![vwcngboot vwcngboot](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/Varia-3/vwcngboot.jpg?itok=PyXXNU9Y)
Per 2019 zal Volkswagen haar auto's over de wereld transporteren met behulp van gigantische boten op LNG, het groene broertje van CNG. De ecologische winst die daarmee kan behaald worden is enorm.
We staren ons blind op de CO2-cijfertjes van een auto maar vergeten vaak dat er ook serieus wat vervuiling aan te pas komt om het voertuig überhaupt voor je neus te krijgen. Denk aan assemblage, transport van onderdelen, transport van de auto zelf,... Volkswagen, die op een groene kruistocht is na Dieselgate, zal een deel van die cyclus flink onder handen nemen, want vanaf 2019 verscheept het haar voertuigen van Europa naar Noord-Amerika via boten op LNG, het vloeibaar broertje van CNG. (CN-watte?)
Die beesten met een lengte van 200 meter en plaats voor 4.500 voertuigen kunnen zorgen voor een reductie in CO2-uitstoot van 25% en een reductie in NOx van 30%. De motor die ze gebruiken werd ontwikkeld door MAN (de vrachtwagenafdeling van VW) en is goed voor 17.000 pk. Hoeveel LNG zo'n boot moet meezeulen? Een tank van bijna drie miljoen liter. Waanzinnig.
Recente reacties
Test: Nissan Qashqai facelift (2024)
Bericht aan Renault: graag een nieuwe Talisman, een degelijke. Mét ePOWER en 4CONTROL.
Door JL 13 uur geleden
Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk
Toen ik je beschrijving las, moest ik aan Elliot Carver denken, de media mogul uit Tomorrow Never...
Door Maarten 13 uur geleden
Gaat Audi-fabriek in Brussel straks Chinese EV’s bouwen?
Aangezien Audi precies wat het noorden kwijt is, zou het voor de fabriek allicht nog de beste...
Door Edison 18 uur geleden
Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk
Daar hoop ik ook op. Maar Elon Musk heeft zelf ook al een groot deel van de aandelen in handen, dus...
Door this 22 uur geleden