Mercedes' nieuwe A 220 d is zuiniger dan A 180 d

Mercedes A 200 d

Mercedes heeft zopas een nieuwe 2-liter diesel in het vooronder van de A-Klasse gepoot. Die motor is niet alleen groter en krachtiger, hij komt ook - iets - groener voor de dag dan de 1.5 turbodiesel die je kan krijgen in de A 180 d-variant. Upsizing for the win!

Kijk, de wereld zou simpel moeten zijn; de motor met minder pk's en een kleinere longinhoud zou zuiniger moeten zijn dan het blok met meer pk's en meer inhoud. Alleen is de wereld hoegenaamd niet simpel, waardoor Mercedes een 2-liter in de A-Klasse aanbiedt die zuiniger is dan de 1.5 diesel die het merk van Renault gebruikt.

Die 2-liter ontwikkelde het merk zelf in huis en is één van de meest geavanceerde motoren die het merk met de ster ooit uitbracht (lees: er hangt een megalomaan zuiveringsfabriek aan de uitlaat). Het resultaat mag zich gerust laten horen, want de A 200 d mag pronken met 150 pk, 320 Nm koppel en een CO2-uitstoot van 107 g/km. Daarmee is hij niet enkel een stuk straffer dan de A 180 d met 116 pk uit zijn vijftienhonderd, hij is ook iets CO2-vriendelijker. 1 gram om correct te zijn, want de A 180 d ziet 108 gram op zijn formulier staan.

Misschien ook wel deels te verklaren door de 8-trapsautomaat die je op de A 200 d krijgt, want de A 180 d rooit het met maar zeven trappen. Hoe plebiaans...

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 11:01
afbeelding van Waxweazel

Het valt me op dat deze 150pk diesel niet zo een hoog koppel heeft als vele iets oudere EURO6 diesels (niet-WLTP). Ook concurrenten met nieuwe diesels die wel WLTP-proof zijn hebben een iets lager koppel dan de motoren die ze vervangen.
Vele 1.6 diesels met 130pk hebben reeds 320Nm koppel.

Een gevalletje van knijpen van de motor voor WLTP veronderstel ik ?

JRE 14:06
afbeelding van JRE

Klopt, Wax.

Die hoge koppelwaarden zijn vaak het gevolg van hoge compressiewaarden (immers meer efficiëntie). Maar die gaat gepaard met hogere temperaturen, waardoor je NOx waarde stijgt. Vandaar de hernieuwde interesse in dieselmotoren met grotere volumes!

Tien jaar geleden was het zowat de standaard: 150 pk en 320 Nm voor 2-liter diesels.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws