Zuid-Korea wil EV-rijders verbieden batterij meer dan 80% op te laden

Zuid-Korea laadlimiet elektrische auto EV

Zuid-Korea is in de ban van EV-brandjes en wil paal en perk stellen. Zo liggen er plannen op tafel om EV's in parkeergarages te verbieden met meer dan 90% lading én snelladers automatisch uit te schakelen eenmaal een auto 80% laadvermogen heeft bereikt. Experten zijn niet te spreken over de mogelijke maatregelen.

De regering in Seoul is zinnens om nieuwe EV-regels in voege te laten treden. Opmerkelijk is daarbij de focus op de laadstatus van het voertuig. Zo zouden elektrische auto's met meer dan 90% laadvermogen bij wet niet meer geparkeerd mogen worden in (ondergrondse) parkeergarages. Daarnaast wil Zuid-Korea aanbieders van snelladers verplichten om het laden te stoppen eenmaal een elektrische auto 80% accucapaciteit bereikt heeft. Op termijn wil Zuid-Korea zelfs die 80% grens de norm maken, ook bij laadpalen op privéterrein.

Heksenjacht.

Experts die zich bezig houden met onderzoek naar batterijen groot en klein spreken alvast van een heksenjacht. Zo is er geen oorzakelijk verband te vinden tussen laadstatus van een elektrische auto en de kans op brand. Of in mensentaal: een elektrische auto die 100% volgeladen is, heeft niet meer kans om in de fik te vliegen, dan eentje die 10% geladen is. Sterker nog, elektrische auto's kunnen in essentie nooit volledig volgeladen worden, om zo een veiligheidsmarge in te bouwen. Daarom dat we bij Autofans ook steeds over nettovolume (wat je daadwerkelijk kan laden/verbruiken) spreken en niet over het bruto-volume van een accu.

Zuid-Korea laadlimiet elektrische auto EV

Duwt Zuid-Korea de regels door, dan verlaagt het in essentie de range van alle elektrische auto's met 20%. Of je moest het risico nemen om illegaal volgeladen op reis te gaan. Hallucinant natuurlijk, want er wordt ook niet gevraagd om benzineauto's niet tot maximaal 90% te vullen. En de laatste keer dat we naar de cijfers keken... vliegen er procentueel nog steeds meer auto's met verbrandingsmotor in brand, dan dat elektrische auto's dat doen.

Waarom net nu?

De reden waarom Zuid-Korea plots met deze draconische regels komt is niet al te ver te zoeken. Begin deze maand ontstond er in het land brand bij een EV in een ondergrondse garage aan een appartementencomplex waarbij een heuse inferno ontstond die 880 auto's beschadigde en 1.600 gezinnen een week lang zonder water en elektriciteit zette. De medio sprong op die brand als een... tja... mot op een kampvuur.

Zuid-Korea laadlimiet elektrische auto EV

Natuurlijk willen jullie ook weten welke auto die brand veroorzaakte (ramptoerist die je bent)? Wel, het ging over een Mercedes EQE. Een auto die we zelf de komende zes maanden testen hier op de redactie. Het antwoord op de lacherige vraag: "Kan 'ie ook in de fik vliegen?"... die hebben we nu dus al.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws