Als Belgische autoniewssite trachten we jullie ook zoveel mogelijk te informeren binnen het kader van de overheid en diens beslissingen. Deze week werd niet alleen het nieuw winterplan voorgesteld, ook de besparingsmaatregelingen ten laste van de bedrijfswagens kwam ter sprake. Nog een derde punt was de recordhoogte die we vandaag moeten betalen aan de pomp. VAB maakte een studie van de kost per kilometer voor benzine en diesel. Want het prijsverschil tussen beide siroopjes slinkt enorm. In 2009 was het verschil nog 31 eurocent, vandaag is dat nog amper 8 eurocent. Tijd om op zoek te gaan hoe voordelig een diesel of benzine is voor uw traject.
We zullen met de deur in huis vallen. Rijden met diesel in de tank wordt pas interessant vanaf 25.000 gereden kilometers per jaar, in 2009 lag die afstand nog op 15.000 kilometer, een enorm verschil. Het grote verschil komt deels door de enorm zuinige benzinemotoren, denk aan alle hybrides en toestanden. Daardoor wordt met benzine rijden vaak terug interessanter. Zo ligt de gebruikskost van een dieselwagen hoger dan die van een benzinewagen voor mensen die vaak korte afstanden afleggen (minder dan 20 kilometer) en voor zij die vaak in de file staan. De oorzaak daarvoor zijn de roetfilter en EGR-klep die bij dieselmotoren de schadelijke uitstoot binnen de perken moeten houden. Maar de technologie maakt de wagen ook gevoeliger voor storingen, waardoor er vaker op onderhoud moeten worden gegaan. De kost per kilometer kan zo oplopen van 2 tot 5 eurocent.
Om het hele verhaaltje financieel uit te drukken werd er een onderzoek opgesteld op het circuit van Zolder, daar werd een Belgisch verkeerslandschap nagebouwd. Dat wil zeggen dat er zones zijn van 30-50-70 en 90 km/u aanwezig waren. Auto's van dienst zijn deToyota iQ, Hyundai i20, Peugeot 3008, Volkswagen Golf, Toyota Avensis en de Renault Grand Scenic. De zes wagens werden in benzine- en dieseluitvoering gereden. In onderstaande tabel een overzicht van de kost per kilometer.
De conclusies van het onderzoek spreken voor zich.
- wie minder dan 25.000 kilometer per jaar rijdt heeft geen economisch argument om van benzine naar diesel over te stappen. Wie de korte afstand met een dieselvoertuig aflegt betaalt een meerkost.
- Wie minder dan 15.000 kilometer per jaar aflegt met een dieselwagen met 12 eurocent kost per kilometer kan tot 1 eurocent per kilometer meer betalen dan dezelfde variant in benzine-uitvoering.
Nog een laatste woordje over de theoretische verbuikgemiddeldes die constructeurs maar al te graag meedelen, ze kloppen niet. Het ligt dus niet aan de rijstijl van onze redacteurs tijdens onze rijtesten. Benzinewagens verbruiken volgens VAB gemiddeld 10% meer, bij dieselwagens ligt dat 20% hoger.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 17 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 20 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 20 uur geleden