Lotus heeft grote plannen voor de toekomst, maar blijkbaar nog grotere kopzorgen over het heden. Zo melden de Britten dat er vorig jaar maar weinig auto’s over de toonbank gingen, met alle verliezen van dien. Er is dan wel verbetering in zicht, maar toch dreigt het merk een deel van zijn personeel te gaan ontslaan.
Voor mocht je het niet doorhebben: Lotus zit in een enorme transitie. Zo wil moederkloek Geely de constructeur transformeren van een merk dat puristische sportwagens produceert naar eentje dat krachtpatsers van EV’s op de markt brengt. Een eerste blik op die toekomstvisie kregen we al in de vorm van de Eletre maar die dik twee ton zware, elektrische SUV blijft niet lang alleen. Zo zitten er de komende jaren nog een elektrische vierdeurscoupé, een elektrische D-segment SUV en een elektrische supercar in het verschiet… Maar eerst moeten de Britten daar geraken.
Binnenkort gebouwd én ontwikkeld in China?
Lotus heeft namelijk gemeld dat het in 2022 maar liefst 145,1 miljoen pond verlies gemaakt heeft — omgerekend 168,5 miljoen euro. Zo wist de constructeur op een jaar tijd amper 576 auto’s te verkopen, in vergelijking met 1.566 stuks in 2021… En ook toen stonden de zaken er stiekem al niet te rooskleurig voor, want in dat jaar maakte Lotus al 86,6 miljoen pond of dik 100 miljoen euro verlies. Het gevolg is dat er op de ontwikkelingsafdeling in Hethel ongeveer 200 koppen gaan moeten rollen, en dat net op het moment dat Lotus een heel nieuw gamma aan het bedenken is… al hoeft het ene het andere misschien helemaal niet uit te sluiten.
Bovenstaande cijfers klinken namelijk wel dramatisch, maar echt verwonderlijk is dat verlies niet. Zo haalde Lotus eind 2021 zijn Elise, Exiqe en Evora uit de catalogus, en dat waren destijds zijn enige modellen op de Emira na. De productie van die laatste moest toen echter nog goed en wel op gang komen, waardoor de constructeur vorig jaar bijna niks te bouwen had. Daar komt nu langzaamaan verandering in terwijl de productie van de Emira opgeschaald wordt, en intussen rollen er ook Eletres van de band. Die laatste wordt echter in China gebouwd, en de 200 geplande ontslagen beperken zich toevallig of niet tot de Britse ontwikkelingscentra. De vraag is dus of Lotus die mensen nog wel nodig heeft nu het na de Emira geen sportwagens met verbrandingsmotoren meer in de planning heeft... Misschien is het dan maar zo logisch om niet alleen de bouw maar ook de ontwikkeling van de aankomende EV’s grotendeels in Chinese handen te laten.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 8 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 8 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 11 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 15 uur geleden