Peugeot heeft officieel te kennen gegeven dat het vanaf 2022 deel zal nemen aan de nieuwe koningsklasse van Le Mans. Die raceklasse stipuleert dat de racewagen moet gebaseerd zijn op een straatlegale "hypercar". Jawel, een Peugeot hypercar à la McLaren Senna zit in de pijplijn. Sacre bleu!
Valt het op dat opmerkelijk veel constructeurs plots met een nieuwe hypercar op de proppen komen? Van Toyota tot Aston Martin. Daar zit een reden achter, want er is een nieuwe koningsklasse in de endurance racewereld. Een klasse die de uitgedoofde LMP1-reeks moet vervangen en nieuwe regels voorlegt. Eén van die regels is dat de racewagen moet gebaseerd zijn op een in productie genomen voertuig.
"Low budget"
Insert Peugeot, het Franse merk dat een vaste waarde was in de LMP1-klasse op Le Mans en co tot 2011. Dat merk heeft nu laten weten deel te zullen nemen aan de nieuwe koningsklasse. Onder rijp beraad van het bestuur. De sportievelingen van het merk wisten de hoge piefen te overtuigen door de lagere kosten van de klasse én de focus op elektrificatie.
Volgens de eerste berekeningen kost een seizoentje racen in de nieuwe klasse namelijk maar een kwart van wat er vroeger neer werd gelegd voor de LMP1-klasse. Daarenboven verplicht de FIA onrechtstreeks om een deel van de investeringskosten te verhalen op klanten van de straatlegale hypercars waarop de racewagens zich baseren. McLaren wil deelnemen met de Senna, Lamborghini denkt er over na, Aston Martin zal er eentje inzetten en ook Toyota werkt naarstig aan een hypercar boven de GR Supra.
Peugeot Hellcat?
En zo komt het dat enkele ingenieurs bij Peugeot plots de taak krijgen om een wagen te produceren die het op moet kunnen nemen met de McLaren Senna. Mogelijks leent die designtrekjes van de L750 R HYbrid (foto's bij artikel), een conceptwagen die Peugeot in 2017 toonde.
Achterin zonder twijfel een motor met elektrohulp. Is moederhuis PSA op tijd rond met de deal met FCA, dan kan dat blok wel eens van Amerikaanse origine zijn. Een Dodge Hellcat V8 met plug-inhulp en +1.000 pk? Daar gaat onze brie spontaan van smelten.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden