Meer Audi Q-modellen met RS-badge onderweg

Het jaar van RS

In een interview met Autocar beloofde man in de hoge rangen van Audi, Wolfgang Dürheimer, dat er nog een hele hoop RS-modellen staan aan te komen. Opvallend is de opmars van Q RS modellen.

"De Q3 RS is een nieuwe dimensie voor RS. Het model bestaat simpelweg omdat klanten er één wilden hebben, maar er is zeker plaats voor meer," aldus Dürheimer. "De RS modellen tonen het technologische summum van Audi."

De Q3 RS die werd voorgesteld op het autosalon van Genève kon op veel goedkeuring rekenen. Hoewel initieel iedereen er met gefronste wenkbrauwen naar keek - wij incluis-, klop het plaatje wel.

Audi RS Q3

Bakbeesten met een overaanbod aan koppel

"We beschikken over een hele range van auto's en technologie," vertelt Dürheimer. "Hoewel er mensen zijn die enkel nog maar groene technologie willen, blijven er klanten die graag iets hebben met gigantisch veel kracht zoals een RS7 of Q7. De vraag naar de RS-modellen groeit zelfs."

Wie tussen de lijnen doorleest kan hier natuurlijk uithalen dat een Q7 RS een mogelijke optie is. Dit klinkt niet eens zo raar want destijds heeft Audi ook al de Q7 V12 TDI geproduceerd. Een bakbeest met V12 diesel, 500 pk en 1.000 Nm koppel. Een Q7 RS diesel komt er alleszins niet.

Audi Q7 V12 TDI

Diesel RS? Nein nein nein!

"Er zijn momenteel geen plannen voor een diesel RS. Al hebben we wel vele andere ideeën voor de komende RS-modellen," zegt Dürheimer. "Ook willen we een groter aantal S-modellen in de line-up"

Die line-up werd de laatste maanden al aangevuld met de S3 Sportback en de SQ5 TFSI/ TDI. Hoewel Audi dus geen RS-modellen wil met diesel zitten ze er bij de S-modellen niet mee in (dixit: SQ5 TDI).

Over een Q5 RS wordt met geen woord gerept, al wordt er waarschijnlijk gekeken naar wat de concurrentie maakt. Momenteel staat er namelijk ook geen BMW X3 M of Mercedes GLK AMG op de planning.

Audi S3 Sportback

Lichtgewicht TT op komst

Wat wel nog onderweg is, is een lichtgewicht versie van de volgende generatie TT met een doelgewicht van 1 ton (1.000kg). Volgens Dürheimer zou: "zo'n wagen zeer sportief, spannend en leuk zijn. We hebben al de juiste motoren en het project is volop in ontwikkeling."

Verder kunnen we ons ook nog verwachten aan een uitbreiding van "gewone" Q-modellen. De Audi Q2 komt er sowieso aan, de Q9 wordt gespeculeerd.

Wat vinden jullie van Audi's strategie om van elk model een RS-variant te maken? Een droom voor elke autoliefhebber of een overaanbod dat de naam "RS" ten schande brengt?

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 12:09
afbeelding van Wim

van de Q's RS-en vind ik zoals de X M's van BMW, redelijke overbodig, maar bepaalde markten vragen er blijkbaar naar, "S" versie snap ik nog wel aangezien die een wat softere insteek hebben

Techno Patat 12:18
afbeelding van Techno Patat

De Q's en X-m's vind ik ook overbodig. Op de een of andere manier graken enkel amg en Porsche weg met high performance suv's in m'n gedachtengang.
Maar dat is misschien omdat ze allebei van elk model een high-performance versie hebben. Dus moesten BMW en Audi van elk model een M en RS maken zou ik het er misschien makkelijker mee hebben... Maar zolang ze het niet doen ga ik bij elke volledig nieuwe M en RS eens raar kijken! Een beetje een vicieuze cirkel eigenlijk :-)!

Carlos 12:19
afbeelding van Carlos

Van alles een RS-model maken is TE maar mij hoor je niet klagen :-)
De transformatie naar RS is altijd geslaagd. Behalve bij de RSQ3 dan. Een Q3 is gewoon een lelijk model!
Als ze eerst beginnen met een SQ7 zou dat al mooi zijn. Maar de Q5-Q7 zouden denk ik wel mooi staan met die honingraat gril!!

De Q2 krijg ik maar niet mooi gevonden... Is zelfs nog lelijker dan een Q3... De Q9 heeft iets maar iets nog groter dan een Q7... Waarom?

Yvesw 15:32
afbeelding van Yvesw

Ik ben vooral benieuwd naar de lichtgewicht TT. Als ze net zoals bij de Alfa 4C een leuke motor in een lichte body steken, dan zijn we goed bezig in autoland!

Techno Patat 15:55
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad! Het wordt precies leuk om autoliefhebber te zijn, de betaalbare leuke dingen komen terug. Geen honderden pk's, gewoon genoeg en licht! I like!

Want nu heb ik ook genoeg PK's, maar licht? Euhm...

Yvesw 18:45
afbeelding van Yvesw

+1 Patat! Eindelijke stellen ze fun terug voorop (lichte body, genoeg pk), in plaats van bultrugwalvissen te maken met + 600pk en ze dan BMW M6 te noemen...

Kenny 21:43
afbeelding van Kenny

Een voordeel aan de 'crisis', less is more :-).
Nuja, 'weinig' vermogen zal vrij relatief zijn. Er zal toch wel een blok van + 250 Pk worden vermoed ik.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws