Mercedes GLA is derde hond in premium crossovergevecht

mercedes-gla-official-2014

Mercedes zal kunnen uitpakken op de autoshow in hun achtertuin, want ze gaven vandaag alle info over de nieuwe GLA vrij. Een crossover, dat is zeker, en dat Audi en BMW best op hun tellen passen is ook te verwachten.

Onder de GLK wordt deze GLA geplaatst. Hij ziet er een pak dynamischer uit en zal daarmee een veel jonger publiek durven aanspreken dan zijn container-op-wielen-broer. Hij meet 4,42 meter lang, is 1,49 meter hoog en 1,80 meter breed.

Motorenpalet

Onder de kap stelt Mercedes twee diesels voor, de GLA 200 CDI (136 pk, 300 Nm) en de GLA 220 CDI (170 pk, 350 Nm). Voor de benzinerijders is er een GLA 200 (156 pk) of een GLA 250 (211 pk). Een handbak met zes versnellingen is standaard. Op de GLA 250 en GLA 220 CDI krijg je echter de zeventraps DCT-automaat. Ook de 4Matic-versies krijgen die tot hun beschikking. 4Matic kan je overigens op alle versies kiezen, behalve op de basis GLA 200.

De GLA krijgt trouwens ook nog het A-klasse AMG sausje. Wanneer de 360 pk sterke GLA45 AMG ten tonele verschijnt is wel niet geweten.

mercedes-gla-official-2014

gunstige Cw

Dankzij heel wat aerodynamische toevoegingen kan Mercedes een cW-waarde van 0,29 voorleggen. Daarvoor werden een achterspoiler, een vlakke bodemplaat en een diffusor achteraan ontworpen. De zwaarste variant verbruikt daardoor volgens Mercedes 7,1 l/100 km, gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 151 g/km. Dat terwijl de topsnelheid toch op 235 km/u ligt en een 0-100'je in 6,5 seconden wordt afgewerkt. De zuinigste versie, de GLA200 CDI, verbruikt gemiddeld slechts 4,3 l./100 km. Daarmee wordt een CO2-uitstoot van 114 g/km bereikt.

mercedes-gla-official-2014

snufjes

Mercedes biedt een hele hoop veiligheidsvoorzieningen aan, al dan niet standaard. Adaptive cruise control wordt met ABS gecombineerd tot Collision Prevent Plus, een systeem dat voor jou remt als je niet snel genoeg reageert. Het werkt tot een snelheid van 200 km/u. Facebook- en Twitter-applicaties worden geïntegreerd in het multimediasysteem, terwijl ook Siri-stembediening van het geheel mogelijk is.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
simon 11:09
afbeelding van simon

Best wel geslaagd! Enkel de neus vind ik iets minder, daar lijkt hij nog té veel op een de a-klasse.

zaag 15:16
afbeelding van zaag

Een achteruit camera met het 3rd person view is wel vrij revolutionair...
(foto 4)

Adriaan 16:07
afbeelding van Adriaan

simpel, gewoon een camera aan een telescopische buis hangen, als ge uwe auto zelf niet meer ziet wil het zeggen dat uw buis geplooit is, en dat ge dus bijna gaat botsen!
Al denk ik eerder dat het een achterliggend geparkeerder auto moet voorstellen :p

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws