![Porsche 911 GT3 Cup (2020) porsche-911-gt3-cup-2020](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2020/Porsche/anderefotos/porsche-911-gt3-cup-2020_5.jpg?itok=C628HGxD)
Met een lel van een achterspoiler en een ruitenwisser op twaalf uur komt de Porsche 911 GT3 Cup je woonkamer binnengereden. Als je er genoeg centen voor neertelt tenminste.
De 911 GT3 Cup is de recentste toevoeging aan het 911-gamma en spitst zich toe op circuitgebruik. Vanaf volgend seizoen gaat deze racer aan de slag in de Porsche Mobil Supercup, al kan je hem ook als particulier team aanschaffen.
dikker, dikker
De looks van de Porsche 911 GT3 Cup zijn dan wel bruut, ze zijn ook functioneel. Zo is hij 3 centimeter breder dan zijn voorganger en meet hij op zijn breedste punt aan de achterste wielkassen 1,9 meter breed. De achtervleugel kan in liefst elf verschillende posities worden opgesteld, voor meer of minder downforce in de poep. Het percentage aluminium voor het koetswerk is van 30 naar 70 opgetrokken en toch blijkt de Porsche 35 kilogram zwaarder te zijn geworden. Niet door teveel circuittaartjes, wel door extra veiligheidsvoorzieningen, aldus Porsche.
![Porsche 911 GT3 Cup (2020) Porsche 911 GT3 Cup (2020)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Porsche/anderefotos/porsche-911-gt3-cup-2020_4.jpg?itok=q7UzeYau)
Achterin de GT3 Cup zit een 4.0 zescilinder boxer, zonder turbo. In die configuratie is hij goed voor 510 pk en 470 Nm. De toeren worden begrensd op 8.750 tpm. De overbrenging gebeurt door een zestraps automaat met dogleg-indeling. Dat wil zeggen dat de tweede en derde versnelling zich recht tegenover elkaar bevinden.
![Porsche 911 GT3 Cup (2020) porsche-911-gt3-cup-2020](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Porsche/anderefotos/porsche-911-gt3-cup-2020_8.jpg?itok=0Jm0mAG0)
extern pootjebaden
Met een externe olietank wordt de carter gesmeerd, het zogenaamde dry-sump smeren. Daardoor hoeft die carter niet in een oliebadje te wentelen en kan de motor lager gemonteerd worden. Dat is dan weer goed voor het zwaartepunt van de 911 GT3 Cup. Volgens Porsche zijn de onderhoudskosten van de nieuwe GT3 Cup lager dan die van zijn voorganger. In racetermen spreken we dan over 60 raceuren circuittijd voor de versnellingsbak, 100 uren voor de motor en 120 uren voor een algemeen groot onderhoud.
![Porsche 911 GT3 Cup (2020) Porsche 911 GT3 Cup (2020)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Porsche/anderefotos/porsche-911-gt3-cup-2020_2.jpg?itok=ZzETl7lD)
Vanaf februari begint Porsche met de levering van de 911 GT3 Cup. Nog even tijd om door te sparen dus, want het bedrag van 225.000 euro zonder BTW is niet van de poes.
Recente reacties
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Flinke achteruitgang, waarschijnlijk gratis gekregen van Renault ☺️. Van een 1,6 4 cilinder (ook al...
Door Johan De Bruycker 3 uur geleden
Circuittest: MG4 XPower (2023)
MG is het engelse merk dat eindelijk inspeelt op een betaalbare ev, niks mis mee een auto aan te...
Door Patrick maerten 6 uur geleden
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Wat een gedrocht. Lijnen op zich zijn ok Maar een sedan met de hoogte van een SUV...... hoe...
Door jan 15 uur geleden
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Wel raar dat ze dit vragen én krijgen, terwijl bij de EV's de kleinste botsing al richting...
Door this 1 dag geleden