Een ex-racepiloot die met een hypercardesigner én Nürburgring-ingenieur in zee gaat om de ultieme vierzits GT te bouwen... maak kennis met de Naran, een strakgelijnde coupé met vier zitplaatsen en een 1.048 pk sterke twinturbo V8 die zijn kracht naar de vier wielen stuwt. Laat dit ding alsjeblieft succesvol zijn.
In 2020 maakt Naran Automotive zijn eerste golven in de autowereld, maar het bedrijf trok zich - bedankt Covid - al snel terug onder water om noest verder te werken aan hun eerste project. Die eerste auto krijgt gewoon de naam van het bedrijf op z'n paspoort en wordt omschreven als een authentieke GT3-stijl hypercoupe. Nou.
Race-achtergrond
Oké, eerst een stap terug, wat is Naran Automotive? Wel, het geesteskind van de Brit Ameerh Naran, een man die wat pootje heeft gebaad in de racewereld (MX-5 Cup, British Endurance Championship, Intercontinental GT Challenge) en een hoop geld vergaarde met Vimana Private Jets, een - wat dacht je - aanbieder van privévluchten. Zijn kennis en kapitaal steekt hij nu in Naran Automotive omdat hij al sinds zijn vierde zelf sportwagens wilde bouwden. Ach, waren we niet allemaal zo?
Naran doet dat trouwens niet compleet op zichzelf, hij krijgt daarbij hulp van Jowyn Wong, de designer van de De Tomaso P72 en Apollo Intensa Emozione en Daniel Mense, een ingenieur die mee heeft gewerkt aan de onderstellen van enkele recordhouders op de Nürburgring en zelf vier keer het FIA world touring car championship won. Enfin, op papier heeft Naran Automotive dus alle knowhow in handen.
Wacht, hoe snel?
Nu naar de auto, de eveneens genaamde Naran. Een supercar dus, die qua styling lekker strak én uitbundig lijkt. Als een soort van Aston Martin die een wilde nacht heeft gedeeld met een Lotus en Ferrari in een spoilerwinkel. Of - als je jonger dan 40 bent - een auto die niet zou misstaan in Gran Theft Auto. Los van het design krijgt de Naran een indrukwekkende krachtbron onder de kap. Het gaat over een 5-liter V8 die dankzij twee turbo's 1.048 pk en 1.036 Nm los laat op de vier wielen. Met een druk op de knop wordt deze Naran trouwens achterwielaangedreven. Al moet je er wel het lef voor hebben.
Omdat deze Naran vier zitplaatsen heeft, de honderd aantikt in 2,3 seconden en al de 322 km/u bereikt in 16,5 tellen, noemt het bedrijf dit de "snelste niet geëlektrificeerde vierzitter in de wereld". Nu goed, dat is zoals zeggen dat mijn 20 jaar oude SLK de snelste tweezitter met compressor in de wereld is met een deukje in de achterbumper en een leeg papiertje van een snickers in het handschoenkastje. Ga je genoeg in detail, dan ben je altijd in iets de beste. Hoe dan ook, Naran vraagt een koele 2 miljoen euro voor dit kunstwerk op wielen en zegt daar meteen bij dat het amper 39 exemplaren gaat bouwen. Benieuwd of dit het nieuwe Koenigsegg wordt, of het nieuwe Isdera. Zoek die laatste maar eens op...
Recente reacties
Deze Naran tikt de 322 km/u aan voor je Dacia Spring überhaupt 100 rijdt...
Geef mij maar 1 Naran ipv 118 dacia's.
Door this 3 uur geleden
Deze Naran tikt de 322 km/u aan voor je Dacia Spring überhaupt 100 rijdt...
Prijs vanaf 2 miljoen euro :p dus je kan 118 dacia spring's kopen voor dat geld :D Een...
Door Adriaan 5 uur geleden
Deze Naran tikt de 322 km/u aan voor je Dacia Spring überhaupt 100 rijdt...
Best leuk om met Dacia Spring te vergelijken, maar als je dat doortrekt, kan je voor het geld van 1...
Door De Rem 8 uur geleden
We rijden 6 maanden Mercedes EQE: Wat wil jij weten?
Met welke BMW vergelijk je dan? Die hebben toch ook geen kofferruimte vooraan?
Door this 9 uur geleden