Officieel: Ariel Atom 4R perst 400 pk uit nieuwe Civic Type R-motor (2023)

Ariel Atom 4R 2023

Ariel heeft de overtreffende trap van zijn Atom 4 onthuld, en het recept is eigenlijk best simpel. Zo haalt deze 4R nog steeds zijn vermogen uit de vierpitter van een Honda Civic Type R, maar dan wel die van de gloednieuwe generatie. Daar kietelen ze 400 pk uit… Niet mis voor circuitspeelgoed van nog geen 600 kilogram!

Geloof het of niet, maar de Ariel Atom zit intussen alweer in zijn vierde generatie. Zo werd zijn vederlichte steigerwerk aanvankelijk in beweging gebracht door een motor uit de rekken van Rover, en gebruikte de Atom 2 nadien een Chevrolet-blok met supercharger. Op een enkele escapade met een V8 na zweren de Britten sinds de Atom 3 uit 2007 dan weer bij de viercilinder turbomotor van de Honda Civic Type R, waar ze hoogstens 350 pk uit puurden… Maar nu is er een nieuwe Civic Type R, en heeft Ariel dus een nieuwe motor ter beschikking.

Voor het eerst ABS

Maak kennis met de Ariel Atom 4R, een variant die de befaamde VTEC-motor tot nieuwe hoogten tilt. Net als in de recent onthulde Honda Civic Type R krijgt het blok namelijk een betere turbo mee, en Ariel koppelt er een nieuwe sequentiële versnellingsbak aan. Waar de hothatch-donor het echter houdt op 329 pk en 420 Nm koppel, schopt deze Atom het tot 400 pk en 500 Nm koppel. Dat dankt hij in de eerste plaats aan een verbeterd koelsysteem, en dat is meteen ook het voornaamste uiterlijke kenmerk waaraan je de Atom 4R van zijn ‘reguliere’ broertje kan onderscheiden. Zo krijgt de sterkere variant joekels van sidepods mee met daarin een nieuwe intercooler aan de rechterkant en een grotere radiator links. Wil je het nog bonter dan dat, dan kan je een splitter en spoiler toevoegen met het optionele aeropakket.

Ariel Atom 4R 2023

Wat dan weer minder in het oog springt, is dat ook de rest van deze Atom onder handen genomen werd om de 4R te creëren. Zo krijgt deze versie zijn eigen Öhlins-dempers mee met eronder een setje koolstofkeramische remschijven en aluminium klauwen. Dat maakt de remmen alvast de helft zo zwaar als die van de standaard-Atom, en nieuwe velgen uit koolstofvezel brengen de besparing in ongeveerde massa op een mooie 26 kilogram. Alles samen weegt dit circuitspeeltje daardoor nog geen 600 kilogram, die door de 400 pk sterke motor naar de 100 km/u gekatapulteerd worden in amper 2,7 seconden. Het is dus maar goed dat Ariel deze Atom voor het eerst voorziet van ABS… Al kan je die wel lekker uitschakelen als je het écht link wil maken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws