Volkswagen vaart voortaan op LNG

vwcngboot

Per 2019 zal Volkswagen haar auto's over de wereld transporteren met behulp van gigantische boten op LNG, het groene broertje van CNG. De ecologische winst die daarmee kan behaald worden is enorm.

We staren ons blind op de CO2-cijfertjes van een auto maar vergeten vaak dat er ook serieus wat vervuiling aan te pas komt om het voertuig überhaupt voor je neus te krijgen. Denk aan assemblage, transport van onderdelen, transport van de auto zelf,... Volkswagen, die op een groene kruistocht is na Dieselgate, zal een deel van die cyclus flink onder handen nemen, want vanaf 2019 verscheept het haar voertuigen van Europa naar Noord-Amerika via boten op LNG, het vloeibaar broertje van CNG. (CN-watte?)

Die beesten met een lengte van 200 meter en plaats voor 4.500 voertuigen kunnen zorgen voor een reductie in CO2-uitstoot van 25% en een reductie in NOx van 30%. De motor die ze gebruiken werd ontwikkeld door MAN (de vrachtwagenafdeling van VW) en is goed voor 17.000 pk. Hoeveel LNG zo'n boot moet meezeulen? Een tank van bijna drie miljoen liter. Waanzinnig.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
kriss 14:18
afbeelding van kriss

Jullie maken van 25% reductie ineens 75% reductie als jullie beweren dat dit type transport na 4 keer op en af evenveel heeft verstookt dan een dieselvariant.

Adriaan 13:21
afbeelding van Adriaan

Het gaat hem over deze alinia: "Die beesten met een lengte van 200 meter en plaats voor 4.500 voertuigen kunnen zorgen voor een reductie in CO2-uitstoot van 25% en een reductie in NOx van 30%. Of anders gezegd: de boot mag ruwweg 4 keer heen en terug varen om de uitstoot te genereren die een gewone dieselboot uitblaast op één toertje."

Daar zit inderdaad een foutje in volgens mij. Ofwel bedoelen ze dat de uitstoot nog maar 25% is van wat ze nu is, en dan gaat de redenering wel op, maar niet hoe het nu geformuleerd staat.

Mike D 16:10
afbeelding van Mike D

Als hun uitstootwaarden evenveel kloppen als de uitstootwaarden van hun dieselmotoren, zouden we nog eens serieus kunnen verschieten :)

wimdc 18:34
afbeelding van wimdc

//EDIT: Fixed// Is alleszins een grote verbetering, want de scheepvaart is de grootste vervuiler van alle transporten. Omdat ze zware fuel gebruiken, een zeer zwavelhoudende brandstof.

Sjefke 15:28
afbeelding van Sjefke

De motoren worden gemaakt door MAN Diesel & Turbo in Augsburg en hebben nagenoeg niets met de vrachtwagens van doen, behalve dat ze in het VW consortium hangen.
Een beetje nieuwe boot heeft tegenwoordig een SCR systeem aan boord: AdBlue (ureum) van VW.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws