Vergeet de Tesla Cybertruck, deze MT1 van het Californische Telo is misschien wel stukken interessanter. Door slim gebruik van de aandrijflijn meet deze MT1 niet langer dan een Mini Cooper maar heeft 'ie wel de laadbak en binnenruimte van een grote pick-up. En o ja, een accu van 106 kWh voor een riante range.
Het voordeel van een elektrische aandrijflijn? In principe kan je alles voor de cabine van de auto weggummen. Laat dat exact zijn wat het Amerikaanse Telo heeft gedaan bij de creatie van de MT1, 's werelds kleinste en tegelijk grootste pick-up. Zonder in te boeten op zit-, rij- en stouwcomfort.
Voetafdruk van een Mini
Bij Telo winden ze er dan ook geen doekjes om, met een lengte van 3,86 meter is de MT1 niet groter dan een Mini Cooper 3-deurs. Qua breedte en lengte is het eerder een Audi Q4 e-tron. Eigenaardige proporties dus... met een groot voordeel. Want hoewel petieterig op papier, is er wel plaats voor vijf inzittenden én een laadbak van 1,52 meter lang. Om je een idee te geven, dat is wat je ook krijgt bij een Toyota Hilux met dubbele cabine!
Daarnaast is de MT1 extreem veelzijdig. Met een doorgeefluik à la Rivian onder de laadbak, optionele extra bankruimte in de laadbak om er een achtzitter van te maken en een verwijderbaar paneel (+achterbank) om de laadbak nog een stukje langer te maken tot in de cabine. We moeten er dan ook niet flauw over doen, dit is simpelweg een volwaardige pick-up waarvan ze de voorkant af hebben gesneden.
Nog geen 50.000 euro!
Of het nu écht zo ruim leven is in deze Telo MT1 zoals in een Ford Ranger of Toyota Hilux? Dat lijkt ons misschien wat overdreven maar het is wel interessant om te zien hoe elektrische voertuigen kunnen spelen met dimensies. Idem voor de aandrijflijn. Want heeft een forse pick-up een riante motorbaai nodig voor een stevige (lees: grote) motor, dan zijn elektromotoren zo compact dat deze MT1 over serieus wat kracht mag beschikken.
Twee elektromotoren zorgen namelijk voor een riante 500 pk. Waardoor de 2 ton wegende pick-up in amper 4 seconden naar de honderd slingert vanuit stilstand. Onderhuids vond Telo ook nog plaats voor een accu van maar liefst 106 kWh, waardoor de MT1 kan schermen met een maximale range van 550 km (ofte: een verbruik van net geen 20 kWh/100 km). Daar stopt de pret trouwens niet, want in de US of A kleeft Telo een basisprijs van 50.000 dollar op deze MT1. Da's amper 46.300 euro in onze gelden.
Kans op overleven?
Tegen 2025 wil Telo 500 exemplaren met de hand hebben gebouwd, tegen 2026 moeten dat er 10.000 worden via een fabriek. Al lijkt ons dat wat natte vingerwerk. De kans is namelijk groot dat de Amerikaanse start-up tegen dan al lang in en rook is opgegaan, of via forse investeringen een stuk groter is geworden. Laat ons hopen op dat laatste...
Recente reacties
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Het staat in de tekst. "enkel voor personenauto’s jonger dan 10 jaar én met minder dan 160.000...
Door this 9 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Om kort te zijn... Ja.
Door Eddy van Thielen 12 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Ik wacht nu op een bericht dat de keuringscentra hun prijzen moeten verhogen, wegens de mindere...
Door Mike D 12 uur geleden
Autokeuring vanaf nu maar om de twee jaar voor heel wat auto’s: ben jij erbij?
Auto is 30 jaar oud maar heb slechts 60000 km op teller moet ik nog ieder jaar naar de autokeuring?
Door Jacques 14 uur geleden