Toyota zet zijn waterstofverhaal met de Mirai verder. De tweede generatie staat als concept op het salon van Tokio, en krijgt een nieuw platform en ruimer rijbereik.
Van zijn eerste generatie waterstofauto verkocht Toyota wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren. In ons land was dat aantal een flink pak minder. Daar zit niet alleen de stevige prijs van zo’n early-adoptertechnologie voor iets tussen (79.900 euro), maar ook het bijna onbestaande aantal waterstofstations in ons land.
Toch zet Toyota door: in 2020 moet de tweede generatie van de Mirai in Europa verschijnen. De Japanners tonen hem als conceptversie voor het eerst op het salon van Tokio. De tweede generatie Mirai krijgt grotere waterstoftanks en verbeteringen aan de brandstofcel, en moet op die manier 30 procent verder geraken. Toyota mikt dus op zo’n 700 kilometer.
Tegelijk willen de Japanners de Mirai een stuk begeerlijker maken. Dat is deels de verdienste van het TNGA-platform, dat Toyota vandaag onder al zijn nieuwe modellen gebruikt. Die moet de volgende Mirai niet alleen beter doen rijden, maar er ook aantrekkelijker doen uitzien. Een voorsmaakje krijgen we dus in dit conceptmodel.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 21 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden