Is de koffer kleiner met zijn 580 liter? Ja. Maar hoewel je 70 liter opgeeft voor die platgedrukte bips, krijg je wel een kofferklep die in één deel open gaat. Waardoor we de koffer van de X6 in dagelijks gebruik praktischer vinden... dan die van de X5. Jep, noem ons maar gerust gestoord.

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Dat word je trouwens na het horen van de prijs. 112.550 euro vraagt BMW minimaal voor deze X6 M60i. Nu hoor ik je denken: "Koopje! Want zo'n petieterige Porsche Macan EV kost meer." Daarin heb je geen ongelijk, al vergeet je dan Vadertje Staat. Want Vlaanderen schotelt je nog een BIV-rekening voor van zo'n 13.000 euro, terwijl je jaarlijks ook nog eens dik 3.000 euro mag ophoesten aan rijtaks. Da's geld waarmee je nuttige dingen kan doen. De Autofans-toptip: De beste BMW X6 is een X5 xDrive50e en zo'n 40.000 euro extra op de bank.

Conclusie

De BMW X6 blijft de katalysator van het SUV Coupé-segment. Als M60i xDrive voegt hij daar een monumentale motor aan toe zonder in te boeten op rijcomfort. Dit is de beste X6 die je kan kopen, al zeker na de facelift met curved display. En nu BMW de XM in het gamma heeft staan, vinden we deze X6 bijna sierlijk. Al werd de lat laag gelegd natuurlijk...

BMW X6 M60i facelift 2024 belgie info

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws