Lotus in de problemen: 200 banen worden mogelijk geschrapt

Lotus Emira 2023

Lotus heeft grote plannen voor de toekomst, maar blijkbaar nog grotere kopzorgen over het heden. Zo melden de Britten dat er vorig jaar maar weinig auto’s over de toonbank gingen, met alle verliezen van dien. Er is dan wel verbetering in zicht, maar toch dreigt het merk een deel van zijn personeel te gaan ontslaan.

Voor mocht je het niet doorhebben: Lotus zit in een enorme transitie. Zo wil moederkloek Geely de constructeur transformeren van een merk dat puristische sportwagens produceert naar eentje dat krachtpatsers van EV’s op de markt brengt. Een eerste blik op die toekomstvisie kregen we al in de vorm van de Eletre maar die dik twee ton zware, elektrische SUV blijft niet lang alleen. Zo zitten er de komende jaren nog een elektrische vierdeurscoupé, een elektrische D-segment SUV en een elektrische supercar in het verschiet… Maar eerst moeten de Britten daar geraken.

Binnenkort gebouwd én ontwikkeld in China?

Lotus heeft namelijk gemeld dat het in 2022 maar liefst 145,1 miljoen pond verlies gemaakt heeft — omgerekend 168,5 miljoen euro. Zo wist de constructeur op een jaar tijd amper 576 auto’s te verkopen, in vergelijking met 1.566 stuks in 2021… En ook toen stonden de zaken er stiekem al niet te rooskleurig voor, want in dat jaar maakte Lotus al 86,6 miljoen pond of dik 100 miljoen euro verlies. Het gevolg is dat er op de ontwikkelingsafdeling in Hethel ongeveer 200 koppen gaan moeten rollen, en dat net op het moment dat Lotus een heel nieuw gamma aan het bedenken is… al hoeft het ene het andere misschien helemaal niet uit te sluiten.

Lotus elektrische modellen 2023

Bovenstaande cijfers klinken namelijk wel dramatisch, maar echt verwonderlijk is dat verlies niet. Zo haalde Lotus eind 2021 zijn Elise, Exiqe en Evora uit de catalogus, en dat waren destijds zijn enige modellen op de Emira na. De productie van die laatste moest toen echter nog goed en wel op gang komen, waardoor de constructeur vorig jaar bijna niks te bouwen had. Daar komt nu langzaamaan verandering in terwijl de productie van de Emira opgeschaald wordt, en intussen rollen er ook Eletres van de band. Die laatste wordt echter in China gebouwd, en de 200 geplande ontslagen beperken zich toevallig of niet tot de Britse ontwikkelingscentra. De vraag is dus of Lotus die mensen nog wel nodig heeft nu het na de Emira geen sportwagens met verbrandingsmotoren meer in de planning heeft... Misschien is het dan maar zo logisch om niet alleen de bouw maar ook de ontwikkeling van de aankomende EV’s grotendeels in Chinese handen te laten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws