Wie gehoopt had dat Tesla's laatste creatie de oversteek over de grote plas zou maken moeten we (zo goed als zeker) teleurstellen. Tesla heeft momenteel geen plannen om de Cybertruck in Europa te introduceren. En daar zijn drie goede reden voor.
Hij komt, hij komt. Inderdaad, de Lieve goede Sint. Want op de Tesla Cybertruck moet je eerder niet rekenen. Hoewel leveringen van Tesla's nieuwste pick-up officieel gestart zijn in de US of A, is het zo goed als zeker dat de megalomane Cybertruck niet zijn weg zal vinden naar België. Hoe dat komt? Wel, niet in het minst door onderstaande redenen.
1: West-Europa is geen pick-upmarkt
Ford, Dodge, Chevrolet en co verkopen jaarlijks miljoenen pick-ups in de Verenigde Staten. Volbloed pick-ups, met de proporties van een klein rijhuis en een motor die overloopt van de cilinders. Hoewel er ook in West-Europa pick-ups worden ingeschreven, gaat het over marginale cijfers op wereldvlak. Het sop is dus misschien niet de kolen waard.
2: Europese regelgeving
Ach kom, iedereen weet dat het gros van de klanten de Cybertruck niet zal kopen om er pick-updingen mee te doen. Correct. Want eigenlijk is de Cybertruck een moddervet statement. Eentje die desalniettemin moet voldoen aan Europese richtlijnen wil hij op Europese bodem worden verkocht. Wist je bijvoorbeeld dat uitstekende onderdelen van een auto wettelijk in Europa moeten afgerond worden zodat er geen scherpe kanten zijn? Wel, die 3,2 millimeter afronding is niet mogelijk op het 1,4 millimeter dikke plaatwerk van de Cybertruck.
3: Europese regelgeving, bis
Al stopt de Europese regelgeving niet. Want het gross vehicle weight van de Cybertruck gaat vlot over het maximumgewicht dat chauffeurs mogen besturen met een B-rijbewijs. Anders gezegd: de Cybertruck heeft het gewicht van een vrachtwagen (3,6 tot 4,5 ton), waardoor je zal moeten beschikken over een... vrachtwagenrijbewijs in België en andere landen in Europa.
Vind jij het spijtig dat de Cybertruck niet naar Europa komt? Of hoop je toch nog op een kerstmirakel? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 3 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 3 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 16 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 18 uur geleden