Met de Audi RS 3 kent de autowereld een nieuwe hyperhatch. Eentje uitgerust met een heerlijke vijfcilinder. Is dat echter genoeg om je achter het stuur te krijgen van de auto met vier ringen? Of ga je toch voor het alternatief van Mercedes? Tijd voor een vergelijk! Top Trumps style...
Hoewel Audi van moeder Volkswagen de opdracht krijgt om zich klaar te stomen voor elektrificatie, wil het merk met de vier ringen haar mythische vijfcilinder niet zonder zwanenzang laten verdwijnen. Tegen alle aanbevelingen van de boekhouders in heeft het Duitse merk toch besloten nog een generatie van de RS 3 te lanceren mét vijfpitter. Waardoor het AMG-derivaat van de Mercedes A-Klasse plots een bikkelharde concurrent kent. "A" of "A3", welke van de twee laat zich (op papier) het best omvormen tot hyperhatch?
De specs
Met twee indrukwekkende hyperhatches op de markt is het tijd om de vergelijkingsmodule boven te halen. Hoe zit het qua vermogen, prijzen, sprint naar de honderd? We sommen ze hieronder lekker voor je op!
Audi RS 3 Sportback
Motor: 2.5 i5 Turbo
Pk: 400 pk
Koppel: 500 Nm
0-100: 3.8s
Top: 290 km/u
Vanaf: € 61.900
Mercedes-AMG A 45 S
Motor: 2.0 i4 Turbo
Pk: 421 pk
Koppel: 500 Nm
0-100: 3.9s
Top: 270 km/u
Vanaf: € 69.575
Zoals je kan zien zijn de RS 3 en A 45 S aan elkaar gewaagd. Meer nog, de ingenieurs van Audi werden zonder twijfel aan het werk gezet om een auto te produceren die het nét dat tikkeltje beter moet doen op papier dan de Mercedes. Zo ligt de topsnelheid 20 kilometer hoger en sprint de RS 3 een tiende sneller naar de honderd. Toegegeven, dat zijn zaken die je in de realiteit nooit gaat merken. Zal je wel merken: dat heerlijke geluid van die vijfcilinder.
Ook op prijsvlak speelt Audi een slim spelletje, want met een startprijs van net geen 62.000 euro is de RS 3 merkelijk goedkoper dan de A AMG. Zelfs al opteer je voor de 65.340 euro kostende "basis" A 45 met "maar" 387 pk, dan nog nog is de RS 3 goedkoper. Vergeet echter niet dat beide Duitse automerken notoire optiemerken zijn. Wil je die topsnelheid van 290 km/u halen in je RS 3? Dan zal je 6.610 euro moeten ophoesten voor het Pack RS Dynamic Plus. Graag een andere kleur dan zwart op je AMG? Bijbetalen graag! Zelfs de aluminium spiegels op de RS 3 (een trademark van het RS-gamma) is tegenwoordig een optie van 130 euro.
Ga je eenmaal samen stellen, dan kijk je al vlug naar een prijs die richting de 80.000 euro gaat. En dan is het tijd om de olifant in de kamer te benoemen, want voor 65.000 euro heb je een Tesla Model 3 Performance die deze hothatches voor dood achterlaat op circuit en bij een sprintrace. Al heeft die natuurlijk geen plofjes in de uitlaat...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden