![Autoproductie China 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/anderemerken/leapmotor_c11_2023_1.jpeg?itok=IvE7qIIR)
Het is je vast niet ontgaan: het aantal Chinese automerken neemt aan een rotvaart toe. In die mate zelfs dat een aantal overheden uitpakken met importtaksen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan… Maar zelfs met die taksen meegeteld blijft de opmars onvermijdelijk, als we Amerikaans onderzoek mogen geloven.
Chinese auto’s zouden het binnenkort wel eens moeilijker kunnen krijgen om voet aan Europese wal te zetten. De EU heeft namelijk een plan klaar dat vooral hun EV’s wil onderwerpen aan taksen van in sommige gevallen bijna 40 procent. Het kan echter altijd strenger want de VS trok zijn importheffingen al op van 25 procent naar de volle 100 procent. Heeft de opmars van de Chinese auto daarmee dan zijn piek gehad? Wel, nee…
Binnen en buiten China
Of toch niet als we Amerikaans dataverwerker AlixPartners mogen geloven, want zij hebben even uitgerekend hoe de aanwezigheid van Chinese merken kan evolueren in de komende jaren. Daarin kwamen ze tot de conclusie dat zo’n 33 procent van de wereldwijde automarkt in Chinese handen zou kunnen komen tegen 2030, ten opzichte van 21 procent vandaag. Die stijging houdt rekening met de extra importheffingen in de VS, waar het aandeel Chinese auto’s beperkt zou blijven tot 3 procent, en ook met die van Europa waar we desondanks zouden aankijken tegen een verdubbeling van momenteel 6 procent naar 12 procent auto’s van Chinese merken tegen 2030.
![Import Chinese auto's 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/vraag_chinese_import_2024_1.jpg?itok=eFbYlY5x)
De sterkste stijgers liggen dan ook daarbuiten want in Zuid- en Zuidoost-Azië voorspelt het bedrijf een groei van 3 naar 31 procent, in Afrika en het Midden-Oosten van 8 naar 39 procent en in Rusland van 33 naar maar liefst 69 procent. China zelf zou dan weer van 59 procent naar 72 procent auto’s uit eigen land kunnen gaan. Dat land is echter zo groot, dan het totale aandeel buiten de Chinese grenzen omstreeks 2030 zou uitkomen op 13 procent ten opzichte van 3 procent vandaag… Want ja, eigenlijk is dat momenteel dus maar het wereldwijde percentage auto’s van Chinese merken buiten China zelf. Let wel: het gaat hier over auto's van Chinese merken en niét alle in China gebouwde auto's van andere merken.
Recente reacties
Parkeerhulp voortaan standaard op alle nieuwe auto’s, met dank aan de EU
Als de verzekering er al rekening mee houdt (want doen ze niet allemaal) dan zal dat hoogstens 5 à...
Door Jan 40 min geleden
EU duwt door: Vanaf morgen verhoogde importtarieven op elektrische auto's uit China
We leven nu eenmaal in een politeike maatschappij van kapot belasten Ooit komt de boemerang terug...
Door Markse 46 min geleden
Dit zijn de populairste EV's van België (ook particulier)
Interessante cijfers. Toch belangrijk om "privémarkt" goed te begrijpen : auto's die niet op een...
Door Jan 57 min geleden
Parkeerhulp voortaan standaard op alle nieuwe auto’s, met dank aan de EU
Mogelijks countert de lagere verzekeringskosten dit wel. Want deze opties zorgen wel effectief voor...
Door this 1 uur geleden