Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Vlaanderen verkeer veiligheid

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

Niet in naam van de automobilist, wel in naam van de weggebruiker haal ik mijn aangescherpte riek uit de smeulende drek die ontstaan is op Vlaanderens openbare wegen. Want hoewel mijn jobdescriptie bij Autofans anders pretendeert, begeef ik mij met een scala aan vervoersmiddelen over onze wegen. Van trouwe vierwieler, over fiets tot en met - god vergeef me - sporadisch de step. Laat me één ding duidelijk maken: de voorbije legislatuur zijn onze wegen er niet beter of veiliger op geworden. Meer nog, het pestgedrag van de overheid is tot een niveau geklommen waar zelf de organisatie achter Stip It geen antwoord op heeft. Vier puntjes? We komen er bij lange niet meer mee toe als weggebruiker.

Wegen en verkeer, opstaan!

Ik hoef me nog maar in een straal van twee kilometer rond mijn woonst te begeven om een multitude aan verkeerspunten tegen te komen waar de weggebruiker gewoonweg gepest wordt. Opmerkelijk: het gaat steevast over gloednieuw aangelegde wegen of knooppunten. Plaatsen waar je zou denken dat een studiegroep nét het verkeer en de doorstroom veiliger wil maken.

Het tegengestelde is echter aan het gebeuren. Met de nieuwe trend bij het agentschap wegen en verkeer: wegversmallingen. An sich geen nieuwe uitvinding natuurlijk, maar de laatste tijd kan er geen weg vernieuwd worden zonder een arbitraire versmalling die zowel automobilist als zwakke weggebruiker niet ten goede komt. Kijk maar naar de video hierboven. FYI: Ik krijg geen verdoken vergoeding van PVDA om deze video te posten. Maar als zelfs de communisten tegen het wegpesten van auto's zijn, dan is het ver gekomen.

Twijfel zaaien is ongelukken oogsten

Kortom, op korte termijn zie ik rondom in het straatbeeld arbitraire versmallingen opdoemen, fietsstraten verschijnen waar langs de randen levensgevaarlijke ribbelstroken worden aangelegd en heringerichte verkeerssituaties opduiken die vooral twijfel en daardoor gevaar zaaien. Dit kan én moet beter Vlaanderen. Niet in het minst omdat je het de weggebruikers verplicht bent. De openbare wegen zijn namelijk de aders die onze economie van bloed voorzien. Wegversmallingen zijn het cholesterol van de weg.

Vlaanderen verkeer veiligheid

Dus beste minister die binnenkort het nieuwe postje bekleedt als minister van mobiliteit, schaf alsjeblieft al die arbitraire versmallingen en moordstroken af en stop met het pesten van de weggebruiker. Van mijn part mag er in de plaats overal een trajectcontrole komen, gebaseerd op een eerlijke snelheid aangepast aan de omgeving. Tot op dat punt heeft Vlaanderen me gedreven...


Over de auteur: Al bijna twee decennia leent Yves Wouters zijn pen en gezicht aan Autofans. Hij maakte de evolutie van 2.0 TDI naar volbloed EV mee vanop de eerste rij en schreef zelf deze omschrijving in derde persoon.


Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
MarcJ 21:51
afbeelding van MarcJ

Neem ook voorbeeld aan Frankrijk waar het gerecht de Franse staat verplicht alle onregelmatige of onwetmatige verkeersdrempels te verwijderen,
Waarom kan zo iets niet bij ons ?

suskewiet 21:51
afbeelding van suskewiet

helemaal mee eens.
Een mooi voorbeeld is de nieuwe brug over de autostrade in Baarle naar het industriepark. 2 vrachtwagens kunnen er nauwelijks nog kruisen. Het fietspad daarentegen is mijlenbreed en er zijn nauwelijks fietsers. Feestelijk ingereden door Schepen Filip Watteeuw.
Dit vlaams gepest past waarschijnlijk in een groter kader op lange termijn. De mens ontmoedigen om de auto te nemen. De volgende stap is de mens verbieden zich buiten zijn dorp te begeven zonder goede reden. Zogezegd omwille van het klimaat. Geen grap deze plannnen liggen echt op tafel. In de pen klimmen als protest zal niet genoeg zijn

Vanhecke Bart 15:56
afbeelding van Vanhecke Bart

Ze hebben in Vlaanderen resoluut voor de weg van tamme Charel gekozen en de werken die uitgevoerd worden zijn louter om het bloembakbeleid van enige kans tot motivering te voorzien...
Ik denk soms dat al die cursussen bllemschikken die iedereen en mass ging volgen een jaar of tien, vijftien geleden zijn gestrand in bloembakschikken op de openbare weg...
Want wees nu eerlijk, heden ten dage wordt nagenoeg alles naar de openbare weg verhuisd, tot het punt dat alles op de openbare weg staat, behalve het verkeer, wat is het volgende, de openbare verkoop van België in een garageverkoop tussen twee verkeerstafels met bloembak op de achtergrond uiteraard.
Maximumsnelheid 30 per uur of minder uiteraard.

vdsmichiel 17:43
afbeelding van vdsmichiel

Ik weet niet of het om bewust pestgedrag gaat - ik probeer te blijven geloven in goede bedoelingen - maar zeker is dat een overkoepelende visie op het verkeer ontbreekt en dat het wegbeeld daardoor een rommeltje wordt. Zo zie ik echt wel het nut in van snelbeperkingen tot 50 of 30 km/h op sommige plaatsen, maar pas dan aub het wegbeeld aan die snelheden aan. Op een traject van een tiental kilometer kan het best zijn dat de snelheidslimiet 20 keer verandert, maar dat is vaak verre van duidelijk, waardoor je als automobilist vaak vertwijfeld naar je gps zit te kijken, die het hopelijk wel nog weet ... Want met de talrijke trajectcontroles en flitspalen en de kleinere toleranties kan je al een bekeuring oplopen, zonder dat je daarom een snelheidsmaniak bent.
Een tweede zaak is de verkeersdoorstroming: in sommige straten is het wenselijk dat er weinig verkeer is, andere straten zijn nu eenmaal grote verkeersassen. In die eerste kan je het verkeer afremmen (woonwijk bijvoorbeeld), in het tweede geval moet het beleid ervoor zorgen dat iedereen zo vlot en veilig mogelijk kan doorrijden. Ik vind dat beleidsmakers een verkeersplan moeten opstellen (welke zijn de grote assen, welke zones verkeersluw?) en die straten dan ook zo inrichten.
Ten slotte is er ook nog onze rampzalige ruimtelijke ordening. Langs elke weg in Vlaanderen staan huizen, winkels, ... wat maakt dat je nergens nog veilig kunt doorrijden en dat op den duur alles zone 50 of 30 wordt. (Iemand die zich nog herinnert dat we ooit 90 reden buiten de bebouwde kom?).
Bovenstaande bedenkingen komen niet van een 'die hard'-automobilist, want ik zit meer uren op de fiets dan in een auto. Een hardrijder ben ik ook niet (meer - ahum). Ik ben oprecht bezorgd om gezonde lucht, een aangenaam klimaat en verkeersveiligheid, maar veiliger wordt het niet als je aandacht meer opgeëist wordt door (onverlichte) hindernissen of een klein wit zone 30-bordje dan door je medeweggebruikers.

Adriaan 09:02
afbeelding van Adriaan

Je slaagt veel nagels op de kop, en dat verkeersplan moet niet stoppen aan de gemeente grens, hier is een veel grotere visie voor nodig. Al te vaak maakt gemeente A een "knip" zodat alles dan door gemeente b gaat, en ze daar met de klachten zitten, zonder enige vorm van overleg.
En stop met het openbaar vervoer kapot te besparen.

Koen 23:47
afbeelding van Koen

Ik had ooit het 'genoegen' met een verkeersdeskundige te praten. De beste man had geen rijbewijs, gebruikte de fiets enkel voor korte verplaatsingen en verder het openbaar vervoer. Maw, hij begaf zich zo goed als nooit in het verkeer en baseerde zich op computermodellen die, hoe goed misschien ook, nooit volledig rekening kunnen houden met de onvoorspelbaarheid van ons, mensen.

Annie Buyse 00:24
afbeelding van Annie Buyse

Echt de laaste 3 jaar zijn de pestboetes enorm geworden, 7 km teveel en hop boete, het zal je werk maar wezen, ganse dagen op de baan en op het einde 200 € van je maandloon aan boetes...

Vandewalle Dirk 07:14
afbeelding van  Vandewalle Dirk

Pas de verkeers reglementen toe volgens tijdstippen , weer , zichtbaarheid , gebruik . Niet volgens de mening van machthebbers , vb een straat supplemeren omdat er een of andere eigenaar van een mooie villa geen verkeer wil voor zijn deur .Fietsstraten invoeren die 6 a 7 meter breed zijn waarom .? Zone 30 waar het te belachelijk is voor woorden , speelstraten in de omgeving van speelpleinen enz . Pest niet iedere weggebruiker voor die enkelingen die zich onverantwoordelijk gedragen maar pas een leefbare doorzichtige wegcode toe die voor iedereen begrijpbaar is en eerlijk .Geen infrastructuur die ongevallen in de hand werkt zoals nu .graag gedaan bedankt om mijn mening te kunnen geven .Dirk

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws