Het Duitse ACM zal op 6 september haar City One voorstellen tijdens Duits autosalon IAA. Die City One is een compacte hatchback met een 34 pk sterke elektromotor, een top van 110 km/u en een deels verwisselbare accu van 24 kWh. Vooral dat laatste zal interessant blijken voor de car sharing-markt. Al staat ook een particuliere versie op de planning.
De kans is meer dan reëel dat je nog nooit hebt gehoord van Adaptive City Mobility (ACM) uit München. De start-up zag in 2013 het levenslicht en kent in haar raad van bestuur werknemers die voordien werkten bij Opel, Audi en BMW. Met de ondersteuning van toeleveringsbedrijf Magna en een dikke vette subsidiecheque van de Duitse overheid ging het bedrijf op zoek naar een elektrische toekomst voor de deelauto. Dat antwoord heeft het nu gevonden in de City One. Klik nog niet weg! Want deze kleine schoendoos heeft enkele interessante oplossingen aan boord. Zoals vervangbare accu's in de vorm van een aktetas.
Industrial rock
In 2017 al ging ACM aan de slag met een prototype. Na vijf jaar van testen lijkt het nu klaar met de City One die tijdens de IAA zal voorgesteld worden op 6 september. Het eindresultaat is een hatchback met de voetafdruk van pakweg een Renault Twingo en een vrij robuuste industriële styling. Om maar te zeggen dat ACM geen schoonheidsprijzen zal winnen met dit kleintje.
Nu goed, belangrijker is wat er onder de kap gebeurt. Waar Citroën met de Ami en Opel met de Rocks-e elektrische brommobielen naar voren schuiven, geraak je met deze City One daadwerkelijk ergens. Met dank aan de 34 pk sterke elektromotor op de vooras én de accu van minimaal 24 kWh die gedeeltelijk verwisselbaar is én gesterkt kan worden met een extra accu als dakkoffer. Kijk, onze 1 aprilmop van de Polestar Rangebox lijkt plots niet meer zo ver gezocht...
Accuutje wisselen?
Oké, jullie zijn uiteraard geïnteresseerd naar de technische details van deze City One. Om te beginnen weet de elektromotor een top van 110 km/u uit te spuwen. Met de accu van 24 kWh stelt ACM dan weer een maximale range van 240 km voor. Of anders gezegd; volgens ACM legt deze amper 950 kg wegende City One een verbruik van 10 kWh/ 100 km voor. Gezien de "stedelijke toepassingen" geen volstrekt onhaalbare kaart.
Helemaal interessant is het verwisselbare gedeelte van de accu. Zo is 14 kWh van de accu verzegeld in de wagen en is 10 kWh verwisselbaar via vier accu's van 2.5 kWh die ongeveer de grote hebben van een aktetas en in de koffer kunnen geschoven worden. Door dit systeem van verwisselbare accu's kan de auto langer op de baan blijven zonder stil te moeten staan om op te laden. Meer nog, optioneel kan er ook nog een "rangebox" bovenop het dak geplaatst worden die de totale range moet vergroten naar 360 km.
Over verdere technische details (oplaadsnelheden, etc) blijft ACM nog vaag. Al zal het dus meer informatie uit de doeken doen tijdens het Duitse autosalon IAA dat op 6 september van start gaat. Hoewel ACM met deze City One op fleetbeheerders en deeldiensten mikt overweegt het ook een particuliere versie aan te bieden. Die zou ergens tussen de 10.000 à 15.000 euro moeten gaan kosten. Op dit moment zegt ACM al meer dan 200.000 bestellingen te hebben ontvangen. De productie zal evenwel pas in 2023 van start gaan.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 3 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden