Volkswagen stak de Sharan in het nieuw, nu mag ook diens Spaanse afgeleide genieten van de upgrades. De Alhambra krijgt Euro 6-motoren onder de kap, nieuwe technologie en heeft nog steeds genoeg plaats voor een container 'castagnetten'.
Verwacht geen wereldschokkende visuele veranderingen met deze facelift, wel de obligatoire 'nieuwtjes'. Denk dan aan een opgefrist lichtsignatuur in de koplampen en een grille met het nieuwe logo en voortaan horizontale spijlen erachter. De achterlichten krijgen dan weer LED-technologie mee en binnenin werd het stuurtje van de Leon geleend.
Na vier jaar tijd zijn er een hoop nieuwigheden op veiligheidsvlak te rapen. Die vinden nu ook hun weg naar de Spaanse MPV. Standaard krijg je bijvoorbeeld een multi-collision remsysteem. Verder maakt het merk gewag van - optioneel - dode hoek detectie, keyless entry, DCC adaptieve chassiscontrole en het SEAT Easy Connect infotainmentsysteem.
Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat
Euro 6
Onder de kap werd er nog eens kritisch gekeken naar de motoren. Die voldoen nu allemaal aan de Euro 6-norm. Zo is er de 2.0 TDI met 115 pk (280 Nm) die een CO2-uitstoot optekent van 130 g/km en een normverbruik voorlegt van 4,9 l/100 km. Diezelfde motor is ook beschikbaar met 150 pk (340 Nm) waardoor hij gekoppeld kan worden aan Seat's 4Drive-vierwielaandrijving.
Benzinerijders krijgen de keuze uit de 1.4 TSI en 2.0 TSI. Die eerst doet het met 150 pk die laatste schopt het tegenwoordig tot 220 pk en 350 Nm, 20 Spaanse paarden meer dan voordien. Tenslotte kan je alle versies, behalve de instapdiesel, uitrusten met de DSG-automaat met dubbele koppeling. De 220 pk sterke 2.0 TSI krijgt die standaard.
Deze zomer staat de opgefriste Alhambra bij de dealer, in mei gaan de orderboeken open.
Recente reacties
Dit kost de kleinste BMW met de lichtste motor (2024)
Lichtste versie van de vorige generatie waren de 116i en de 118i. In Nederland was dit de 120i. Heb...
Door Christophe 6 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Ik lees hier nogal wat ! Vooreerst het octaangetal : Is een relatief getal dat de klopvastheid van...
Door Guido 7 uur geleden
Ineos stopt al zijn productie... en daar kan het zelf niet aan doen
dat ze dan maar ASAP naar Corbeau bellen, lijkt me de enige gepaste opvolger
Door Yannick 8 uur geleden
Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?
Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro...
Door Rene Stabel 1 dag geleden