“Chinese merken hebben 33 procent van automarkt in handen tegen 2030”

Autoproductie China 2024

Het is je vast niet ontgaan: het aantal Chinese automerken neemt aan een rotvaart toe. In die mate zelfs dat een aantal overheden uitpakken met importtaksen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan… Maar zelfs met die taksen meegeteld blijft de opmars onvermijdelijk, als we Amerikaans onderzoek mogen geloven.

Chinese auto’s zouden het binnenkort wel eens moeilijker kunnen krijgen om voet aan Europese wal te zetten. De EU heeft namelijk een plan klaar dat vooral hun EV’s wil onderwerpen aan taksen van in sommige gevallen bijna 40 procent. Het kan echter altijd strenger want de VS trok zijn importheffingen al op van 25 procent naar de volle 100 procent. Heeft de opmars van de Chinese auto daarmee dan zijn piek gehad? Wel, nee…

Binnen en buiten China

Of toch niet als we Amerikaans dataverwerker AlixPartners mogen geloven, want zij hebben even uitgerekend hoe de aanwezigheid van Chinese merken kan evolueren in de komende jaren. Daarin kwamen ze tot de conclusie dat zo’n 33 procent van de wereldwijde automarkt in Chinese handen zou kunnen komen tegen 2030, ten opzichte van 21 procent vandaag. Die stijging houdt rekening met de extra importheffingen in de VS, waar het aandeel Chinese auto’s beperkt zou blijven tot 3 procent, en ook met die van Europa waar we desondanks zouden aankijken tegen een verdubbeling van momenteel 6 procent naar 12 procent auto’s van Chinese merken tegen 2030.

Import Chinese auto's 2024

De sterkste stijgers liggen dan ook daarbuiten want in Zuid- en Zuidoost-Azië voorspelt het bedrijf een groei van 3 naar 31 procent, in Afrika en het Midden-Oosten van 8 naar 39 procent en in Rusland van 33 naar maar liefst 69 procent. China zelf zou dan weer van 59 procent naar 72 procent auto’s uit eigen land kunnen gaan. Dat land is echter zo groot, dan het totale aandeel buiten de Chinese grenzen omstreeks 2030 zou uitkomen op 13 procent ten opzichte van 3 procent vandaag… Want ja, eigenlijk is dat momenteel dus maar het wereldwijde percentage auto’s van Chinese merken buiten China zelf. Let wel: het gaat hier over auto's van Chinese merken en niét alle in China gebouwde auto's van andere merken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws