Gordon Murray Automotive heeft een nieuwe variant van zijn T.33 gepresenteerd. Die doet het zonder dakje, heet Spider en krijgt nog steeds de 617 pk sterke V12 achterin die doorblaast tot 11.100 toeren per minuut. Moeder, de ontwerper van de iconische McLaren F1 flikt het 'm weer.
Het Britse Gordon Murray Automotive mag dan wel wat onder de radar blijven, het automerk van designicoon Gordon Murray weet wel indrukwekkende machines neer te zetten. Na de compleet absurde T.50 en net wat minder - maar nog steeds - absurde T.33 is het nu de beurt aan de T.33 Spider. Twee keer raden wat die als verkooppunt heeft...
Dak deraf
De T.33 is zoals de naam al wat doet vermoeden de cabrioversie van de gesloten T.33. Hoewel cabrio's normaal gezien zwaarder zijn dan hun coupébroers en dat tegen het ethos van Gordon Murray zou gaan is dat hier niet helemaal het geval. De carrosserie van de T.33 is namelijk al zo stijf dat de impact compleet verwaarloosbaar is. Dat bewijst ook het gewicht. Want de T.33 Spider legt amper 1.018 kilogram in de weegschaal en is daarmee 18 kilogram zwaarder dan zijn gesloten broeder.
Dat gewicht is compleet absurd als je weet dat achterin een gigantische 3.9-liter atmosferische V12 ligt. Die is in deze Spider goed voor 617 pk (451 Nm) en wordt bediend via een manuele zesbak (jep). Wat dat qua absolute cijfers wil zeggen? Een sprint naar de honderd hangt natuurlijk van je eigen handwerk af maar strek je helemaal de benen, dan topt deze T.33 pas bij 334 km/u.
Een echte cabrio zouden we deze T.33 Spider evenwel niet noemen. Want de twee afneembare dakpanelen geven eerder een Targa-vibe. Geinig detail; hoewel een oefening in absoluut lichtgewicht voorziet het design van de T.33 Spider plaats voor de dakpanelen onder de voorklep en twee bagageruimtes van 90 liter aan de achterste wielkasten. Amper 100 stuks gaat Gordon Murray Automotive bouwen van deze T.33 Spider. Gezien de productie van T.50, T.50s en T.33 coupe al lang uitverkocht is, hebben we het gevoel dat deze T.33 Spider ook snel onderdak zal vinden bij 100 gelukkigen.
Recente reacties
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Die vallen blijkbaar buiten de regeling, net als bijvoorbeeld lichte vrachtauto's.
Door Joram 2 uur geleden
Eerste test: Polestar 4 (2024)
Qua design doet het mij ook denken aan de Jaguar I pace.
Door Edison 3 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
wat met een auto van één jaar oud met een trekhaak boven de 750kg ?
Door jef 11 uur geleden
Officieel: Tesla Model Y Long Range RWD (2024)
Ik heb jullie filmpje gezien op youtube, ter info die houtinleg is echt hout.
Door this 20 uur geleden